• TBS

Tror du på medium?

Trynträ skrev 2009-03-08 22:21:18 följande:
    Men hur ska man veta vad som är sant och inte. Du vet ju inte heller om det är sant eftersom du väljer att inte tro på det alls. Jag väljer att tro att det kan finnas nåt för jag tycker det hela verkar intressant. Man kan ju välja att inte tro på att nån fött åtta barn heller. För hur vet man det om man inte varit där? Kan ju va nåt hopkok med bäbisar som är med på bilden utan att det för den skul betyder att de legat i magen samtidigt. Jag har inte sett läkarprotokollen. Men det har stått i Aftonbladet...Och eftersom ni säger att det som står där inte är sant så kan det väl mycket väl vara så i det här fallet också.
    För saken skull ska jag försöka förklara.

Du påstår att du fött åttlingar.

Jag börjar med att fråga mig: Är det möjligt? Ja! Med hjälp av modern medicin kan så många som 8 foster placeras i livmodern, det är även fysiskt möjligt att bära 8 foster. Tack vare medicinska framsteg kan vi rädda barn som föds i 25:e graviditetsveckan, alltså kan de överleva trots att de förlöses innan de är fullgågna.

Det är fortfarande inte bevisat att artikeln berättar sanningen, men det är inte heller svårt att bekräfta eller dementera det för den som har tid och ork. Genom tex folkbokföringsregister och läkarjournaler.
    Med DNA-prov kan man fastställa barnens biologiska band med kvinnan och med varandra.

Förstår du varför jag kan välja att tro på det påståendet, men inte på den som säger sig se framtiden?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 08:02:09 följande:
    Nä men varför ska vi tro på era länkar då? Ni tror ju inte på våra. Har jag sagt att jag hade vetenskapliga bevis kanske?
    Jag har inte heller sagt att jag inte tror att det förekommit att polisen tagit hjälp av medium. Jag är säker på att det inte förekommer i Sverige (eftersom att det är rimligt att anta att allmänheten redan skulle fått veta det genom tidningar och TV)

Hur det ser ut i andra länder vet jag inte med säkerhet, men det verkar inte troligt att medium hjälper polisen UTAN att tala om det för någon, om det är deras levebröd kan man väl inte få bättre reklam? Varför göra sig så mycket besvär med att argumentera för sin sak på internet, tv och i olika tidningar om de helt enkelt bara kunde slänga fram ett antal lösta mordfall som bevis? Dessutom HAR de ju uppenbart ett behov av att bli trodda, den här tråden är väl ett tydligt tecken på det?

Om något varken kan anses troligt, rimligt eller ens möjligt så förstår jag inte varför enkla, naturliga och vetenskapliga förklaringar förkastas till förmån för rena gissningar?

Att livet skulle "bli roligare" så, kan jag bara inte tro, INGEN vuxen männinska resonerar väl verkligen så?! Eller??
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-09 17:55:55 följande:
    Men du, varför vill du vara inne och diskutera med folk som du anser vara korkade?Dessutom tror jag att det finns mycket vi inte kan förklara... än. Men vetenskapen gör nya upptäckter hela tiden. Vi kanske inte får veta i vår livstid, men dom efter oss kanske kommer tycka att det är fullt naturligt med ande-kontakter...Vem vet? Ni kan iaf inte bevisa att det INTE finns dom som är mediala.Och dom som är mediala och skriver här inne har inget behov av att bevisa nåt för er, dom vet vad dom upplever själva.
    Så länge spåtanterna kategoriskt vägrar att ställa upp på vetenskapliga tester kan vi inte bevisa att deras utsagor är osanna, men varför anta att de inte ljuger när ALLA tecken tala för motsatsen?

Du har helt rätt i att det finns mycket som vi inte kan förklara. Så länge människor har funnits har de förklarat oförklarliga fenomen som resultat av gudomlig inverkan, onda/goda andar, häxor, utomjordingar och trolldom.
    Alltifrån blixtnedslag och regn till tidvatten och fortplantning. Men ju mer vi lär oss om världen desto fler förklaringar får vi. Vid det här laget har så många "övernaturliga" fenomen fått en naturlig förklaring att det är skrämmande och skrattretande på samma gång, att det i modern tid fortfarande finns människor som tror på andar.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:16:57 följande:
    Å en gång trodde vi jorden var platt. Tänk va folk blev utskrattade som trodde den var rund.
    I det här fallet är det ni som "tror att jorden är platt", tro på övernaturliga fenomen är mycket äldre än tron på vetenskapen.
    Förr trodde vi att det var gudarna som var arga när det åskade, idag skulle de flesta skratta åt ett sådant påstående.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:42:57 följande:
    Men det betyder ju att det kan komma information framöver att det finns övernaturliga grejer. Om det nu inte redan finns det. Har ju inte läst alla artiklar i fallet.
    Det finns inte mer som pekar mot att det finn spöken än att troll existerar. Är du beredd att tro på ALLT? Om inte, varför?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 19:51:11 följande:
    Jag tror inte på allt. Har inte sett nåt reportage eller berättelser om folk som mött troll och liknande. Bara för man tror på en grej betyder inte att man måste tro på allt.
    Skulle ett övertygande repotage om att någon sett ett troll vara nog för att ändra uppfattning?
    Vad är det som skiljer de saker du tror på från det som du väljer att inte tro på?
  • TBS
    Svar på #229
    "att få dig att ändra uppfattning" ska det vara! :)
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-09 20:16:58 följande:
    TBS: Nu är det ju så att det finns massor av folk som upplever saker som inte går att förklara på naturlig väg. Troll, vättar etc. hör man ju inte nån som ser, ja nån enstaka kanske.Men folk som är mediala, finns det precis överallt. Men dom springer inte runt och pratar om det, utan oftast kan det komma fram när man sitter och pratar om sånt.Varför skulle alla dessa personer ljuga? Dom ljuger i såna fall i slutna sällskap, där dom inte tjänar ett dugg på det.Och observera att det är ur alla samhällsklasser... Så några dumskallar är det inte.
    Jag tror faktiskt inte att alla ljuger, många är nog övertygade om att de faktiskt har paranormala förmågor, men det är inte samma sak som att faktiskt besitta övernaturlig kraft.

Eftersom att de studier som gjorts är rörande eniga om att medium inte har rätt oftare än icke-mediala människor, anser jag det bevisat att det inte är fråga om annat än fantasier.

Hur många måste påstå att det finns vättar för att du ska tro på det? 10? 1000?
    Behövs NÅGOT annat bevis än hörsägen?
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-09 20:46:54 följande:
    Nej då, så lätt är jag inte att övertyga, men i fallet med övernaturligt, så har jag själva upplevt en del konstiga saker som inte kunnat förklaras på någon naturlig väg.Och jag undersöker alltid först om jag kan hitta en naturlig förklaring.
    Vill du berätta?
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-09 21:11:08 följande:
    Men hur ska du ha det nu. Menar du att några trots allt talar sanning?
    De LJUGER inte iom att de TROR på sina egna förmågor.
    I realiteten har de naturligtvis inga sådana förmågor öht, men de behöver för den delen inte vara bedragare. Bara förvirrade människor med snedvriden självbild.
Svar på tråden Tror du på medium?