• Pumpkin

Stor eller liten bokstav?

Ja, hur skriver du i löpande text (alltså INTE i början av en mening eller vid enstaka ord)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-22 15:14
    Rätt svar finns på min presentationssida.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stor eller liten bokstav?
  • Seven Costanza

För att fortsätta: som du skriver, Pumpkin, så är det ju märkligt att stockholmare skrivs med gemen men inte stockholmsflicka, eller menar de med de nya reformen att även stockholmare och skåning ska skrivas med versal?

• Pumpkin
    Seven Costanza skrev 2009-02-22 18:09:37 följande:
    Men skåning då, det skrivs ju med gemen? Det är ju också bildat av ett namn?
    Japp, det är det jag menar. Det är tydligen skillnad på Stockholmsflicka/Skåneflicka där ändelsen är ett eget ord och stockholmare/skåning där ändelsen inte är ett eget ord.
  • slangbella

Beklämmande få som har rätt!
    T.o.m. ett geni, som jag själv, hade fel.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • fairyfloss

Svårt! Som utlandssvensk vill jag sätta stor bokstav överallt, men trodde mig ha fel så jag röstade fel också. Eller, ett rätt av två .

• M C

Jag skulle skriva små på båda eftersom det inte gäller egennamn eller städer.

Majoriteten bestämmer, språkrådet kan kyssa sig därbak.
    Hur många säger år tjugohundra?
    Tvåtusen?

• Butterscotch

M C skrev 2009-02-23 06:47:00 följande:

Jag skulle skriva små på båda eftersom det inte gäller egennamn eller städer.Majoriteten bestämmer, språkrådet kan kyssa sig därbak.Hur många säger år tjugohundra?Tvåtusen?
    Tvåtusentalet säger jag naturligtvis, tjugohundra "finns" ju inte. Jag säger inte tiohundratalet heller - jag säger tusentalet.
  • M C

Aha!
    Språkpoliserna/rådet har deklarerat att det faktiskt ska heta tjugohundra.

Men se det skiter jag i!

Jag säger som jag vill, det som låter bäst i munnen.

• Butterscotch

M C skrev 2009-02-23 20:23:46 följande:

Aha!Språkpoliserna/rådet har deklarerat att det faktiskt ska heta tjugohundra.Men se det skiter jag i! Jag säger som jag vill, det som låter bäst i munnen.
    Precis, det gör du rätt i. De har ju fel. Det beslutet måste de ha tagit under en firmafest eller nåt.
  • M C

Butterscotch skrev 2009-02-23 20:25:59 följande:

M C skrev 2009-02-23 20:23:46 följande:
    Precis, det gör du rätt i. De har ju fel. Det beslutet måste de ha tagit under en firmafest eller nåt.

Ja, jag såg på TV när det stog en allvarlig karl med skjorta och tröja i ettan och deklarerade att det minnsan skulle heta tjugohundra.
    Jag fnös då och jag fnyser nu.

*fnys*
  • Bobofina

Pumpkin skrev 2009-02-22 18:13:02 följande:

Svar på #32Det är ingen ny reform, så här har det alltid varit enligt Språkrådet.
    Är du säker? Jag har de senaste månaderna reagerat på att man ändrat från att skriva partibeteckningar med gemener till att skriva med versaler i tidningar och på tv, så jag kollade upp det och fick lära mig att det ska vara så enligt de nya skrivreglerna. Detsamma gäller versaler på ord som tex Moderatledaren. Jag kunde inte hitta när de här nya skrivreglerna började gälla, men jag tolkade det som att det var relativt nyligen de infördes.
  • Balehead

M C skrev 2009-02-23 06:47:00 följande:

Jag skulle skriva små på båda eftersom det inte gäller egennamn eller städer.Majoriteten bestämmer, språkrådet kan kyssa sig därbak.Hur många säger år tjugohundra?Tvåtusen?
    Alla inom TV och radio verkar säga tjugohundra. Stackare. Men så säger de ju 'snabel-a' också.
  • presens konjunktiv
    Pumpkin skrev 2009-02-22 18:06:31 följande:
    Lite så kände jag också. På något sätt tycker jag att stockholmare (som ska skrivas med litet s) och Stockholmsflicka är typ samma sak.
    Men det är det inte. "Stockholmare" är en avledning och "Stockholmsflicka" är en sammansättning. Och det gör hela skillnaden.
    Bad grammar makes me [sic!].
  • presens konjunktiv
    Bobofina skrev 2009-02-26 11:14:53 följande:
    Är du säker? Jag har de senaste månaderna reagerat på att man ändrat från att skriva partibeteckningar med gemener till att skriva med versaler i tidningar och på tv, så jag kollade upp det och fick lära mig att det ska vara så enligt de nya skrivreglerna.
    Enligt TT började de skriva partinamn med versal i januari i år, så det är en ganska ny reform.
    Bad grammar makes me [sic!].
  • Pumpkin

Jag vet det nu, men jag det var så jag tänkte innan.

presens konjunktiv skrev 2009-02-26 12:01:17 följande:
    Men det är det inte. "Stockholmare" är en avledning och "Stockholmsflicka" är en sammansättning. Och det gör hela skillnaden.
  • Pumpkin

Partinamnen kanske är nytt, men Stockholmsflicka har tydligen alltid varit Stockholmsflicka. Just av anledningen som presens konjunktiv nämnde.

Bobofina skrev 2009-02-26 11:14:53 följande:
    Pumpkin skrev 2009-02-22 18:13:02 följande: Är du säker? Jag har de senaste månaderna reagerat på att man ändrat från att skriva partibeteckningar med gemener till att skriva med versaler i tidningar och på tv, så jag kollade upp det och fick lära mig att det ska vara så enligt de nya skrivreglerna. Detsamma gäller versaler på ord som tex Moderatledaren. Jag kunde inte hitta när de här nya skrivreglerna började gälla, men jag tolkade det som att det var relativt nyligen de infördes.
  • Bobofina

Pumpkin skrev 2009-02-26 13:57:11 följande:

Partinamnen kanske är nytt, men Stockholmsflicka har tydligen alltid varit Stockholmsflicka. Just av anledningen som presens konjunktiv nämnde.
    Okej, det var det du syftade på. Jag var så inne på partinamnen eftersom jag tänker på det varje dag när jag ser (M) eller (FP) på tv. Jag har inte riktigt vant mig och tycker fortfarande att det ser lite konstigt ut.
Svar på tråden Stor eller liten bokstav?