• Bling

Varför sälja oregistrerade rashundar?

Varför väljer en del att sälja sina valpar oregistrerade fastän de sägs vara en viss ras o.s.v.? Är det dyrt för säljaren att registrera hunden? Får man inga papper som t.ex. stamtavla om den säljs oregistrerad? Finns de några speciella risker med att köpa en oregistrerad hund?

Vi har en blandrastik sedan tidigare och har fastnat för en till hund nu, oregistrerad.

Någon med bra koll?

• Svar på tråden Varför sälja oregistrerade rashundar?
  • EvilBetty

Förmodligen för att dessa hundar inte alls är renrasiga. Man kan ju inte registrera en hund som inte är bevisat renrasig.
    Om du verkligen letar efter en rashund så skulle jag satsa på en uppfödare som är seriös och som registrerar deras hundar hos SKK.

• ming

Ja du... Det finns inga bra anledningar att inte registrera en renrasig kull. Dåliga anledningar kan jag däremot räkna upp, tex avelsförbud på någon av föräldrarna, kenneln har uteslutits ur SKK, valparna är inte alls renrasiga...

• Bling

Tack för era svar!

Om man inte är intresserad av utställning utan bara vill ha en frisk hund (den säljs besiktigad) till träning och promenader - är det ändå en nackdel?

Kan man kolla upp huruvida en person skulle ha uteslutits ur SKK eller om en utav hundens förälder skulle ha avelsförbud?

• ming
    Bling skrev 2009-02-24 19:44:52 följande:
    Tack för era svar! Om man inte är intresserad av utställning utan bara vill ha en frisk hund (den säljs besiktigad) till träning och promenader - är det ändå en nackdel? Kan man kolla upp huruvida en person skulle ha uteslutits ur SKK eller om en utav hundens förälder skulle ha avelsförbud?
    Ja, frågan är ju om den verkligen är frisk. Avelsförbud kan ju bero på tex just ärftliga sjukdomar (tex demodex eller andra rastypiska sjukdomar). En renrasig hund är ju bra ur det perspektivet att man faktiskt kan kolla upp föräldradjuren. Men visst, om den är renrasig egentligen så borde ju inte uppfödaren ha några problem med att berätta vilka djur som är föräldrar och vad de har för regnr, så att du har möjlighet att kolla upp.
  • hmcc

Precis, den kan ha föräldrar med avelsförbud eller så är det helt enkelt så att dom inte gjort saker som dom måste ha genomgått för att få registrera valparna.
    Struntat i höftledsröntgen tex eller MH pga av att dom vet att den är skott rädd.

Be att få föräldrarnas namn och kolla upp dom på SKK's hunddata annars kan valpen bli ett onödigt bekymmer i framtiden.

• ming

Sen skulle jag vara lite på min vakt så att uppfödaren inte anger ett falskt regnr till någon av föräldrarna. Alltså att de kanske rent av ljuger om vilka som är föräldrar. Jag skulle nog se till att personligen få se båda stamtavlorna framför mig (inte bara kopior). Det borde ju inte vara något problem om det stämmer, det de säger.

• Drakfisk

Om man försöker prångla "renrasiga" valpar utan stamtavla ligger det högst antagligen en hund begraven (jag kunde inte hålla mig, måste få använda mig av den ordvitsen).

Skämt å sido så finns det INGA bra anledningar till att inte registrera renrasiga valpar; det är inte speciellt dyrt att göra det och man måste inte ha ett eget kennelnamn (eget kennelnamn krävs först i.om. den tredje kullen tror jag).

Orsaker till att man inte registrerar sina renrasiga valpar kan, som någon skrev, vara att föräldrarna inte håller måttet för vad som krävs av avelsdjur, t.ex att de inte uppfyller hälsokraven som ställts för rasen. Annat som kan ligga till grund är att tiken är för ung (är dock ej helt säker på att det innebär att avkomman inte kan registreras), att någon av föräldrarna är insmugglade, att valparna själva är smuggelhundar osv. Uppfödaren kan som sagt vara utesluten ur SKK, och har man blivit det -- då har man gjort något rejält dumt.

Man ska ALDRIG köpa en oregistrerad hund! En oregistrerad hund vet man ingenting om, man kan inte kolla upp hurdana hälsoresultat förfäderna visat upp osv. Till skillnad från vad många påstår i sina annonser så kan valpköparen INTE registrera sin hund själv, det kan blott och enbart uppfödaren göra.

Att i dagsläget säga att man enbart vill ha en trevlig familjehund är att lova för mycket . Många skaffar en hund bara för att ha som sällskap, men blir med tiden mera intresserade av att t.ex hålla på med någon gren, som agility eller utställningar. Då är det ju himla synd om man inte "får" försöka nå toppen i den grenen för att man inte satsade på en hund med papper istället.

Dessutom påstår jag att största delen av de oseriösa uppfödarna, som man inte kan förvänta sig stöd och hjälp från är de som inte ens registrerar de valpar de föder upp. De seriösa uppfödarna är i regel anslutna till rasklubben (där kan man som valpköpare f.ö. få många goda råd inför köpet), SKK-anslutna och framför allt: villiga att ställa upp för sina valpköpare om de får problem med sina hundar. Speciellt som nybörjare är det guld värt att ha en uppfödare man kan ringa för råd när man är osäker på hur valpen ska skötas.

• Drakfisk

Ja, man kan ringa till SKK och fråga om person si och så är registrerad som medlem/uppfödare hos dem, och om det varit några problem med dennas uppfödning tidigare.

Bling skrev 2009-02-24 19:44:52 följande:
    Kan man kolla upp huruvida en person skulle ha uteslutits ur SKK eller om en utav hundens förälder skulle ha avelsförbud?
  • Bling

Tack för alla svar! Låter faktiskt som att jag kanske ska välja en annan hund...! Det är en cocker jag är ute efter, till träning som spår och apportering vilket vi tränar med den hunden vi har.

Jättetack för all bra info!

• Drakfisk

Vad bra att du faktiskt tänkte över de inlägg du fick till svar! Ibland blir man så matt när folk så gärna vill tro på vad uppfödaren sagt, och helt struntar i folks avrådande kommentarer.

Du har säkert redan varit inne på den här sidan: www.cockerklubben.com/ där finns mycket läsvärt för blivande cockerägare.

Jag hittade en sån här undersida på Cockerspanielklubbens sida, väl värt att läsa:
    www.cockerklubben.com/index2.htm
    Där kan man bl.a. läsa:

"För att förhindra att hundar med PRA går i avel krävs det för närvarande att avelsdjuren blir ögonlysta.
    Hund som blivit fälld vid ögonlysning beläggs med avelsspärr."
    PRA=svår ögonsjukdom
    avelsspärr= man kan inte registrera avkomman, dvs. man får egentligen inte avla på den hunden. Där kan du ha orsaken till varför du nu hittat oreggade cockervalpar.

Svar på tråden Varför sälja oregistrerade rashundar?