• Flickan 1979

Varför amma länge?

Jag har fått uppfattningen att de flesta som ammar sina barn gör det i ca 8 - 11 månader. Jag undrar nu vad orsaken är till att man amma så länge? Vad är fördelarna? Är verkligen intresserad av detta då jag funderar på att avveckla amningen nu när min pojke är 7 månader (Ska börja jobba).

• Svar på tråden Varför amma länge?
  • Flickan 1979

Då vet jag. Tack för hjälpen. Vad jag förstod så var fördelarna med amning efter 6 månader att barnet kanske inte blir överviktigt, barnet får eventuellt ett något bättre imunförsvar under tiden det ammas, risken för typ-1 diabetes och cancer minskar något. Det är ju bra. Men jag överväger nog ändå att avveckla snart, det känns som att fördelarna inte var så avgörande...

• Martina1

Jag tror att man räknar längre än åtta månader som långtidsamning i de flesta undersökningar som gjorts.

• Lydia07

jag tyckte att det var bra att amma när jag började jobba bla för då kunde hon "tanka mammanärhet" effektivt när jag kom hem ;)

• scs

Jag tycker inte att 8-11 månader är länge alls men däremot har jag upplevt att amningen är extra viktig vid förändringar (som att mamma börjar jobba t.ex.) eftersom det ger en trygghet och är ett bra sätt att verkligen vara nära när man varit skilda åt under dagen. Min dotte är 18 månader och de dagar jag varit borta under dagen (pluggar) så vill hon alltid amma direkt när jag kommer hem oavsett om hon nyss ätit, hon njuter av närheten och det gör jag med. Men vill du sluta så är det såklart upp till dig, det ska kännas bra för både mamma och barn att amma. Kom på en till fördel med amningen (förutom hälsoaspekterna som du fått länkat till) det är oslagbart när barnen är sjuka, min dotter vill inte alltid ha välling när hon är sjuk däremot funkar det alltid att amma. Dessutom behöver du inte alltid ta med mat eller planera lika noga om du är borta/på stan eller så eftersom du har maten med dig och det är lika praktiskt när barnet är 7 månader som när det är nyfött.

• Hallonpaj

För mig känns nog en kraftig ökad risk för bröstcancer vid tidig avvänjning som en ganska stor grej. Det ger ju ganska stor effekt på förekomsten av just bröstcancer, och bröstcancer är inget jag vill ha. *ryser*

Sedan är det ju ganska skönt också om barnen inte är sjuka så ofta. Det handlar ju inte bara om att vara "duktig" med amning, utan om att man kan göra livet och vardagen lite enklare för sig. Både att det är smidigt att amma, och en tröst som alltid funkar.

MEN allt det bygger ju på att man trivs med att amma! Upplever man amningen som jobbig och kravfylld så är det kanske inte så kul. Gillar man inte att amma så ska man inte känna sig pressad att amma av ren plikt!

Men man kan också ha i minne att med ett större barn som äter vanlig mat också så blir man ju inte låst på samma sätt som när man helammar.

• stina

Det är det bästa för barnet som får i sig allt de behöver, smidigt man har alltid maten med sig och det är bra för mamman att amma länge, särskilt me första barnet eftersom de förebygger bröstcanser...

• vindvissla

Min främsta anledning till att fortsätta amma (han är 13 månader nu) är att det är underbart mysigt och vi vill fortsätta. Andra anledningen är att det är bekvämt.

Fler anledningar:

- smidigt
    - billigt
    - hygieniskt

Jag har inte satt mig in så mycket i rent fysiska fördelar men jag skulle aldrig avveckla amningen för att ge ersättning istället. När jag slutar amma får det vara för att han äter vanlig mat.

• JeanneDArc

Här har det varit mest för närhet, trygghet osv. Jag vet också att det finns andra sätt att trösta på, men min dotter ville få amma när hon var kinkig och ledsen och jag ser ingen anledning att låta bli, för att vända på resonemanget lite. Det var också väldigt tryggt när hon var sjuk och vägrade äta eller dricka men gick med på att ammas. Hon har också haft väldigt svårt att varva ner och det har alltid varit väldigt effektivt. Jag började plugga när hon var 10 månader, men det var inte några problem, vi delammade ju bara vid den åldern och hon åt vanlig mat på dagarna när hon var hemma med sin pappa.

• jembe

stina skrev 2009-02-23 20:48:51 följande:

Det är det bästa för barnet som får i sig allt de behöver, smidigt man har alltid maten med sig och det är bra för mamman att amma länge, särskilt me första barnet eftersom de förebygger bröstcanser...
    Menar du att förebeyggandet av bröstcancer bara gäller vid det första barnet? Jag ammade bara 10 månader (ja, för mig var det verkligen "bara", för jag hade tänkt amma mkt längre) med första barnet. Ammar min 3 månaders och har tänkt amma mkt längre denna gång än förra. Men hjälper inte det mot bröstcancer om man ammade kort med första och längre med andra?
    Nu kommer jag amma länge oavsett för att jag trivs med det denna gång och för att jag tror det är bra för mitt barn, nyfiken hur du menar bara.
  • Hallonpaj

"Menar du att förebeyggandet av bröstcancer bara gäller vid det första barnet? "

Nej, det gäller varje barn! Men det har någon liten extra effekt med första barnet, vet inte varför.

• Kultis

Vet inte om någon redan har skrivit men måste skriva ommin erfarenhet;
    min son är 22månader nu och jag ammar honom fortfarande på morgonen och efter vi kommit hem från förskolan. Det bästa är att när han är sjuk och inte vill äta så ammar han mera. Då vet jag iaf att han få nånting isig.

• Helene OSV

Jag vill vända på frågan, varför skulle jag INTE amma länge? 
    Det är ju amningen som är det biologiskt naturliga. 
    Jag kommer inte på en enda anledning till att jag inte skulle amma länge!

(har ammat 2½ resp. 3 år)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Ansso

Jag ammar ännu, min dotter är snart 10 månader. Hon har dock varit jätte mycket sjuk under hela hennes lilla liv här utanför magen.
    Öroninflammation var 3:e vecka pga förkylningar som storsystrarna drar hem från skolan ...Här hjälpte inte amningen sjukdomsbiten ett enda dugg tyvärr
    Ts, jag skulle råda dig till att göra det som känns bäst för dig och ditt barn , jag kommer att avveckla amningen här nu , det tar ju också ett bra tag, att sluta succesivt menar jag .
    Lycka till

Svar på tråden Varför amma länge?