• TBS

Tror du på medium?

Eshka skrev 2009-03-11 14:29:38 följande:
    Tyvärr känner jag ingen personligen, om man inte ska räkna med min mamma då. Men det är faktiskt så att de "riktiga" inte tar något betalt just bara för att de anser att det är en gåva som inte ska missbrukas.
    Men du kanske känner till någon iaf??
    (även om du inte har en personlig relation)
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-12 18:22:13 följande:
    Jag spådde mig ca 94 nångång, hos en som hette Taikon, hon var klockren.Hon talade om allt som hänt mig från jag var liten fram tills dess datum jag satt där.Och det var INTE så att hon tittade på mig för att kolla om det var rätt, hon visste det bara!Det var absolut ingen cold reading eller vad ni kallar det.Hon var helt klockren! Och jag var rätt chockad...Den enda frågan hon kom med var: Har du två eller tre barn? Det var ingen tvekan om att jag skulle ha två eller tre. Jag har tre, men kan förstå varför hon frågade, vilket jag inte vill uttala mig om här.Jag kunde ha haft 1-2, 3-4, vad som helst, eller rentav inga barn, men hon visste att det var två eller tre stycken. Och hon visste en hel del, som inte bara kunde vara gissningar, omöjligt helt enkelt!
    Seriöst?! Är det här din uppfattning om en imponerande "spådom"??
    De FLESTA får ju för fasen " 2 eller 3 barn"! Om hon hade dristat sig att gissa lite till skulle chansen att prick rätt på EXAKT antal barn, vara nära 50%
    Hon kunde tom gissat vilka kön dina barn har med 25% säkerhet.

Det du beskriver är absolut inte någon "cold reading" (de imponerar faktiskt inland med sin teknik) det är en gissning! Gissningar kräver knappt ens någon talang. Än mindre några mediala krafter

NU förstår jag varför ni tror på övernaturliga förmågor!
    LMAO!
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-12 19:43:40 följande:

Ni skeptiker hänger på detta forumet varje dag. Men ändå så har ni inte lärt er att det är skillnad på att tro på vättar etc och att vara medial. Hur kan ni ha missat att det är två olika saker? Tänker inte försvara min tro för er, jag behöver inte det, jag är tillräckligt stabil i den. Men jag blir rätt irriterad när jag ser att ni inte kan hålla isär äpplen och apelsiner. Och ts. Jag väntar fortfarande på den där enkla ursäkten. Men jag antar att du inte är människa nog att klämma ur dig en ursäkt.
    Visst är vättar och spådomar två olika saker. Men hävdar du att det finns tillfredställande bevis för den enes existens men inte den andres? Vad grundar du det på i så fall?

Vättar är minst lika (o)troliga som medium.
  • TBS
    Svar på #276
    Fö har jag inget behov av din förlåtelse, men jag hör av mig om jag ändrar mig.
    Tack för erbjudandet iaf ;)
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-12 21:57:05 följande:
    Det var nog inte det enda spådamen prickade in skulle jag tro.Ponera att du besökte ett medium som typ hade rätt på 18 av 20 påståenden. Skulle du tro att hon pluggat på om dig och din historia innan då eller skulle du bara säga att det är ren tur eller hur hade du förklarat det? Personligen har jag svårt att tro att nån har sån väldig tur. Skulle va de som vinner flera miljoner på lotto då.
    Människoliv är faktiskt inte så himla olika som många vill tro. De flesta följer ett visst mönster. Det går dessutom att utläsa mycket i hur en person ser ut, pratar, är klädd, sminkad, vilken bil h*n anländer i, smycken, hårfärg etc etc.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-12 22:08:10 följande:
    Hmm. Intressant. Undrar om det kräver utbildning för jag skulle aldrig kunna gissa vilken bil en person ägde. Kan ju va vad som helst liksom. Visst, det är inte så troligt att en proper klädd kvinna i päls åker omkring i en skrothög till bil men jag hade aldrig kunnat gissa vilket bilmärke hon åkte i. Jag tycker det skulle vara jätteintressant att besöka ett medium som anses vara duktigt bara för att se hur mycket och om nåt stämmer.
    Visst skulle det vara intressant, kanske till och med underhållande. Men "övernaturligt"? Njet!
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-12 22:15:24 följande:
    Hon GISSADE INTE, hon SA att det var två eller tre! Och allt annat stämde på pricken. Hon satt INTE och "såg ditten och datten" och fiskade efter att jag skulle nicka eller se ut på nåt speciellt sätt, som kunde vägleda henne. Hon använde en kortlek och tittade knappt på mig över huvud taget! JAG var där, det var inte du! Du vet inte alls hur hon betedde sig. Och vadå, dom FLESTA har två eller tre barn!? Är DU seriös?! Jag känner folk som har från ett (1) barn till tio (10) barn, så varför i helvete skulle hon säga (inte gissa) att jag hade två eller tre barn. Och JAG kan förstå varför hon undrade, men det vill jag inte tala om här. Grejen är också att vi var två stycken, en kompis till mig, hon sa allt rätt där också. GISSADE INTE! Hon TALADE om allt från barndom till vuxenliv... Du får gärna tro vad du vill, det skiter jag i, men tala inte om för mig, vad jag ska tro eller inte.
    Genomsnitts-svensken får 2,4 barn. Därför är det inte imponerande att hon gissade på 2 ELLER 3 barn.
    Jag talar inte om vad du ska tro, bara att din tro varken är logisk, sannolik eller trolig.
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-14 16:35:42 följande:

Min förlåtelse? Du kallade mig korkad och därför bör du vara människa nog att be om förlåtelse. Men jag tar det som att du inte är tillräckligt mogen för att be om ursäkt.
    Jag håller fast vid att det är korkat att tro på spöken o dyl.
    (ergo: den som tror på spöken är korkad)
    Varför vill du att jag ska be om ursäkt om du inte erbjuder din förlåtelse?
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-14 20:35:57 följande:

Och vad ska jag be om ursäkt för? Det är inte jag som kallat dig korkad. Tvärtom däremot. Hur vet du att jag tror på spöken? Har jag nämnt det här någonstans? Jag har däremot nämnt att jag tror att människor har en gåva att faktiskt se saker som att kommer att hända. Vilket inte har med spöken att göra. Det är just det jag syftat på i ett av mina tidigare inägg i tråden att ni inte kan skillja på folk och fä. Ni blandar ihop spöken med spådomar, vättar med medialitet, troll med spöken. Vice versa. Det skulle inte skada om många av er skeptiker faktiskt satte er in i vad som är vad innan ni öppnar foderluckan. 
    Jag har inte bett dig om någon ursäkt, men jag är lite nyfiken på varför en ursäkt från mig betyder så mycket för dig (är faktiskt förvånad att det betyder något öht)

För att utveckla mitt resonemang:
    Alla som tror på spöken, vättar, spåtanter, troll, andar och alla andra övernaturliga förmågor, ÄR korkade. Det behöver du naturligtvis inte be om ursäkt för.
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-14 20:35:57 följande:

Och vad ska jag be om ursäkt för? Det är inte jag som kallat dig korkad. Tvärtom däremot. Hur vet du att jag tror på spöken? Har jag nämnt det här någonstans? Jag har däremot nämnt att jag tror att människor har en gåva att faktiskt se saker som att kommer att hända. Vilket inte har med spöken att göra. Det är just det jag syftat på i ett av mina tidigare inägg i tråden att ni inte kan skillja på folk och fä. Ni blandar ihop spöken med spådomar, vättar med medialitet, troll med spöken. Vice versa. Det skulle inte skada om många av er skeptiker faktiskt satte er in i vad som är vad innan ni öppnar foderluckan. 
    Är det dummare att tro på vättar än att tro på medialitet? Varför?
Svar på tråden Tror du på medium?