• TBS

Tror du på medium?

Fröken Freda skrev 2009-03-06 22:16:12 följande:

Okej vad bra att du är säker på din sak men är det inte lite väl fel av dig att kalla andra korkade bara för att de inte delar din åsikt? Om du bortser från vad de faktiskt tror på? Jag anser själv att även om jag inte tror på samma som du så har jag en plikt som människa att respektera ditt val och det ger mig ingen som helst rätt att kalla dig korlad eller annat likasinnat ord för det.
    Jag håller med om att det inte var snällt.
    Var ärlig! Finns det inget någon kan tro på som skulle få dig att dra slutsatsen att personen i fråga var en smula bakom flötet? Någon som tror sig ha tomtar i källaren eller tror att hunde kan flyga om han bara ville?
    Om jag påstår att jag vet vilka som kommer att vinna nobelpriset i litteratur de kommande 10 åren, skulle du verkligen acceptera det som en möjlig sanning?
  • TBS
    Svar på #150
    Glömde dommedagsprofeterna! Dom måste väl till och med ni tycka är kocko??!
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-06 22:52:41 följande:
    Ja det gör jag. Men inte alla. Finns ju bevis att de hjälpt till att hitta lik och liknande samt hjälpt till vid mordutredningar. Sen är det nog många som är bluff och båg också.
    Vill du styrka det på något sätt är du snäll.
    Polisen i Sverige tar så vitt jag vet inte hjälp av några medium,
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-06 23:21:19 följande:
    Såg program på tv. Tror det var från England eller USA. Tyvärr har jag inte mer bevis än så men de intervjuade kriminalare och så. Men de var säkert mutade då...hela bunten.
    Erfarenheter visar att medium inte vet ett endaste smack när det kommer till tex mordutredningar. I vart och varannat mordfall tar medium kontakt med polisen för att lämna "information" men dessa uppgifter stämmer så sällan att det inte finns anledninga att tro att ett medium skulle kunna hjälpa utredningen framåt. Nog har siarna fått chanser att bevisa sina förmågor, det är bara det att deras "spådommar" visat sig inte göra större nytta än vilka gissningar som helst.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-07 12:26:37 följande:
    Om polisen kört helt fast. Kan det då inte vara värt att ta hjälp av ett medium som ser saker istället för att inte göra nånting? Hade jag varit anhörig till nån som försvunnit hade jag gripit efter alla halmstrån för det finns inget så frustrerande som att bara ge upp.
    Halmstrån var ordet...
    Det är en sak att anhöriga i desperation provar alla till buds stående medel för att för klarhet i vad som hänt deras kära, men att polisen skulle använda sig av den här typen av "halmstrån" är inte sannolikt, helt enkelt för att det oftast inte ger avkastning. Att ett och annat medium gissar rätt på tex en mordplats är på intet sätt ett bevis för att övernaturliga krafter existerar. Det GÅR att kontrollera om ett "medium" verkligen har de förmågor som han/hon påstår. Men i samtliga (seriösa) vetenskapliga studier har de antingen överbevisats eller vägrat att delta.
    Du får gärna bevisa att jag har fel, men skvallerartiklar från Aftonbladet eller "galna vetenskapsmän" har inget bevisvärde (föresten! varför ställer de så gärna upp i tidningar och TV, men så sällan i serösa experiment? De har ju uppenbart inga problem med att exploatera sina "förmågor").
    Jag önskar att du/ni kunde lära er att tolka det ni läser och hör med en liten gnutta kritiskt tänkande, annars är ni tyvärr dömda att ständigt luras av nya bedragare.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 17:47:36 följande:
    Jag inser nu att det inte går att bevisa för er skeptiker öht. Hur skulle vi kunna göra det? Det går uppenbarligen inte att lita på nåt som står på nätet enligt er och själv känner jag inget medium ni kan träffa så ni får helt enkelt låta bli att tro då så tror jag det jag vill. Ni har ju inga bevis för att det inte finns nåt medium som talar sanning heller. Så det så. I exemplen ovan hade ju medium hjälpt polisen men det stod ju på internet samt visades på tv så då är det väl inte sant. Hur vet ni att de vetenskapliga studierna inte är påhittade då? Har ni själva varit med på dem? Annars kan det ju ha varit skeptiker som skrivit dem.
    En seriös vetenskaplig studie måste innehålla vissa element, bla. ett större antal olika fall och en kontrollgrupp, dessutom bör studien granskas av oberoende forskare. Någon sådan studie som visat att övernaturliga förmågor existerar har mig veterligen inte gjorts.

Om du känner till någon får du mer än gärna översätta den till svenska (om den är skriven på något annat språk) och klistra in den här.
    Jag ser fram emot en massa spännande läsning, men om du ursäktar så vågar jag nog satsa mina pensionsfonder på att du inte kommer att presentera något dylikt.
    Lycka till iaf.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 18:03:09 följande:
    Nu är jag inte ute efter att skriva en doktorsavhandling över detta för det har jag inte tid med så det är lika bra vi tror åt varsitt håll. Att leta på internet är meningslöst eftersom vem som helst kan ha skrivit dokumenten. Liksaå det som visas på tv så alltså är det helt omöjligt att bevisa. Det enda som skulle gå att bevisa var om man själv var med i den vetenskapliga undersökningen och fick se det med egna ögon. Men det antar jag att ni själva inte heller varit. Så hur kan ni veta att det ni läst är sant?
    Det är inte pga något jag läst på internet som jag inte tror på övernaturliga fenomen, det är pga brist på bevis om motsatsen. Det är ju, som bla R Franklin skrev tidigare, på den som kommer med påståendet om att h*n besitter paranormala krafter, som bevisbördan ligger, och hittils har ingen av dem lagt fram veriferbara bevis.

Men var kommer din uppfattning ifrån?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 19:10:53 följande:
    Av det jag sett och läst.
    Vad har du sett och läst som uteslutit att det finns naturliga förklaringar till övernaturliga fenomen?

Jag frågar eftersom det borde ligga i de troendes intresse att inte bli förda bakom ljuset. Alltså borde de ha ett ännu mer kritiskt förhållningssätt än oss som avfärdar påståendena som humbug.
    För ingen av er tror väl att ALLA som påstår sig vara mediala, verkligen är det?!
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 19:28:23 följande:
    Det har jag inte sagt heller att jag tror att alla är synska. De jag såg på det där programmet som samarbetade med polisen verkar ju ha nån form av förmåga. Annars skulle ju polisen vara mutad med då som ställde upp i programmet. Förstår inte varför polisen skulle ljuga om en sån sak.Sen tror jag inte på allt jag ser heller t.ex Uppdrag granskning på tv som förvränger vissa saker ibland för att vinkla det på ett mer spännande sätt. Man får ju välja vad man vill tro på helt enkelt. Annars kan man ju stänga av tvn för gott.
    Tycker du att en polis som tror på mediala förmågor utgör något sorts bevis? Fick du några siffror på hur många fall som lösts med hjälp av någons övernaturliga kraft?
    Tror du att du skulle ändra uppfattning om det inte var så att du VILL tro att det finns medium?
    Har du svårt för att tänka kritiskt i övrigt?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 19:54:39 följande:
    Men orka
    Ta inte illa upp.
    Att ha ett kritiskt förhållningssätt är inte alla förunnat.
    Du är långt ifrån ensam om att inte ha det, det gör dig tillitsfull, vilket är en god egenskap. Tyvärr gör det dig även ganska lättlurad.
    Det är ingen slump att diverse skrönor så lätt får fäste. Om man får samma uppgifter från flera olika håll ligger det nära till hands att anta att informationen är korrekt. Förr i tiden räckte det att kolla med att fåtal olika källor, idag är det betydligt mer komplicerat.
    Nu kan felinformation spridas med blixtens hastighet, på en nanosekund har berättelser om fyrkantiga kattungar, spökfilmer och steriliseringspiller i drinkar spridit sig jorden runt, betydligt färre än man kan tro säger: "Vänta lite!! Låter det här rimligt??".
Svar på tråden Tror du på medium?