Bling skrev 2009-02-24 21:21:17 följande:
Vad mycket bra tips jag får!!Tycker jag har en del hunderfarenhet, men noll när det kommer till det här med avel o.s.v. Eftersom vi har en blandras har jag inte funderat så mycket på det.hmcc: Jaktcocker är jag jättesugen på. Tränar ni något med henne? De är inte så vanliga i Sverige vad jag förstått? Vi vill inte ha valp utan unghund/vuxen och då blir det ännu svårare att hitta...En nyfiken fråga förresten (hmcc); ställer man ut även jaktcocker? I en bok jag läste står det att man avlar cocker enligt två typer; till utställning och till jakt. Men man brukar väl kunna ställa ut alla hundar som man vill avla på? Är inte det poängen? Eller är det speciella utställningar för jaktcockrar då?
Jag är inte så insatt i cockers, men jag kan inte tänka mig att jaktcockrar inte får va me på uställning... det bör du nog fråga cockerspaniel experter på deras hemsida=)
jag köpte min hund när han var 7 månader,
oftast kan man titta på specialklubbens hemsida, där står ofta om omplaceringar osv,
annars kan du ju ta kontakt med uppfödare i din närhet och fråga.
Däremot så tycker jag att, OM du nu vill titta på den här hunden, så fråga fråga fråga... Dvs om föräldrars regnr, kolla hos SKK osv,
så du inte köper en hund som senare blir sjuk, kan tänka mig att det inte är så kul att vara efterklok när det gäller en familjemedlem...