Inlägg från: Mysan59 |Visa alla inlägg
  • Mysan59

Tror du på medium?

#95 Jag har också funderat mycket på varför det stör andra att man tror på detta.

Visst finns det många som bluffar och utnyttjar svaga, ledsna och osäkra människor, men det innebär ju inte att det inte finns synska människor alls, som inte utnyttjar sin medmänniskor.

Jag har själv blivit spådd gratis ett flertal gånger och även gått till en "spådam" en gång och det hon sa var helt klockrent. Jag fick betala 300:- för det då (nån gång början av 90-talet), men det var det värt!

• Mysan59
    qattla skrev 2009-03-06 11:35:05 följande:
    Radium: Jag är inte någon troende, men dock måste jag ändå hävda att din sista fråga har ett uppenbart svar. I grund och botten så är det samma. Man sårar folk. Men jag tycker ändå skillnaden är VÄSENTLIG mellan att våldta ett litet barn och ge denna HIV och att lura (för det tror jag definitivt att de gör) någon med kristaller. Man har inte våldfört sig på NÅGON i det sistnämnda exemplet, och jag ser ingen skillnad mellan det och att tro att Gud ska bota mig från alla smärtor. Människor som går dit gör ett medvetet val och de människor som lurar folk med kristaller är lömska och oerhört okänsliga. Men jämför för fasen inte kristaller med att våldta ett litet barn!!!! Usch!
    Det håller jag med dig om!
  • Mysan59
    Myrtille skrev 2009-03-06 12:10:36 följande:
    Det är ju en smaksak. Du kanske inte skulle bekymras om det var stora delar av befolkningen som trodde att Jorden var platt heller? Eller att man blir gravid genom att en ond ande smyger sig in i munnen på en? Eller valfri annan tokighet?
    Hur kan du sitta och säga att det är tokigheter? Bara för att du inte kan se lite mer vidsynt på livet, så säger inte det att DU har rätt.
  • Mysan59
    MammaLillfis skrev 2009-03-06 20:55:20 följande:
    I´m back. Fortfarande samma tugg om evidens ?
    Välkommen tillbaka, MammaLillfis!

Har allt gått bra med flytten? Och har du datorn igång redan, med internet och allt?
  • Mysan59
    AnnsoPannso skrev 2009-03-06 21:20:38 följande:
    Nja, är väl ganska skeptisk till mediala förmågor. Har aldrig varit med om något själv, men vem vet... Ni här i tråden som har mediala förmågor, hur yttrar sig dom? Om ni vill berätta.
    Här är en rätt bra sida som du kan kika på om du är intresserad

overnaturligt.ifokus.se
  • Mysan59
    TBS skrev 2009-03-06 21:28:21 följande:
    De medium som tror sig ha övernaturliga förmågor är korkade men (ofta) harmlösa knasbollar. De som dessutom lurar av människor deras pengar (läs: tar emot pengar för sina tjänster) är avskyvärda lögnare som inte förtjänar annat än förakt
    Fast nu tycker jag att ditt inlägg var ganska korkat. (Första meningen)
  • Mysan59
    TBS skrev 2009-03-06 21:29:50 följande:
    Är du möjligen synsk själv?
    Måste jag vara synsk för att tycka att ditt inlägg var korkat?

Nej, tyvärr är jag inte det, men känner en del som är det. Och jag har sagt det förut, men säger det igen, dom kommer från olika samhällsklasser och har olika utbildningar, även akademiska, så korkad... Ja det tror jag inte.
  • Mysan59

Fröken Freda skrev 2009-03-06 21:30:43 följande:

Jaha så fick man ytterligare en diagnos: Korkad. Trångsynthet är dock ofta inget jag förknippar med goda personlighetsdrag så.
    Det är konstigt att bara för att man tror på detta ämne, så tycker tydligen skeptikerna (vissa, inte alla) att dom får kalla en vad som helst och bli hur otrevliga som helst.

Vad är det som är så upprörande?

Fortfarande tar du, Fröken Freda, inte betalt och lurar någon, jag själv tror på medium, men springer inte och spår mig titt som tätt och blir avlurad massa pengar.

Jag tror att jag har spått mig två gånger, där jag har fått betala och den ena var riktigt bra, helt klockren!
  • Mysan59

Fröken Freda skrev 2009-03-06 21:45:23 följande:

Ja tydligen är det så. Vi som tror på detta blir utmålade som mindre begåvade eller mindre stående känns det som och jag tycker i ärlighetens namn att man kan hålla sånt inom sig.
    Ja, jag skulle aldrig få för mig att gå in på religion och kalla dom för korkade m.m. för dom tror på nån gud. Jag gör inte det, men jag hånar inte dom som gör det.
  • Mysan59

Programmet Trynträ menar är nog "Medium löser mord", som går på TV 4 Fakta på tisdagar 21.05.

Det handlar om kriminaltekniker som tar hjälp av medium för att lösa svåra brottsfall genom en kombination av högteknologiskt detektivarbete och övernaturliga förmågor.

Jag har också sett några avsnitt och många av dessa poliser tror egentligen inte alls på detta, men som en sista chans har dom då tagit hjälp av medium, som har hjälpt till att lösa dessa fall.

Svar på tråden Tror du på medium?