R Franklin skrev 2009-03-12 19:37:04 följande:
Nej nej nej.... Att enbart den vederbörande kan få bevis är faktiskt galet fel och inte alls hur ett riktigt test borde se ut, av den enkla anledningen att en enskild person har väldigt svårt att opåverkat bedömma de spådommar denna får (Den sk Forer effekten
en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect). Vad man istället bör göra är att utforma ett test där den mediala får ta reda på information som inte behöver tolkas utan enbart kan vara rätt eller fel. Några tänkbara exempel är ålder då personen i fråga gick bort, höger eller vänsterhänt, skostorlek osv... Nästa steg är att göra det dubbelblint så att ingen (omedvetet eller medvetet kan få tag på information).Det är faktiskt ganska simpelt att konstruera ett sådant test, den ständiga frågan är dels varför mediala aldrig är intresserad av att göra sådana. Men kanske ännu mer, varför intresserar inte de "troende" sig för hur bra tester bör se ut? Det borde väl ligga i deras intresse minst lika mycket som skeptikernas (För att på så sätt komma på ev bedragare)?
Exakt hur menar du att detta test då skulle genomföras, eftersom du säger att det är ganska simpelt?
Ska den mediala få något som tillhört personen ifråga (om den gått bort t.ex) eller ett fotografi av den avlidna eller vad? Och vad menar du med "dubbelblint"?
Ja tyvärr kan inte jag svara på den sista frågan om varför de inte vill ställa upp, kanske är det så att man inte kan förnimma saker på beställning eller vad man ska säga.
Sedan vill jag bara säga att jag skummade igenom länken lite fort då du skickade den och jag tycker då inte att det går att jämföra det där testet med spådomar eller liknande.