Potatisgratäng?
Jag lyckas aldrig få till en så där god och krämig potatisgratäng. Antingen så rinner den iväg eller blir bara som kokt potatis.
Finns det någon härinne med ett bra recept eller lite tips?
Jag lyckas aldrig få till en så där god och krämig potatisgratäng. Antingen så rinner den iväg eller blir bara som kokt potatis.
Finns det någon härinne med ett bra recept eller lite tips?
tycker jag har samma "problem"!
vet ej om man kan ha i typ creme fraiche eller nåt så det blir mer krämigt !
För jag vill ha det där krämiga..Inte "vattnigt"
Ett litet tips... Gå in på www.matklubben.se där finns massor av recept ( Du måste vara medlem, men det kostar inget!)
Man får inte ha för mycket grädde i, utan det ska PRECIS täcka, å när man känner på potatisen å kollar så vätskan gått in ordentligt i slutet å den inte har gjort det så lägg på ett folietäcke över formen.
Viktigt att det är riktig GRÄDDE! å inte nå andra lättprodukter då blir det inte alls lika gott!
Hej.
Min mamma är tillsammans med en kock så jag har fått ett GULD tipps av honom.
Skala potatis å skiva, lägg i en gryta fyll på med grädde och mjölk. Tillsätt redning; Mjölk och Mjöl låt dett småputtra nån minut tills det är halvtjockt.. blir lite tjockare när ni sen lägger det i en ungsform och in i ungnen ca 30min. Jag brukar även ha i röd lök, vitlök salt, och peppar.
Super duper god potatisgratäng kan ja lova:)
kram
så här gör jag:
jag skivar potatisen och kokar den ett tag, så den blir nästan kokt.
sedan häller jag den i ett durkslag och sedan i en ugnsform.
I en kastrull gör jag en sås.. av matlagningsgrädde, och de kryddor som jag vill ha. jag brukar ha dit pesto,(druvans vinegrett) en liten skvätt, lite senap, och så kryddor.
vitlök är ju inte helt fel, svartpeppar... smaka av hela tiden så det blir en god smak.
sen vispar jag i maizenaredning ,den ljusa, tills såsen blir rätt tjock, och sedan häller jag detta över potatisen, och så in i ugnen, eller micron, puttra på tills potatisen är helt mjuk.
man kan ha riven ost ovanpå om man vill....detta är enkelt och det blir jättegott...
Jag skivar potatisen och låter den stå i vatten ett par timmar innan jag gör gratängen. Då blir man av med en del stärkelse och det tycker jag gör en bättre gratäng.
Viktigt då är att bara fylla med grädde (helst vispgrädde, men mellangrädde funkar också) lite drygt halvvägs upp i formen eftersom potatisen kommer att sjunka ihop.
Jag kör på 180-200 grader i ugnen så den inte blir för välgräddad innan vätskan har dunstat klart och sedan får den stå och dra under folietäcke 5-10 minuter innan servering.
fast JAG har ju häört att det är bra m stärkelsen,att det just gör den lite krämigare?
Jag brukar koka potskivorna,i grädde o sen hälla det i ugnsformen-en kock på tv sa att det var toppenbra.
Men min blir ändå för "vattnig".
Måste testa att göra en sås rentutav till gratängen,men det ska man ju inte måsta? alla mina vänner sätter bara pot i form o slår grädde över o vips -de får den bra?
Jag skalar potatis och hyvlar den med hyveldelen på rivjärnet så att skivorna blir riktigt tunna.
Smörjer formen med olivolja.
Ett lager potatisskivor. Strö över hackad lök, svartpeppar och hackad vitlök/vitlökssalt om jag är lat.
Så gör jag tills potatisen är slut. Svartpeppar har jag dock bara på vart annat lager så det inte blir för starkt för barnen.
Sen häller jag över grädde. Gärna en 3 dl. Vispgrädde använder jag. Fett och gott, hehe. Sen ca 1 dl mjölk också.
Sen strör jag över riven ost eller ströbröd beroende på humör.
Mitten av ugnen 225 grader i ca 45 min.
Om jag använder ströbröd lägger jag på det efter ca 20-30 min.
Ibland lägger jag över folie sista 15-10 min.
Blir ALLTID krämig och god!