Inlägg från: Trynträ |Visa alla inlägg
  • Trynträ

Tror du på medium?

TBS skrev 2009-03-09 22:02:51 följande:
    Nej det var jag inte.Ska vi utgå ifrån att h*n faktiskt SÅG en vätte? I så fall tror du väl på vättar nu?!
    Har jag sagt att jag tror på vättar? Jag talade för hennes räkning. Jag väljer bara att inte dumförklara folk bara sådär för att det inte finns några direkta bevis. Det är lite tragiskt att du väljer att säga att folk är korkade bara för att de har en annan åsikt än du. Nu tänker i alla fall jag gå och lägga mig. Gonatt och glöm inte att drömma om tomtar och troll. Förresten handlade denna tråd om medium så nu börjar det kännas lite OT.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 21:53:21 följande:
    Seriöst?! Är det här din uppfattning om en imponerande "spådom"??De FLESTA får ju för fasen " 2 eller 3 barn"! Om hon hade dristat sig att gissa lite till skulle chansen att prick rätt på EXAKT antal barn, vara nära 50%Hon kunde tom gissat vilka kön dina barn har med 25% säkerhet.Det du beskriver är absolut inte någon "cold reading" (de imponerar faktiskt inland med sin teknik) det är en gissning! Gissningar kräver knappt ens någon talang. Än mindre några mediala krafterNU förstår jag varför ni tror på övernaturliga förmågor!LMAO!
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.

Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 22:02:57 följande:
    Människoliv är faktiskt inte så himla olika som många vill tro. De flesta följer ett visst mönster. Det går dessutom att utläsa mycket i hur en person ser ut, pratar, är klädd, sminkad, vilken bil h*n anländer i, smycken, hårfärg etc etc.
    Hmm. Intressant. Undrar om det kräver utbildning för jag skulle aldrig kunna gissa vilken bil en person ägde. Kan ju va vad som helst liksom. Visst, det är inte så troligt att en proper klädd kvinna i päls åker omkring i en skrothög till bil men jag hade aldrig kunnat gissa vilket bilmärke hon åkte i.

Jag tycker det skulle vara jätteintressant att besöka ett medium som anses vara duktigt bara för att se hur mycket och om nåt stämmer.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-12 22:11:02 följande:
    Visst skulle det vara intressant, kanske till och med underhållande. Men "övernaturligt"? Njet!
    Fast om det är övernaturligt eller ej vet man ju inte förrän man varit dit och fått "bevis".
  • Trynträ
    Mysan59 skrev 2009-03-12 22:15:24 följande:
    Hon GISSADE INTE, hon SA att det var två eller tre! Och allt annat stämde på pricken. Hon satt INTE och "såg ditten och datten" och fiskade efter att jag skulle nicka eller se ut på nåt speciellt sätt, som kunde vägleda henne.Hon använde en kortlek och tittade knappt på mig över huvud taget!JAG var där, det var inte du! Du vet inte alls hur hon betedde sig.Och vadå, dom FLESTA har två eller tre barn!? Är DU seriös?!Jag känner folk som har från ett (1) barn till tio (10) barn, så varför i helvete skulle hon säga (inte gissa) att jag hade två eller tre barn.Och JAG kan förstå varför hon undrade, men det vill jag inte tala om här.Grejen är också att vi var två stycken, en kompis till mig, hon sa allt rätt där också.GISSADE INTE! Hon TALADE om allt från barndom till vuxenliv...Du får gärna tro vad du vill, det skiter jag i, men tala inte om för mig, vad jag ska tro eller inte.
    Jag vet minst två i denna tråden som skulle behöva besöka henne. Apropå att skaffa bevis
  • Trynträ

Jag förstår inte hur man kan veta hur mycket iq en person har utan att man fått ett resultat på den personens iq-test. Det är inte vetenskapligt att säga att nån är korkad utan att ha bevis för det. Så TBS du har inget bevis att nån i denna tråden är korkad. Och guess what. Du kommer inte finna det på nätet heller.

• Trynträ
    TBS skrev 2009-03-14 22:28:49 följande:
    Jag TYCKER att de som tror på medialitet etc etc.. är korkade, det behöver inte bevisas. Som jämförelse behöver du inte bevisa att du TROR på dylikt hokus pokus, jag har ingen anledning att ifrågasätta sanningshalten i det påståendet. Däremot ifrågasätter jag argumenten på vilka du baserar din tro.Man kan ha högt IQ utan att vara särskilt smart, men det vet du säkert redan.
    Men så bra. Då behöver vi ju inte bevisa nåt i denna tråd. Var och en får tro det den vill. Sen är det ju rätt oväsentligt då om du tycker nån är korkad eftersom du ändå inte har nåt bevis för det.

Jag har nog tolkat det fel då det här med Mensa. Hade trott att man platsade i den föreningen om man var tillräckligt smart men så är alltså inte fallet då. Intelligens är visst inte samma sak som att vara smart då.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-14 22:47:29 följande:
    Nej, ni behöver inte bevisa något. Såvida ni inte vill att tomte-tro och medialitet allmänt ska anses som något annat än påhitt av människor som saknar förmåga att se logiskt på sin omgivning och lurendrejeri som utförs av skrupelfria lögnare. Mensa mäter inte den sortens intelligens, du kanske inte vet hur deras test är utformade? i så fall är det fullt förståeligt att du inte förstår att man BÅDE kan tro på spöken OCH göra bra ifrån sig på klassiska IQ-test.
    Men grejen är att du inte vet om de är lögnare eller ej. Flera personer i denna tråden säger att de varit med om saker som inte går att förklara och ändå envisas du med att kalla de korkade. De kan inte bevisa det de känner för du var inte där. Varför inte nöja sig med det. Hur mycket du än vill så kan de inte bevisa det. Det kan mycket väl vara så att vetenskapliga test inte går att tillämpa på mediala personer eftersom de kanske inte kan se på beställning exakt det frågeställaren frågar. De kanske kan se vissa fragment över frågeställningar som inte är givna på förhand.

Nu har jag inte gjort mensa testet men jag vet hur andra logiska tester med talserier och mönster fungerar. Antar att Mensa tillämpar nåt liknande och isåfall är det ju enligt dig så att bara för att man tänker logiskt så är man inte smart. Alltså kan vi ologiska människor här som tror att det kan finnas mediala personer vara riktigt smarta.
  • Trynträ
    Esmiso skrev 2009-03-19 14:39:06 följande:
    detta är ju en av anledningarna aatt mediala inte vill testa sig, då många skeptiker anser allt vara "fantastiska sammanträffanden". De som vill tro kan väl få tro, och de andra slipper?!
    Precis och det är helt omöjligt att övertyga de i denna tråd också för det är allt slumpen. Tur att kvinnan inte sa att katten var i ett rött hus.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-19 21:55:16 följande:
    Det är förmodligen lättare att få en skeptiker som mig att byta sida, än att få någon som redan tror på spöken att sluta med det. Det enda jag behöver för att jag ska sluta tycka att medialitet är blaj, är verifierbara bevis. Superenkelt!(förutsatt att medialitet inte ÄR blaj förståss)
    Fast jag förstår inte hur du ska kunna få det så här över nätet.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-19 22:45:10 följande:
    Först och främst måste det FINNAS bevis.För att kunna dokumentera mediumens förmågor krävs att någon (eller några) av dem ställer upp och låter sig testas. Kanske finns redan något sådant resultat på nätet, i så fall har iaf jag misslyckats med att gräva fram det. Jag är förvånad att ni som tror på sånt här inte heller har lyckats övertala något medium att sluta upp bakom er som ju offrat tid och energi på att försvara deras heder mot oss tvivlare. Även om de inte har något behov av att för egen del bevisa något, tycker jag att dom borde ställa upp på er som stödjer dom.
    Det är för att jag aldrig träffat nåt i verkligheten.
  • Trynträ
    Mysan59 skrev 2009-03-21 12:52:22 följande:
    R Franklin skrev 2009-03-20 22:32:54 följande:
    Och ändå funkar det så dåligt med många läkare. Har träffat många som inte skulle vara läkare över huvud taget, precis som många inte ska vara / leka mediala...
    För att inte tala om dr Död som han kallas som de tror dödade runt 300 pers och han var ju så trevlig så. Licens och allting.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-21 15:55:20 följande:
    Fröken Freda skrev 2009-03-21 15:42:25 följande:
    Jag har ingen erfarenhet så till vida att jag inte vet hur proceduren går till (kollar dom fortfarande i kristallkulor?)Men jag kan dra slutsatser utifrån det jag faktiskt vet..Tex:Medium är INTE till någon hjälp vid polisutredningar, försvinnanden etc. TROTS att de är flitiga på att höra av sig till polisen för att lämna "tips" så löser dom inte några mysterium. De kostar pengar istället för att spara pengar åt samhället i och med att alla "tips" som inte leder någonvart ska behandlas. Trots att många medium tjänar sitt levebröd på att spå människor, är dom inte intresserade av att få 1.000.000 dollar för att bevisa det dom kan i ett vetenskapligt test.Spådomarna är beroende av att den som blir spådd, själv är troende.
    Tänk om de har hjälpt polisen då. Du har ju inget bevis för att tv programmen som visats och poliserna som var med i dem for med osanningar. Men som sagt. Det som visas i tv och på nätet kan man ju inte tro på. Frågan är hur sjutton man nånsin ska kunna tro på nåt som nån publicerar. Enda sättet att veta helt säkert är ju att vara med när det händer och jag har svårt att se att du nånsin kommer att få vara med under en mordutredning där ett ev. medium är med. Undrar om man kan lita på nyheterna som visas på tv. Hmm... Robinson är förresten kanske uppgjort i förhand vem som ska vinna....
  • Trynträ

R Franklin skrev 2009-03-21 17:30:22 följande:

Jag har aldrig påstått att det är ett vattentätt system, men man har i alla fall en ambition att försöka hålla en viss kvalite. Varför har man inte det inom den mediala sfären?
    Tja man får väl försöka bilda sig en uppfattning om just det mediet man ska uppsöka innan man går dit om man är rädd för att bli lurad. Själv har jag inga planer att besöka ett men skulle jag göra det så skulle jag välja ett som jag hört goda rykten om innan. Sen skulle jag se det som en intressant och kul grej.
  • Trynträ

Vad anser ni om hypnos och liknande? Det måste väl ändå också vara svårt att bevisa. Vad är det som säger att den hypnotiserade inte spelar med i hypnotisörens trick?

Svar på tråden Tror du på medium?