• lilla mej

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

Ni som fatt barn och bor i annat land och fott barn dar, har ni registrerat bebisen som svenskmedborgare? Eller hur funkar det? om man kan gora det hur gar man till vaga? Tacksam for svar

• Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?
  • siamusen

lilla mej skrev 2009-02-24 21:17:52 följande:

Ni som fatt barn och bor i annat land och fott barn dar, har ni registrerat bebisen som svenskmedborgare? Eller hur funkar det? om man kan gora det hur gar man till vaga? Tacksam for svar
    Ja, man ringer svenska ambassaden och de skicker papper. Skickar tillbaka dem till ambassaden som skickar till Sverige. Och sedan aker man och fotar barnet, här âr det pa ambassaden,om man vill ansöka om pass.
  • salza79

Är norsk medborgare å födde barn i sverige. Han blev automatiskt norsk medborgare, dom går efter mammans medborgarskap. Är sambo inte gift vet inte hur det funkar då

• lilla mej

ok sa aven fast vi kommer vara boende i det andra landet sa kan man fa svenskt medborgarskap till bebisen? alltsa hon kommer vara registrerad har med.Maste det vara innom en viss tid man gor det eller kan man ansoka om det narsomhelst?

• siamusen

lilla mej skrev 2009-02-24 21:22:21 följande:

ok sa aven fast vi kommer vara boende i det andra landet sa kan man fa svenskt medborgarskap till bebisen? alltsa hon kommer vara registrerad har med.Maste det vara innom en viss tid man gor det eller kan man ansoka om det narsomhelst?
    Ja, hon kommer kunna bli svensk iom att du är svensk. Jag tror inte det finns nagon speciell tid.

Jag haller pa att ansöka nu och han är nâstan 6 manader.
  • norgesessan

Nu är det på andra hållet för mig, jag är norsk i sverige, med svensk sambo...Dottern är norsk än så länge, men när sambon har skrivit under i början på mars (fick inte tid före det) så blir hon automatisk svensk....Så en månad får hon vara norsk.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • lilla mej

ok tack, ar det nagot annat man ska tanka pa nar det galler sverige-boendelandet?

• norgesessan

det är olika förresten i sverige, bor i Malmö. (om det går efter mamman eller pappan)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • siamusen

lilla mej skrev 2009-02-24 21:25:41 följande:

ok tack, ar det nagot annat man ska tanka pa nar det galler sverige-boendelandet?
    Kolla bara sa att hon far ha dubbla medborgarskap för Irland. För sverige är det inga problem
  • lilla mej

ja far kolla allt, har ni svenskat eller boendelandets pass? till bebisen?

• siamusen

lilla mej skrev 2009-02-24 21:35:35 följande:

ja far kolla allt, har ni svenskat eller boendelandets pass? till bebisen?
    Mina barn har dubbla medborgarskap, men bara svenska pass då de går pa makens pass hâr.

Bebisen ska fa svenskt sa fort jag skickat in papprena.
Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?