Inlägg från: Radium |Visa alla inlägg
  • Radium

Tror du på medium?

"Hur tycker du att man skall sålla ut de äkta emot de som bluffar?"

De som medvetet och systematiskt pysslar med bedrägerier inom mediumbranscen är de som man kan länka ihop med företag och som tjänar mycket pengar. Ju mer pengar de tjänar, desto mer bluffar dom. Det finns en fasansfull girighet inom den här branschen som genomsyrar allt. Många av de "kända" medierna är ju kopplade till företag (ofta aktiebolag) där omsättningen ligger på flera miljoner. Det kryllar av dessa företag.

Om det nu finns någon "seriöst" medium, så borde hon eller han verka utan att behöva kräma ut 500-1000 kr/tim. Ju girigare ett medium är, desto mer bedrägeri helt enkelt. Men å andra sidan, så länge folk tror på spöken, så får kan de här girigbukarna härja fritt.

• Radium

MammaLillfis
    "Min tandläkare tar 800 kr / timmen är han bluff då om jag nu skulle börja ifrågasätta odontologiska högskolan och dess utbildning ? I think not..."

- Det tandläkare pysslar med är enkelt att bevisa. Du har karies, tandläkaren fixar det. Det finns inga konstigheter i det.
    Om däremot tandläkaren säger sig kunna bota karies genom att få kontakt med andra sidan, med ett speciellt tandspöke som heter Cleo som via karmaenergier och speciella dimensioner kan ta bort karies, då tusan ska du ifrågasätta den tandläkaren!

• Radium

Fröken Freda:
    "Förstår inte det hemska med oss mediala människor. Varför är det så hemskt att kunna ha föraningar om vad som hänt en person eller kommer att hända?"

- Det som är hemskt, det är att det simmar omkring många fula fiskar i den här branschen som bara är ute efter en enda sak - och det är att tjäna pengar på andra människors sorg och utsatthet genom att påstå att de kan "prata" med deras döda familjemedlemmar. De säger att de kan sia om framtiden, eller bota dig från sjukdom med handpåläggning. En del är så giriga att de inte ens kan tala med en medmänniska i 30 min via telefon utan att sno 19 kr/min. En del medium vill att du betalar 200 kronor för ett e-mail svar. En del tar 100-200 kronor betalt för ett sms-svar. Det som är hemskt är alltså de penningkåta medium som pysslar med bedrägeri, vilket är brottsligt.

• Radium

Fröken Freda
    "Det är ju bara att inse, så länge ni inte kommer att få era bevis så kommer ni fortsätta."

- Hittills har inte en enda person lyckas bevisa för allmänheten att hon/han kan prata med döda människor. Det är bevis.
    Men det som jag faktiskt tycker är mer intressant är varför människor låter sig luras och utnyttjas av "medium"?

• Radium

Fröken Freda
    Med tanke på att du skriver att andra personer här inte förstår hur mediala personer verkar, så är det ju klädsamt om du själv kan förklara din förträffliga insikt och kunskap om energier, andevärlden och medium.

Du får gärna svara på min fråga (inlägg 219) i denna tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-164/m39660268.html

Sedan kan du gärna förklara ingående (med tanke på din förträffliga kunskap som du besitter) i den här tråden hur din hjärna rent fysikaliskt kan få kontakt med en död persons "ande". Att bara förklara att det är en känsla, det räcker inte. Alla människor har känslor och tolkar dom på olika sätt som du vet.

Sedan vill jag berömma dig för att du inte tar betalt för dina "tjänster" och inte låter dig utnyttjas av andra penningkåta medium. Respekt!

• Radium

Fröken Freda
    "Kan du svara på en sak. Varför får folk inte tro på medialitet och andevärlden utan att du ska ifrågasätta det? Vill gärna ha ett rakt svar på det för ärligt talat, varför stör det dig? "

- Det som stör mig mest är att personer som tror på andevärlden, vidskepelse, magi, spådomar etc. skadar andra människor. Vi kan ta några exempel. I Afrika finns det många män som är helt övertygade om att de kan bli botade från HIV/AIDS om de har sex med en oskuld. Våldtäkter på unga flickor är ett hemskt problem. I Indien ute på landsbygden dödar man änkor, för att de ska vara med sina döda män på "andra sidan". Trots lagförbud förtsätter det. Det finns otaliga exempel i världen på konstigheter som människor håller på med som är ett hot mot andra människor. Det hade givetvis varit frid och fröjd om vi sluppit alla människooffer och alla pysslat med sin andevärld ifred, men så fungerar det inte. I Sverige har vi lyckligtvis kommit längre i vår kunskap om hur världen ser ut, men vidskepelse och andevärlden finns kvar och existerar på ett annat sätt. Vi dödar inte människor i offerritualer , istället utnyttjas människor, både själsligen och ekonomiskt av människor som påstår sig kunna bota, hjälpa via andevärlden, magier och "energier" som inte existerar. Det här är en mångmiljardindustri i västvärlden som tyvärr växer sig starkare eftersom människor är lättlurade och enkla att manipulera. Ju mindre kunskap, desto enklare att lura av pengar.

En fråga.
    Finns det någon skillnad mellan dom som tror att oskulder kan bota HIV och dom som tror att de kan bota cancer med kristaller eller dom som tror sig kunna "prata" med döda(spöken) eller dom som tror sig kunna sia i framtiden genom att analysera inälvorna på getter? (i Afrika spår man i inälvor istället för tarotkort)
    Mitt svar är nej. Vad tycker du?

• Radium

"Om du kallar oss korkade så kan väl vi kalla dig insnöad som bara kan se åt ett håll. Själv väljer jag att vidga mina vyer. Blir så mycket roligare då."

- Men du kan ju inte vidga dina vyer, eftersom du inte har den intellektuella förmågan att förstå psykologin bakom det mänskliga behovet av en tro på andar, gudsväsen och spöken. Vidskepelse, magi, gudsväsen har som starkast förankring i kulturer där utbildningsnivån och kunskapsnivån är låg.

Nu är jag ärlig, men tyvärr måste man vara korkad för att tro på spöken och att det går att tala med avlidna personer. Jag kan förstå att barn tror på tomten och spöken, eftersom de inte vet bättre. Men vuxna människor i Sverige idag?
    Sedan tycker jag man får räkna med att bli kallad "korkad" om man påstår att man kan tala med spöken. Skulle jag påstå att jag hade en utomjordisk relation med en marsian förväntar jag mig att folk skulle tycka jag var korkad om jag inte kunde bevisa det.

• Radium

fröken freda
    "Hehe ja. Vem som helst kan skriva på wikipedia. Man behöver inteha någon form av utb för att skriva där så. Ja man kan till och med starta en egen wiki-sida så. Det säger väll en del."

- Det går inte att skriva vad som helst. Det du skriver blir ju granskat av de andra medlemmarna och läsarna. Sedan får du läsa vilka källhänvisningar som gäller. Tex är det tex NASA, Livsmedelsverket, Jordbruksverket som texten är baserad på? Ju fler källhänvisningar, desto bättre.

Brist på vetenskapteoretiskt kunnande och stort förakt mot kunskap och utbildning verkar vara en fördel om man vill prata med spöken, varför är det så?

Svar på tråden Tror du på medium?