• Dandelion

Renovera badrum, kostnad??

Hej

Vi har precis köpt en 3:a med totalt renoveringsbehov. Vi tänkte ta det lite då och då men badrummet måste ju fixas innan vi flyttar in.

Är det ngn som har renoverat ett badrum på ca 6-7kvm? Vad har ni betalat?
    Vi ska ha matta på väggarna och klinker på golvet, nytt handfat med blandare och gärna ett badkar med bubbelfunktion.
    Om vi beräknar ca 40000:- tror ni det räcker?

Jätte tacksam för svar, tips och idéer

• Svar på tråden Renovera badrum, kostnad??
  • diddisen80
    Svar på #28
    Caeruleus skrev 2009-02-22 22:25:13 följande:
    Gipsskivor får man inte ha i badrumm längre och alla golvbrunnar för 1990 ska bytas ut enligt reglerna. Å det är inte utloppet för toaletten utan golvbrunn under badkaret eller i duschen det gäller.
    Man får visst ha gipsskivor i badrum även nu, men då måste man sätta matta i hela badrummet innan man kaklar som fuktspärr.
    Eftersom vårat badrum inte är renoverat sen huset byggdes 1949 så har vi ett ganska omfattande arbete, där av den höga kostnaden.
  • Pappa G
    diddisen80 skrev 2009-02-24 14:37:14 följande:
    Man får visst ha gipsskivor i badrum även nu, men då måste man sätta matta i hela badrummet innan man kaklar som fuktspärr. Eftersom vårat badrum inte är renoverat sen huset byggdes 1949 så har vi ett ganska omfattande arbete, där av den höga kostnaden.Ska vi förtydliga lite..
    Det finns gipsskivor som är godkända för montering av keramik. Dessa har INTE kartongyta som de traditionella, utan har en glasfiberyta istället.

Plastmatta som underlag rekommenderas INTE av Byggkeramikrådet, men det finns specialfix som gör att det KAN gå att montera på en befintlig matta. Men då måste även mattan tåla det.
  • grata

Vi renoverar två badrum på totalt 8 kvm, matta på golv och väggar, kostar ca 40000, då tar vi hantverkare till allt, även en rörmokare som demonterar rören och drar om lite. Detta är exklusive nytt porslin och badrumsskåp och blandare. Vi bor i Borlänge...

• Caeruleus
    diddisen80 skrev 2009-02-24 14:37:14 följande:
    Man får visst ha gipsskivor i badrum även nu, men då måste man sätta matta i hela badrummet innan man kaklar som fuktspärr. Eftersom vårat badrum inte är renoverat sen huset byggdes 1949 så har vi ett ganska omfattande arbete, där av den höga kostnaden.
    Jag är inte säker på att du har rätt i den frågan om du syftar på kartonbeklädd gips. Läs här på BKR angående gipsen. Kan du länka till något källa som säger att det är ok med kartonbeklädd gips om du har tätskiktsmatta?

www.vvs-forum.se/index.php3&id=3532&lang=1&mp=0

PappaG återigen bra förtydligande
  • grata
    Caeruleus skrev 2009-02-24 21:33:21 följande:
    Jag är inte säker på att du har rätt i den frågan om du syftar på kartonbeklädd gips. Läs här på BKR angående gipsen. Kan du länka till något källa som säger att det är ok med kartonbeklädd gips om du har tätskiktsmatta? www.vvs-forum.se/index.php3&id=...PappaG återigen bra förtydligande
    Enligt AB Svensk Våtrumskontrolls:s (GVK:s) regler för Säkra våtrum är det tillåtet att sätta upp branschgodkänd matta på kartongklädda gipsskivor. Har till och med mejlat till GVK för att kolla att jag hade uppfattat det korrekt, vilket jag hade.

Den senaste utgåvan av Säkra våtrum finns på www.gvk.se

Jag har även kontrollerat med mitt försäkringsbolag att det var ok att gå efter GVK:s regler.
  • grata

Vill förresten bara förtydliga att det inte är tillåtet att sätta upp nya kartongklädda gipsskivor i badrum, men vid renovering är det inte nödvändigt att byta ut de befintliga.

• Caeruleus

Saxat direkt från GVKs regler sid 10 under rubriken Skivmaterial

Godkänt än så länge...ja kanske. Beror på hur du tolkar texten nedan. Godkänt imorgon...nej.

Skivmaterial vägg
    I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om
    en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor
    i våtrum. För närvarande pågår därför utprovning av på marknaden
    förekommande fukttåliga skivors kompatibilitet med
    limmer och tätskikt för våtrum.

• Caeruleus

grata skrev 2009-02-25 11:39:02 följande:

Vill förresten bara förtydliga att det inte är tillåtet att sätta upp nya kartongklädda gipsskivor i badrum, men vid renovering är det inte nödvändigt att byta ut de befintliga.
    Det kan väl inte stämma? När man renoverar så måste man ju uppdatera enligt dagens regler. Inte kan ett badrum vara enligt branschreglerna om rören kommer från golvet bara för att det var så innan? Nope, det tror jag inte.
  • straw2008

Vi renoverar nu, räknar med 50-60 000 kr, vi gör det vi måste vitt resten färgglatt Flört

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • grata

Jag har alltså pratat med GVK och de svarar att det visst är godkänt att använda befintliga kartongklädda gipsskivor. Vi frågade vår mattläggare som är GVK-certifierad vad han rekommenderade, och han svarade att de rekommenderar att man inte byter ut så länge de ser fina ut.

• Pappa G

Vi måste hålla isär regelverket för keramik respektive våtrumsmatta.

Hos GVK som reglerar reglerna för våtrumsmatta har förändringarna/uppdateringen av regelverket kring lämpliga skivmaterial "släpat efter" i förhållande till BKR som reglerar reglerna för keramiken.

Sedan har man alltid möjlighet att göra avsteg från regelverket.

• Caeruleus

Pappa G skrev 2009-02-25 13:30:19 följande:

Vi måste hålla isär regelverket för keramik respektive våtrumsmatta. Hos GVK som reglerar reglerna för våtrumsmatta har förändringarna/uppdateringen av regelverket kring lämpliga skivmaterial "släpat efter" i förhållande till BKR som reglerar reglerna för keramiken.Sedan har man alltid möjlighet att göra avsteg från regelverket.
    Absolut....men jag tyckte jag var tydlig i mitt inlägg med citatet ur GVK. Eller det kanske inte är mig du syftar på?
  • Pappa G
    Caeruleus skrev 2009-02-25 19:31:11 följande:
    Absolut....men jag tyckte jag var tydlig i mitt inlägg med citatet ur GVK. Eller det kanske inte är mig du syftar på?
    Nej, det var inte direkt riktat till dig, utan mer generellt.
    Diskussionen känns lite spretig, därav ytterligare en kommentar från mig.
  • MrsDream

Jag återgår till prisdiskussionen för badrummet. Säkerligen skiljer det sig lite beroende på vart man bor och vilka firmor som finns att tillgå. Men jag kan dela med mig av våra renoveringskostnader.
    Vi renoverade ett badrum plus en liten toalett samtidigt. Om jag inte är helt bakom vad gäller mäta kvadratmeter så är badrummet 4kvm och toaletten ca 2 kvm. I badrummet flyttade vi både golvbrunn, handfat och toalett så de fick bila (heter det så?) och gjuta nytt golv, samt sätta nya väggar då de gamla var sneda och porösa. Vi valde att lägga golvvärme och klinkergolv, kaklade väggarna och satte klinker på väggen i duschhörnan. Vi snålade inte med möbelvalet, utan tog märkesgrejer. aspen/ifö etc. Med arbetstiden (inkluderat hantverkare, rörmockare, elektriker) och material gav vi ca 55.000 kr. plus minus någon tusenlapp, minns inte exagt. detta gjorde vi i slutet av sommaren -08.
    Hoppas ni hittar ett prisval som passar er, men som någon tipsade om tidigare: Be om offert innan!! Lycka till!

• Caeruleus
    grata skrev 2009-02-25 12:39:05 följande:
    Jag har alltså pratat med GVK och de svarar att det visst är godkänt att använda befintliga kartongklädda gipsskivor. Vi frågade vår mattläggare som är GVK-certifierad vad han rekommenderade, och han svarade att de rekommenderar att man inte byter ut så länge de ser fina ut.
    Läs mitt inlägg #37 så ser du att jag inte säger emot dig.
Svar på tråden Renovera badrum, kostnad??