Om man försöker prångla "renrasiga" valpar utan stamtavla ligger det högst antagligen en hund begraven (jag kunde inte hålla mig, måste få använda mig av den ordvitsen).
Skämt å sido så finns det INGA bra anledningar till att inte registrera renrasiga valpar; det är inte speciellt dyrt att göra det och man måste inte ha ett eget kennelnamn (eget kennelnamn krävs först i.om. den tredje kullen tror jag).
Orsaker till att man inte registrerar sina renrasiga valpar kan, som någon skrev, vara att föräldrarna inte håller måttet för vad som krävs av avelsdjur, t.ex att de inte uppfyller hälsokraven som ställts för rasen. Annat som kan ligga till grund är att tiken är för ung (är dock ej helt säker på att det innebär att avkomman inte kan registreras), att någon av föräldrarna är insmugglade, att valparna själva är smuggelhundar osv. Uppfödaren kan som sagt vara utesluten ur SKK, och har man blivit det -- då har man gjort något rejält dumt.
Man ska ALDRIG köpa en oregistrerad hund! En oregistrerad hund vet man ingenting om, man kan inte kolla upp hurdana hälsoresultat förfäderna visat upp osv. Till skillnad från vad många påstår i sina annonser så kan valpköparen INTE registrera sin hund själv, det kan blott och enbart uppfödaren göra.
Att i dagsläget säga att man enbart vill ha en trevlig familjehund är att lova för mycket
. Många skaffar en hund bara för att ha som sällskap, men blir med tiden mera intresserade av att t.ex hålla på med någon gren, som agility eller utställningar. Då är det ju himla synd om man inte "får" försöka nå toppen i den grenen för att man inte satsade på en hund med papper istället.
Dessutom påstår jag att största delen av de oseriösa uppfödarna, som man inte kan förvänta sig stöd och hjälp från är de som inte ens registrerar de valpar de föder upp. De seriösa uppfödarna är i regel anslutna till rasklubben (där kan man som valpköpare f.ö. få många goda råd inför köpet), SKK-anslutna och framför allt: villiga att ställa upp för sina valpköpare om de får problem med sina hundar. Speciellt som nybörjare är det guld värt att ha en uppfödare man kan ringa för råd när man är osäker på hur valpen ska skötas.