• unique

Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!

Hej! Jag undrar varför det är just efter 4 månader som man börjar ge smakportioner? Jag vet en mamma som började ge sitt barn när den inte ens var 3 månader, är det för att magen inte är tillräckligt utveckald för sån mat eller vad beror detta på?!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!
  • agda06

Tror det handlar om att deras små magar inte är utvecklade för vanlig mat innan 4 månader.

• lövet2

Om man ger smakportioner för tidigt, så är det vanligt att babyn får överkänslighetsreaktioner (klåda, prickar osv). Det är också vanligt att magen inte klarar av maten, och då kan babyn reagera med magsmärtor, diarré och förstoppning. Vid 6 månader är i stort sett alla barn tillräckligt stora för att klara av barnmat, och därför rekommenderas att man börjar med smakportioner först då.

You are all dying!
  • agda06

Jag har hört 4 månader. Börjar man så "sent" som vi 6 månader kan det vara svårt att vänja barnen vid vanlig mat och det blir ofta att barnen bara vill amma/dricka ersättning.

Fast jag vet ju inte. Vår BVC-sköterska sa i alla fall 4 månader ABSOLUT senast 5 månader, så då gjorde jag som hon sa.

• Annan33

Jsg förstår inte varför folk har så bråttom med detta. Har flera vänner som riktigt längtat tills de kunde börja med smakportioner.

• Anna med 3 trollungar

Min son började med smakisar vid 3 mån. Anledningen till detta var att han total vägrade ersättningen och jag kunde inte amma pga att mjölken försvann. Jag hade ett helvete rent ut sagt, på något sätt va jag ju tvungen att få i honom näring.

Skulle de inte varit så att han vägrade ersättningen skulle jag väntat till 4mån med smakisar. Idag är han 4½ månad och äter hele portioner mat och gröt, han dricker lite ersättning på morgon och kväll. Men inga mängder, så han skulle inte klara sig på bara de.

• trötter22

har läst och hört att det kan ge allergi senare i livet. känner åxå en som har 4 barn o ett av dom fick börja äta vid 4mån o han har allergier idag (14år) de andra som började vid 6mån e helt friska.

• Maria222
    agda06 skrev 2009-02-22 21:31:13 följande:
    Jag har hört 4 månader. Börjar man så "sent" som vi 6 månader kan det vara svårt att vänja barnen vid vanlig mat och det blir ofta att barnen bara vill amma/dricka ersättning. Fast jag vet ju inte. Vår BVC-sköterska sa i alla fall 4 månader ABSOLUT senast 5 månader, så då gjorde jag som hon sa.
    Oj, den BVC sköterskan visste verkligen inte vad hon pratade om.

Lita inte blint på er BVC sköterska, ta reda på fakta själva istället.
    Mamma till Kevin född 0706.
  • lillvilda
    agda06 skrev 2009-02-22 21:31:13 följande:
    Jag har hört 4 månader. Börjar man så "sent" som vi 6 månader kan det vara svårt att vänja barnen vid vanlig mat och det blir ofta att barnen bara vill amma/dricka ersättning. Fast jag vet ju inte. Vår BVC-sköterska sa i alla fall 4 månader ABSOLUT senast 5 månader, så då gjorde jag som hon sa.
    så säger de på mitt bvc oxå, ja de har sagt så på de båda bvc jag gått på men mina 2 barn. Jag tror att man ska se till sitt eget barn och hur deras mage klarar maten. Man kan ju lyssna på vad BVC säger men jag tycker man ska göra valet själv. Det är mycket de säger på bVC som jag tar med en nypa salt. Mina har däremot båda fått börja vid 4 månader men vi har haft en låång startsträcka och verkligen tagit det väldigt lugnt med maten. Det har inte varit smakportioner utan smakprov.
    ♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Emmamartina

Vi fick träffa en dietist på BVC och hon rekommenderade att börja med smakisar vid fyra månaders ålder. Vi hade egentligen inte särskilt bråttom, men vår kille har visat tydligt att han är superintresserad av vad vi stoppar in i munnen. Så vi började med potatis när han var ganska precis fyra månader, och han bara älskar det! Han får en knapp matsked varje gång och ser riktigt besviken ut när det är slut.

Svar på tråden Vad händer om man ger smakportioner för tidigt?!