• TBS

Tror du på medium?

Trynträ skrev 2009-03-08 20:09:49 följande:
    Så du menar att de ljuger i programmet? Har du öht sett det? Tror du på nåt du ser på tv?
    Nej jag har inte sett programmet.
    Om de ljuger eller inte är inte så viktigt, vissa talar nog sanning medan andra påstår sig tro för att göra bättre TV. Det enda jag är relativt säker på är att de för tittarna bakom ljuset i fråga om hur stor roll medium spelar vid seriösa polisutredningar.

Jag tror på vissaa saker jag ser på TV, andra saker avfärdar jag på studs. En stor del av det jag ser sätter jag ett stort frågetecken bakom innan jag lagrar det i minnesbanken.
    Bland de saker jag avfärdar finns allt som faller inom ramen för "jag-hävdar-att-jag-ser-spöken/framtiden/dåtiden/borttappade saker" Finns det dessutom pengar att tjäna, börjar mina känselspröt att darra våldsamt.

Konpirationsteorier är en av de saker jag ofta är skeptisk mot men ändå ger en ärlig chans.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 20:38:30 följande:
    Ok, då föreslår jag att du kollar på nåt avsnitt av programmet. Vem vet, du kanske finner det intressant. Visst kan det väl vara så att medium ser fel i vissa fall men om det är många saker som stämmer så finner jag det rätt otroligt att de skulle ha gissat sig till det. Framförallt om det gäller att peka ut vart ett offer ligger nånstans och inte ens polisen har koll eller nåt att gå på. Det skulle isåfall vara om mediumet är mördaren då.
    Anta att det faktiskt fungerade så som det framställs i programmet..
    Vad skulle polisen ha för anledning att inte använda sig av medium vid VARJE mordutredning? Varför vänta tills den "kört fast"?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 20:54:54 följande:
    Vad är det som säger att de inte gör det. Jag har då rakt inte koll på alla mordutredningar. Sen tror jag att de kollar upp det tidigare om det är så att nåt medium hjälpt dem förut att lösa fall. Men som sagt så är jag ingen mordutredare så jag kan bara anta.
    OM dom gjorde det varför berättar dom inte om det isf?

Om polisen betalar för tjänsterna så måste det redovisas, men det finns så vitt jag vet inga registrerade utbetalningar till siare.
  • TBS
    Svar på #184
    Jag vet att polisens utgifter granskas hårt av tex media och andra som vill veta hur skattemedel används, eftersom att det rör sig om offentliga handlingar är det lättillgänglig information. OM polisen hade något medium på avlöningslistan skulle det vara årets scoop, särskilt i dessa tider av nedskärningar och ökande frekvens av ouppklarade brott.
    Därför anser jag det osannolikt att polisen skulle göra det, TROTS att jag inte läst varenda polisutredning.

Allvarligt! TROR du verkligen att det finns någon som kan se framtiden eller tala med spöken? Eller VILL du bara tro det?
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-08 21:21:35 följande:
    Ehhh hur vet du det? Det är mest utomlands som dom tar hjälp av medium, vad jag vet.
    Får vända på frågan?!

Varför används isf den här metoden utomlands men inte i Sverige? Är svenska poliser inte intresserade av att lösa mordfall snabbare? Det finns ju "bevis" på att det fungerar i form av utländska utredningar som använt sig av medium. Det är ingen ny företeelse att polisen studerar andra länders teknik för att göra arbetet effektivare.
  • TBS
    Svar på #191
    Jag skulle kunna be om ursäkt för att jag kallade de som tror på spöken för korkade, men jag skulle inte mena det. Jag tycker verkligen att det är osmart att tro på sagoväsen.
    Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag sårat något annat än din stolthet, jag vill verkligen inte göra dig ledsen. Men jag hoppas att du har så mycket självbevarelsedrift att du håller dig utanför den här typen av forum om du är så tunnhudad.
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-08 21:55:52 följande:

Du går verkligen ner dig för varje inlägg du skriver. Jag bad om en personlig ursäkt då du kallat mig korkad. Vore jag korkad, eller bakom flötet som du valde att kalla det lite senare skulle jag inte sitta på en hög akademisk utb. Men det är väll du för stolt för att förstå.
    Med risk för att starta ett paj-krig, men det är väl ingen kioskvältare att det finns korkade akademiker?! :)
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 22:01:58 följande:
    Fast nu handlar det ju inte bara om Sverige. I Sverige tror jag inte det finns så många äkta medium. Jag tror att det finns de som kan ha större insyn i andevärlden än andra. Varför ska allt vara så svart på vitt.
    Varför tror du inte att det finns så många medium i Sverige? Bara i den här tråden har ju flera stycken givit sig till känna, tror du inte att de är äkta?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-08 22:10:39 följande:
    Sverige är inte så jättestort land. Sen kan det väl vara så att folk i den här tråden talar sanning. Du kan inte veta att de inte gör det heller. Bevis kommer du inte att få för det går inte att ge såvida inte du möter personen öga för öga och den säger nåt om dig som den inte kunnat veta på förhand. Om du kallar oss korkade så kan väl vi kalla dig insnöad som bara kan se åt ett håll. Själv väljer jag att vidga mina vyer. Blir så mycket roligare då.
    Jag har svårt att förstå att man kan välja att bli lurad för att "det är roligare så"
    Är inte sanningen viktigast? (Även om den inte är roligast)

Varför isf stanna vid att tro på spöken? Varför inte tro på enhörningar? Älvor? Goda feer? Det måste väl bli ännu roligare
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-08 22:19:12 följande:

Hehe ja. Vem som helst kan skriva på wikipedia. Man behöver inteha någon form av utb för att skriva där så. Ja man kan till och med starta en egen wiki-sida så. Det säger väll en del. Bra vetenskapligt bevis att dra upp en wikisida. :P  Jag hade aldrig tänkt på det själv om du inte tagit upp det Trynträ. =)
    Har R Franklin påstått att h*n presenterade ett "vetenskapligt bevis"?
    Det var ju bara en länk, är du av uppfattningen att artikeln inte är korrekt?
Svar på tråden Tror du på medium?