• Flickan 1979

Varför amma länge?

Jag har fått uppfattningen att de flesta som ammar sina barn gör det i ca 8 - 11 månader. Jag undrar nu vad orsaken är till att man amma så länge? Vad är fördelarna? Är verkligen intresserad av detta då jag funderar på att avveckla amningen nu när min pojke är 7 månader (Ska börja jobba).

• Svar på tråden Varför amma länge?
  • Hervor 1

Bröstmjölk är oerhört nyttigt och amningsstunderna betyder mycket för såväl späda- som små barn och deras mammor

• SIN74

Jag lät mina barn avgöra när det var dags att trappa ner och det föll sig naturligt vid 10-11 månader.

• Sencha

Oavsett om man ammar eller ger ersättning så är det vettigt att fortsätta ge något mål med modersmjölk/ersättning typ upp mot året.

Jag jobbar fyra dagar i veckan sedan lillen var ca 6 mån (han är sju mån nu) men ammar kvällar och nätter samt de dagar jag är hemma. De dagar jag jobbar får han någon flaska ersättning på dagen.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Melly

Flickan 1979 skrev 2009-02-22 16:13:14 följande:

Jag har fått uppfattningen att de flesta som ammar sina barn gör det i ca 8 - 11 månader. Jag undrar nu vad orsaken är till att man amma så länge? Vad är fördelarna? Är verkligen intresserad av detta då jag funderar på att avveckla amningen nu när min pojke är 7 månader (Ska börja jobba).
    Tycker du att 8-11 mån är länge? Det tycker inte jag är särskilt länge faktiskt Efter två år då börjar det bli länge tycker jag

WHO rekomenderar amning i upp till två år eller längre.

Alltså om mamman och barnet trivs med amningen så är det väl bara att köra på
  • Marlene

Jag ammade i 3½ år

Om man trivs med att amma så finns det väl ingen anledning att sluta, bröstmjölken är ju nyttigare än välling och det finns hälsofördelar både för mor och barn om man som sagt trivs med att amma.

• Tingelina

Ja det var inte så vidare länge...

• SchumiFerrari

Jag ammar min son på snart 1 år och har jobbat i snart 3 månader. Funkar superbra. Ammar när jag är hemma. .Mest som mys.. Han älskar det. Äter all annan mat oxå och klara sig bra när jag jobbar.

Älskar min Noa!!!
  • Flickan 1979

Tack för era svar men jag undrar fortfarande VARFÖR man ska amma längre än 7 månader? Vilka är "hälsofördelarna"?

• ebben

jag har ammat runt 8 månader.o min BM tycker det är länge! Många verkar antingen inte amma alls eller så är det de som ammar flera år!
    Verkar vara färre nu som ammar "lagom länge" så där runt 6 månader..

• Marlene

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

rekommendationen i sverige från livsmedelsverkat är att man ska amma i minst 1 år gärna längre.

Amning förebygger även bröstcancer hos mamman
    Flickan 1979 skrev 2009-02-22 19:36:57 följande:

Tack för era svar men jag undrar fortfarande VARFÖR man ska amma längre än 7 månader? Vilka är "hälsofördelarna"?
Svar på tråden Varför amma länge?