• Eshka

Tror du på medium?

Ja det gör jag. Men det är himla synd att folk uttnyttjar chansen att bli några hundra kronor rikare på desperata stackare som går på vilket humbug som helst! De få och riktigt duktiga medium som finns tar faktiskt inte betalt! En sådan "gåva" ska liksom inte missbrukas.

Jag har själv upplevt en massa saker som faller under kategorin "onaturligt". Och tyvärr, måste jag väl säga, är min egna mamma en väldigt medial person. Men hon har inte "utvecklat" det mera, men hon kan förnimma andar och så. Det är rätt kul och intressant att diskutera andevärlden med henne ibland.

• Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-10 06:25:41 följande:
    Problemet är att det inte är lika sött längre, när folk istället tror att de kan prata med döda eller kanske t.o.m bota sjuka människor...
    Men det är faktiskt en jättestor skillnad på folk som har kontakt med andevärlden och folk som säger sig kunna heala, eller bota sjukdomar.

Du kan ju läsa om vad jag skrev i inlägg nr.#262. Folk som påstår sig kunna det ena med det andra är bara ute efter att tjäna lite kosing och därför utnyttjar människor som är desperata nog att tro på det, medans en som verkligen KAN inte tar något betalt alls.

Sen är det ju så att det inom det onaturliga kommer det alltid finnas skeptiker, liksom inom religion och andra saker som inte går att bevisa rent vetenskapligt.
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-10 16:17:13 följande:
    Har du några exempel på sådana som inte tar betalt och då tydligen KAN på riktigt?q
    Tyvärr känner jag ingen personligen, om man inte ska räkna med min mamma då. Men det är faktiskt så att de "riktiga" inte tar något betalt just bara för att de anser att det är en gåva som inte ska missbrukas.
  • Eshka
    TBS skrev 2009-03-11 18:57:32 följande:
    Men du kanske känner till någon iaf?? (även om du inte har en personlig relation)
    Nej det gör jag inte, tyvärr...
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-11 23:06:55 följande:
    Nu är det väl knappast så att enbart ev ersättning är ett bevis för om det fungerar eller ej eller hur? Så hur tycker du man skall ta reda på om de verkligen kan eller inte (Förutom att titta på prislappen)?
    Jadu. Först och främst så skulle jag väl säga att den som uppsöker ett medium eller på något sätt kontaktar ett borde "lita" på att det fungerar, alltså man borde förutsätta det menar jag. Annars är det ju lite bortkastad tid (och kanske pengar) för de båda parterna.

Beviset kan ju endast vederbörande få. Jag tänker på om man spår sig t.ex. Det kan komma upp massa saker om just den personen som ingen annan vet. Är det då inte bevis nog, menar jag? Sedan finns det något som kallas slump också, det är jag väl medveten om. Men ponera att du går och spår dig. Det kommer fram saker som stämmer i 8 av 10 fall, hur skulle du förklara det då?
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-12 19:37:04 följande:
    Nej nej nej.... Att enbart den vederbörande kan få bevis är faktiskt galet fel och inte alls hur ett riktigt test borde se ut, av den enkla anledningen att en enskild person har väldigt svårt att opåverkat bedömma de spådommar denna får (Den sk Forer effekten en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect). Vad man istället bör göra är att utforma ett test där den mediala får ta reda på information som inte behöver tolkas utan enbart kan vara rätt eller fel. Några tänkbara exempel är ålder då personen i fråga gick bort, höger eller vänsterhänt, skostorlek osv... Nästa steg är att göra det dubbelblint så att ingen (omedvetet eller medvetet kan få tag på information).Det är faktiskt ganska simpelt att konstruera ett sådant test, den ständiga frågan är dels varför mediala aldrig är intresserad av att göra sådana. Men kanske ännu mer, varför intresserar inte de "troende" sig för hur bra tester bör se ut? Det borde väl ligga i deras intresse minst lika mycket som skeptikernas (För att på så sätt komma på ev bedragare)?
    Exakt hur menar du att detta test då skulle genomföras, eftersom du säger att det är ganska simpelt?

Ska den mediala få något som tillhört personen ifråga (om den gått bort t.ex) eller ett fotografi av den avlidna eller vad? Och vad menar du med "dubbelblint"?

Ja tyvärr kan inte jag svara på den sista frågan om varför de inte vill ställa upp, kanske är det så att man inte kan förnimma saker på beställning eller vad man ska säga.

Sedan vill jag bara säga att jag skummade igenom länken lite fort då du skickade den och jag tycker då inte att det går att jämföra det där testet med spådomar eller liknande.
  • Eshka
    qattla skrev 2009-03-16 14:25:51 följande:
    Förnimma saker på beställning måste det ju gå att göra om man hävdar att man är ett medium. Det är ju just det som sker när folk betalar pengar och får en läsning...
    Ja men som jag sagt innan så tror jag inte på de som utger sig för att vara mediala och samtidigt ta en hiskelig summa betalt för det de gör. Men jag menade bara att jag tror inte de kan förnimma något ur tomma intet eller vad man ska säga, om de får någon personlig tillhörighet eller fotografi eller liknande så är det ju liksom inte "på beställning" på det viset. Likadant om man går och spår sig. Den som ska spås ska på något vis ha rört vid rekvisitan som används först. T.ex tarotkort, kaffesump, personlig tillhörighet etc.
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-16 16:17:57 följande:
    Det beror precis på hur den påstådda förmågan sägs fungera. Testet anpassas såklart utifrån detta, det är knappast någon mening med att testa något annat.Med dubbelblint menar jag precis vad det betyder: sv.wikipedia.org/wiki/DubbelblindDvs ingen i rummet känner till de rätta svaren, på så sätt har man uteslutit möjligheten till cold reading.Det var inte meningen att experimentet som gjorts för att påvisa forer effekten skulle vara applicerbart på ockulta tester, däremot är resultatet applicerbart eftersom det tydligt visar vilken stark tendens människor har till att tolka svaren som korrekta och personliga, trots att det inte alls är fallet.
    Men just i det fallet du tog upp så hade han gjort en sammanställning av personernas horoskop. Jag kan bara tala för mig själv, men även jag tyckte att det mesta stämde in på mig när jag läste det testet. Därför att många vill inte vara "förmer" än andra och det var ju egentligen vad testet handlade om. Man tar lite positivt och lite negativt och så vips, stämmer de in på de flesta. Det är liksom inget sensationellt egentligen.

Ja men låt oss säga att vi tar en bunke medier och sätter dom i ett rum med varsitt fotografi av någon avliden person där dom ska förnimma olika saker så som skostorlek o.s.v?   Någon utomstående måste ju veta det rätta svaret annars kan man ju inte veta om testet fungerar eller ej? Är det så du menar att ett "riktigt" test ska gå till? Förklara gärna hur DU menar, du svamlar bara bort mina frågor tycker jag....
  • Eshka
    R Franklin skrev 2009-03-17 13:59:19 följande:
    Problemet är att det inte går att berätta exakt hur testet skulle gå till innan man vet exakt vad testpersonen påstår sig kunna utföra. Men om vi antar att mediumet kan få kontakt med en avliden person utifrån ett fotografi och genom denna kontakten ta reda på om den avlidne var höger eller vänsterhänt. Då låter man kort och gott den mediala se en lång rad bilder på avlidna personer där man så klart känner till rätt svar (men de som befinner sig i rummet under testen skall inte känna till detta (Därav dubbelblint) så de inte medvetet eller omedvetet påverkar testet). Slår den mediala personen tydligt slumpen (50% per fråga räknat på hur många bilder man använder) (Alla rätt krävs alltså inte!) så har man ett positivt resultat som tyder på att personen faktiskt har den förmåga som denne påstått.Det är väl inte speciellt svårt att genomföra? Det borde inte heller vara speciellt svårt att klara om man verkligen har den förmågan (Även om den så klart är hypotetisk i detta fallet).Frågan är så klart varför mediala i stort sett aldrig ställer upp på den typen av tester.
    Okej, nu är jag med på vad du menar.
    Ja det kan man ju undra då. Kanske för att dem är rädda för att sanningen kommer fram, att de inte är speciellt mediala trots allt. Jag tror att de som kan på riktigt inte skyltar med det på något vis och är ganska anonyma f.ö. Man vet ju hur sådana personer har behandlats förr i världen (brändes på bål) o.s.v. Visst brändes dem pga okunskap och rädsla men de blir ju än idag inte accepterade eller respekterade om de går ut med att vara synska eller liknande. De får istället någon sorts stämpel på sig att vara sinnesförvirrade eller rent av psykiskt sjuka.
  • Eshka
    Fröken Freda skrev 2009-03-20 10:58:17 följande:
    Okej tack för ditt svar. Det är lätt att överdriva i text så bra att du svarade på mitt inlägg anser jag.Jag anser mig själv vara medial men eftersom jag i stort sett bara tar nytta av det på egen hand (är mycket sällan jag spår folk) så ser jag ingen anledning i att bevisa för andra. Plus att jag har mycket att lära och är långt långt ifrån fulllärd. Om man nu någonsin kan bli det(?) och det är en av många anledningar till att jag personligen aldrig skulle kunna  ställa upp på att "bevisa" det för omvärlden. Behovet finns helt enkelt inte utan jag nöjer mig med att jag mår bra av att tro på min egen förmåga. Jag tror mycket på det som Jojo skrev. Att om man ska bevisa för skeptiker så hittar de ändå ett kryphål någonstans. Det är också en av anledningarna som jag tror gör att många inte vill ställa upp. Vi är människor och varför skulle man vilja grillas utan anledning om det visar sig faktiskt inte fungera just de gånger man testas? Det hände faktiskt att medium har fel också. Men ofta har de också rätt.
    Kan bara hålla med. Mycket bra skrivet!
Svar på tråden Tror du på medium?