Potatisgratäng?
Jag lyckas aldrig få till en så där god och krämig potatisgratäng. Antingen så rinner den iväg eller blir bara som kokt potatis.
Finns det någon härinne med ett bra recept eller lite tips?
Jag lyckas aldrig få till en så där god och krämig potatisgratäng. Antingen så rinner den iväg eller blir bara som kokt potatis.
Finns det någon härinne med ett bra recept eller lite tips?
Jag tar 3dl grädde och en liten skvätt mjölk i min gratäng och lyckas alltid, alltid, få den krämig så =)
Nu har jag rivit potatis och lite lök, tunt i matberedaren. Hällt över peppar och vitlökspulver, blandat. Lagt i en form och hällt över 3 dl grädde. Nu har det stått inne i 25 min, får se hur det blir denna gången...
Det där med att göra en sås jämte har jag testat innan utan bra rsultat....
jag skivar potatis, lägger i en form, ner med massa vitlök, lite salt och peppar, sen på med vispgrädde. in i ugnen på 250 grader typ, sen får man känna när den e klar. min blir alltid krämig. :)
Jag gör så här, det brukar bli bra...
Skala och skiva potatis, pressa lite vitlök och varva potatis, lök och salt i en form. In i ugnen 225 grader och låt potatisen få färg. Sen slår jag på matlagningsgrädde och låter den bakas klar så. Det brukar bli jättegott!
Tänk på vilken potatis sort du väljer, en fast potatis tar längre tid, men håller ihop, en mjölig potatis kan bli lite "trasig" men suger upp mer vätska och blir oftast krämigare... Jag tycker mjölig är godast men det är ju en smaksak...
Alltså potatisen ska få lite lite färg och liksom komma igång och gräddas/bakas innan man slår på grädde...
Jag brukar ringla över lite raps eller olivolja också innan jag ställer in den i ugnen...
Tack för alla tips...
Gratängen blev helt supergod idag...
det bästa för potatis grätäng
först steka lite läg krydarna vit peppar och vitlök
stek klar läg visp gräde läg ugnen ca 2o min det blir riktik potates grätäng
Jag gör som dig fast grädden (använder alltid vispgrädde)åker i från början. Och mjölig potatis ska det helt klart vara
Vi gör potatisgratäng rätt ofta och stå och koka blir för omständigt tycker jag. Resultatet blir ju strålande utan kokning och sen slipper min man diska kastrullen !
Spelar det någon roll om man har fast eller mjölig potatis?
Har alltid purjolök i min, men den blir också rinnig i bland
Ja jag tycker mjölig drar till sig grädden bättre och blir därför krämigare. Fast potatis tycker jag blir hårdare trots att den är klar sen ligger alltsom grädden runt om, om du förstår vad jag menar
Lyckas alltid med min. Vet inte om TS brukar ha lök i. Den kan ju vätska sig lite, kanske är det som blir fel.
Till en stor form skalar jag och skivar potatisen tunnt. Smörjer formen med margarin. Massor av vitlök (säkert 4-5 klyftor) Mycket salt ( potatis har en tendens att behöva mer salt än vad man tror. Kryddar bara med vitpeppar. Häller på ca 3-4 dl grädde + VATTEN. Potatisen skall vara täckt riktigt ordentligt med vätska. Klicka på några bitar margarin innan du gratinerar den.
Grädda i en ugn på 225 grader i ca en tim.
När det är ca 15 min kvar lägg på rikligt med riven ost.
Den blir fantastiskt mumsig!!