Förberedelse inför dagis/förskola
det turboplingen tagit med tycker jag låter bra att ha på förskolan och trycker du kan utgå från det innan du vet mer vad din fsk vill att du tar med dig. dock skulle jag föreslå1 par strumpor, 2 tröjor/body då det ibland kan behöva bytas sånt fler gånger per dag.
vad gäller ytterkläder vid denna årstid är det väldigt vanligt att barnet antingen har en overall (eller byxa+jacka) hängandes på sin krok som är för lek på fsk och en har en annan jacka de går hem i. alternativt att man kommer och går i den overall/byxa+jacka som man även leker i på fsk. dock kan det va bra att tänka på att kommer/går barnet i samma ytterkläder som det leker i på fsk att det kan gå hål/bli smutsigt (en del föräldrar resonerar inte så "bra" som turboplingen gjorde som verkar haja att på fsk kan sånt hända). ett par tjocka resp tunna vantar, ev ett par sockor, samt fuskpolo/halsduk och en mössa kan va bra.
det är bra tycker jag att du kollat upp förskolans rutiner och skulle det vara nåt som skiljer sig markant så är det alltid bra att förbereda barnet på det (lite beroende på vad det gäller med), tex om ditt barn är van vid att vila mellan 11 och 13, men att man på förskolan är klara med lunch och kan lägga barnen vid 12-14 istället. det underlättar för barnet som kanske slipper blir lika trött, etc.
om barnet har napp/snuttefilt vid vila är det bra om det finns "en uppsättning" som kan stanna på förskolan så slipepr man dra med det dit/hem varje dag (med risk för att det glöms, etc). dock e d inte alla barn som accepterar fler äne n snuttefilt och napp.
väldigt bra att namna kläderna. vill du ej skriva i kläderna med textilpenna (om man tex vill lämna kläderna vidare sen) kan man fixa namnlappar som atingen går att stryka fast, sy fast eller "knäppa" fast com sedan går att ta bort.
när ska ert barn börja och hur gammal är h*n?
lycka till!