Inlägg från: R Franklin |Visa alla inlägg
  • R Franklin

Tror du på medium?

Eshka skrev 2009-03-12 12:00:03 följande:
    Jadu. Först och främst så skulle jag väl säga att den som uppsöker ett medium eller på något sätt kontaktar ett borde "lita" på att det fungerar, alltså man borde förutsätta det menar jag. Annars är det ju lite bortkastad tid (och kanske pengar) för de båda parterna.Beviset kan ju endast vederbörande få. Jag tänker på om man spår sig t.ex. Det kan komma upp massa saker om just den personen som ingen annan vet. Är det då inte bevis nog, menar jag? Sedan finns det något som kallas slump också, det är jag väl medveten om. Men ponera att du går och spår dig. Det kommer fram saker som stämmer i 8 av 10 fall, hur skulle du förklara det då?
    Nej nej nej....

Att enbart den vederbörande kan få bevis är faktiskt galet fel och inte alls hur ett riktigt test borde se ut, av den enkla anledningen att en enskild person har väldigt svårt att opåverkat bedömma de spådommar denna får (Den sk Forer effekten en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect).

Vad man istället bör göra är att utforma ett test där den mediala får ta reda på information som inte behöver tolkas utan enbart kan vara rätt eller fel. Några tänkbara exempel är ålder då personen i fråga gick bort, höger eller vänsterhänt, skostorlek osv... Nästa steg är att göra det dubbelblint så att ingen (omedvetet eller medvetet kan få tag på information).

Det är faktiskt ganska simpelt att konstruera ett sådant test, den ständiga frågan är dels varför mediala aldrig är intresserad av att göra sådana. Men kanske ännu mer, varför intresserar inte de "troende" sig för hur bra tester bör se ut? Det borde väl ligga i deras intresse minst lika mycket som skeptikernas (För att på så sätt komma på ev bedragare)?
  • R Franklin
    Trynträ skrev 2009-03-12 21:57:05 följande:
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
    Visst vore det osannolikt, det är också därför det aldrig tycks hända. Frågan är alltså om spådamerna verkligen har så många rätt som folk vill få det till, eller om folk tolkar deras svar som rätt (Även om så egentligen inte är fallet). Än en gång kommer den luriga forer effekten in som en mkt avgörande faktor.
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-14 16:33:20 följande:

Alla som tror på vättar, troll etc tror inte mediala förmågor. En himla skillnad om du frågar mig.
    Exakt var ligger skillnaden? Bägge har samma empiriska stöd...
  • R Franklin
    Eshka skrev 2009-03-16 13:12:55 följande:
    Exakt hur menar du att detta test då skulle genomföras, eftersom du säger att det är ganska simpelt?
    Det beror precis på hur den påstådda förmågan sägs fungera. Testet anpassas såklart utifrån detta, det är knappast någon mening med att testa något annat.

Med dubbelblint menar jag precis vad det betyder: sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelblind

Dvs ingen i rummet känner till de rätta svaren, på så sätt har man uteslutit möjligheten till cold reading.

Det var inte meningen att experimentet som gjorts för att påvisa forer effekten skulle vara applicerbart på ockulta tester, däremot är resultatet applicerbart eftersom det tydligt visar vilken stark tendens människor har till att tolka svaren som korrekta och personliga, trots att det inte alls är fallet.
  • R Franklin
    Eshka skrev 2009-03-17 12:15:09 följande:
    Ja men låt oss säga att vi tar en bunke medier och sätter dom i ett rum med varsitt fotografi av någon avliden person där dom ska förnimma olika saker så som skostorlek o.s.v?   Någon utomstående måste ju veta det rätta svaret annars kan man ju inte veta om testet fungerar eller ej? Är det så du menar att ett "riktigt" test ska gå till? Förklara gärna hur DU menar, du svamlar bara bort mina frågor tycker jag....
    Problemet är att det inte går att berätta exakt hur testet skulle gå till innan man vet exakt vad testpersonen påstår sig kunna utföra.

Men om vi antar att mediumet kan få kontakt med en avliden person utifrån ett fotografi och genom denna kontakten ta reda på om den avlidne var höger eller vänsterhänt. Då låter man kort och gott den mediala se en lång rad bilder på avlidna personer där man så klart känner till rätt svar (men de som befinner sig i rummet under testen skall inte känna till detta (Därav dubbelblint) så de inte medvetet eller omedvetet påverkar testet). Slår den mediala personen tydligt slumpen (50% per fråga räknat på hur många bilder man använder) (Alla rätt krävs alltså inte!) så har man ett positivt resultat som tyder på att personen faktiskt har den förmåga som denne påstått.

Det är väl inte speciellt svårt att genomföra? Det borde inte heller vara speciellt svårt att klara om man verkligen har den förmågan (Även om den så klart är hypotetisk i detta fallet).

Frågan är så klart varför mediala i stort sett aldrig ställer upp på den typen av tester.
  • R Franklin
    Eshka skrev 2009-03-17 14:46:56 följande:
    Okej, nu är jag med på vad du menar. Ja det kan man ju undra då. Kanske för att dem är rädda för att sanningen kommer fram, att de inte är speciellt mediala trots allt.
    Där någonstans har du nog vad de flesta skeptikers anser (Jag skall så klart inte tala för andra så rätta mig om jag har fel)... Det är väldigt svårt att dra någon annan slutsats av läget...
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-17 15:07:18 följande:

Bara ett snabbt svar på din fråga som du redan fått besvarad hundra gånger om men inte verkar ta till dig: De har förmodligen inget behov av det!
    De har inget behov att särskilja sig ifrån alla "bluffmakare" som finns där ute? Vad är det för inställning emot sina klienter?
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-17 16:34:05 följande:

Låt mig omformulera som jag så många gånger gjort redan! De kanske inte har behov av att bevisa för andra eftersom de kanske ändå inte drar vinning av sin förmåga! Förstod du bättre nu?
    Nej jag förstår fortfarande inte.

Om jag säljer vatten på flaska och alla andra försäljare omkring mig enbart har luft i sina flaskor, borde jag då inte vara intresserad av att tala om detta för mina kunder (Alternativt gäster om jag nu bjuder istället för ta betalt) att de blir lurade hos de andra? Det gynnar väl knappast mig om folk går till de andra och får/köper luft i tron om att de skall få vatten och att de på kuppen blir missnöjda?
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-17 16:41:43 följande:

Om man inte vinner någonting på att spå folk, varken pengar eller något annat, vad har man då för anledning till att bevisa något?
    Varför spår man överhuvudtaget om det inte ger någonting?
  • R Franklin

Fröken Freda skrev 2009-03-19 15:47:35 följande:

Man kanske kan ha en förmåga utan att dra vinning av det. Hur vet du att alla som är mediala får ut något av det? Hur vet du att de är glada över sin medialitet? Varför måste man vinna något på det? Måste man spå folk bara för att man är medial?
    Du menar alltså att flertalet mediala egentligen skulle vilja göra något annat men enbart för att vara "schyssta" spår de?
Svar på tråden Tror du på medium?