• vi blir tre

Ikea kök.......

har köpt hus och ska byta kök. nu funderar vi på Ikea kök.
    vi vill gärna höra för och nackdelar med ikea kök.
    gärna bilder och priser så kanske jag kan få lite insperation.....=)

• Svar på tråden Ikea kök.......
  • vi blir tre

nu sätter vi snart igång. köket är ritat, lite frågetäcken är de än men vi får nycklaran till huset på onsdag den 13/5. och snickaren ville börja med badrummet och köket på torsdag.......=)
    vi har inte bestämt vad vi ska ha i badrummet, bara på ett ungefär så vi måste iväg imorgon och kanske bestämma oss då =)
    köket har vi beställt vitvaror.....kyl, frys, ugn och häll 30500kr. inte ens andra bilen kostar så mycket. =)
    hoppas allt ska flyta på nu så vi kan flytta till vårat hus......bor just nu som inneboende hos mamma och pappa. men börjar sakna mina teveserier.....måste kompromissa med dem =(

• johandra

Vi har ett Ädel-kök från ikea. Är jättenöjda med luckor o stommar o allt sånt. Däremot så köpte vi först bänkskivor med raka laminatkanter och det funkare INTE. DOm höll inte så efter ett år fick vi riva loss allt och byta till nya skivor med aluminiumkanter denna gång. Nu ser dom ut att hålla. Vi hade även underlimmade hoar och det avskydde jag. Både det faktum att det inte var en riktig diskbänk sen så var själva hoarna värdelösa. Små och precis omöjliga att hålla rena o snygga. När vi ändå fick reklamera våra skivor så passade vi på att sätta in en riktig diskbänk från stala och nu är vi jättenöjda

Sen köpte vi diskmaskin och häll från ikea oxå,mest för att vi fick det billigt. DOm är inte kass men helelr inte bra så jag kommer inte köpa därifrån igen.

Blandare ska man aldrig köpa från ikea,det vinner man på att köpa märkes. Deras fläktar har jag heller aldrig hört nåt positivt om faktiskt.

Men osm sagt,vi är jättenöjda med själva köket. Vi gav 26 000kr för stommar,luckor och bänkar m tillbehör

ritade oxå vårt kök i deras program

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • johandra

just ja,har bilder i galleriet

• vi blir tre

tack för tipsen......vi kommer köpa kran från nått annat ställe. vitvaror blev inte heller ikeas. sen tycker jag själv att nersänkt diskho från firman direkt inte är lika snygg som man sänker den själv.tycker den kanten ska finns där =

• johandra
    vi blir tre skrev 2009-05-10 21:49:48 följande:
    tack för tipsen......vi kommer köpa kran från nått annat ställe. vitvaror blev inte heller ikeas. sen tycker jag själv att nersänkt diskho från firman direkt inte är lika snygg som man sänker den själv.tycker den kanten ska finns där =
    Oj såg nu att ni strax ska till o sätta fart!

Ska ni åka o hämta köket själva då?Det blir nog svårt att hinna få hem det annars i tid om ni ska börja redan på torsdag.

Och sen är det ju ofta så att det är bättre med underlimmad ho ur fuktsynpunkt. det håller bättre än dom hoarna man lägger på.

Men jag tyckte hela idén var usel och älskar vår riktiga diskbänk! Men där är ju smaken som baken

Lycka till med renoverandet iaf och grattis till huset!
  • Lineri07

valde också ett ikea-kök när jag renoverade för några år sedan. var jättenöjd med valet; inga problem varken vid montering eller sen när det var klart... men många delar är det som ska monteras ihop, men det kommer man nog aldrig ifrån!

bilder på köket finns här; www.homepoint.se/index.php&task=album&id=14&Itemid=54&bigimage=44#hp_album

• Hera78

Jag har en fråga till er som har IKEA-kök med andra vitvaror (alltså inte IKEAS egna).

Är det inga problem med måtten när man sätter inbyggnadsugn- och micro från andra leverantörer i ett IKEA-högskåp? Jag kan tänka mig annars att IKEA har mått som gör att man "måste" köpa med IKEAS vitvaror, något som inte är aktuellt för oss. Var ni tvungna att göra några (stora som små) ändringar för att få in ugn och micro?

• johandra

Ugnar är inga problem,dom har standardmått. Micron kan det däremot bli problem med men det brukar gå att lösa med passbitar och det finns vissa märken som har micros som passar. Men kolla måtten noga isf.

• Dundermamman

Vi hade inga som helst problem med att sätta en Ikea-lucka på vår helintegrerade diskmaskin från Cylinda, inte heller ugnen var några som helst problem.
    Däremot precis som "lillalillajag" skriver så fick vi kapa en passbit lite extra för att få plats med Cylindas micro som är lite större än de som Ikea säljer!

5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • johandra

Dundermamman: Såg i ditt galleri att ni oxå hade raka laminatkanter på era bänkar. Har dom hållt för er?? Tycker det är så himla fint men här blev dom slitna o fula så efter ett år stod vi inte ut med dom utan fick vackert reklamera med allt jobb det innebar.

• Dundermamman
    johandra skrev 2009-05-11 18:44:08 följande:
    Dundermamman: Såg i ditt galleri att ni oxå hade raka laminatkanter på era bänkar. Har dom hållt för er?? Tycker det är så himla fint men här blev dom slitna o fula så efter ett år stod vi inte ut med dom utan fick vackert reklamera med allt jobb det innebar.
    Våra är lika fina nu som när vi satte dit dom för 2,5 år sedan!
    Vi ville egentligen haft rundade, men det gick ju inte att få då vi har den rundade bardisken där spishällen är...hur som helst så är vi jättenöjda!

Tråkigt att era blev fula så fort {#lang_emotions_cry}! Vad sa Ikea om att era bara höll 1 år?
    5 skogisbebisar föddes 19/4!
  • strommis

vi blir tre, vad blev det för kök??
    Själv sitter jag just nu med ritningsprogrammet, är helt uppslukad, tror inte att jag suttit nåt framför tvn sen jag hittade programmet i torsdags;) I juli då vi ska ner till Sthlm så ska vi gå å ikea och kolla på allt som finns, tyvärr har vi 40 mil till närmaste ikea så vi passar på då vi ska till storstan.

• Kakgumman

Valde ni ho också från Ikea? Vilken?

• vi blir tre

vi har valt Lidingö till skåp och luckor. bänkskiva blev prägel valnötsfärgad, vinna handtag i rostfritt stål.diskbänken blir Boholmen. fast vi sänker ner den själv.
    vi ska hämta köket själv....men bänkskivorna blir mått bestälda så de kommer sen efter några veckor.
    snickaren ska börja med badrummet så vi hinner bli klar med allt i köket innan......(planeringen) =)

• Flerbarnstokan
    johandra skrev 2009-05-10 21:43:57 följande:
    just ja,har bilder i galleriet
    Vad fint! Men vad har ni istället för kakel? Hur har ni gjort det???
  • Dagny05
    Flerbarnstokan skrev 2009-05-12 13:34:08 följande:
    Vi håller också på med vårt kök, blev nyfiken när flerbarnstokan skrev om ett alternativ till kakel, även om jag inte varit inne i ditt galleri, vi vet inte vad vi ska välja, glas, kakel eller ngt annat.
  • johandra
    Dundermamman skrev 2009-05-11 19:14:55 följande:
    Våra är lika fina nu som när vi satte dit dom för 2,5 år sedan! Vi ville egentligen haft rundade, men det gick ju inte att få då vi har den rundade bardisken där spishällen är...hur som helst så är vi jättenöjda!Tråkigt att era blev fula så fort ! Vad sa Ikea om att era bara höll 1 år?
    Dom sa inte så mycket..fick typ till svar att "ja,dom är ju inte lika hållbara som med kantlister"..Men det var inga probs att reklamera och nya skivorna kom i tid och vi skickade tillbaka de gamla med lastbilen så det gick smidigt o bra
    Flerbarnstokan skrev 2009-05-12 13:34:08 följande:
    Vi har glasskiva med tapet bakom istället för kakel. Är mycket nöjda Vårt glas är uppskruvat och skruvarna har blanka täckbrickor. Nu finns det dock väldigt mycket fina lister man kan använda sig av för att sätta upp det så det är ju oxå ett alternativ
  • johandra
    Kakgumman skrev 2009-05-12 07:40:52 följande:
    Valde ni ho också från Ikea? Vilken?
    Avråder från deras hoar. DOm är jättesvåra att hålla rena o snygga
Svar på tråden Ikea kök.......