• lilla mej

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

Ni som fatt barn och bor i annat land och fott barn dar, har ni registrerat bebisen som svenskmedborgare? Eller hur funkar det? om man kan gora det hur gar man till vaga? Tacksam for svar

• Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?
  • Tuntalisa

Om barnets mor är svenskt:
    Man anmäler barnets föselde genom att fylla i en blankett pa konsulat eller ambassad: Anmälan om namn.
    Man far sedan ett brev med bekräftelse och samordningsnummer (som siamusen skrev liknar det personnummer men de lägger till 60 pa datumet).
    Sedan maste ni samtidigt skicka ett brev till skatteverket i sverige för att fa barnet registrerat som erat barn (alltsa när du begär eget personbevis sa ska det sta att du har ett barn). Detta sker inte automatiskt.

Detta räcker.
    Barnet blir alltsa svensk medborgare men inte folkbokförd i sverige eftersom det är bosatt utomlands.
    Om man sedan även vill ha ett svenskt pass sa ansöker man om det som man skulle gjort för sig själv (pa ambassaden).
    Flyttar man sen till sverige sa ändras samordningsnumret till ett vanligt prsonnummer och blir folkbokfört i sverige.

Titta här for information:
    www.migrationsverket.se/
    Klicka pa medborgarskap.

"Ett barn till en svensk mor blir alltid svensk medborgare. Det spelar ingen roll om barnet föds i Sverige eller utomlands.

Ett barn till en svensk far och en utländsk mor blir också svensk medborgare ? om barnet föds i Sverige. Är fadern gift med modern får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var i världen barnet föds.

Ett barn till en utländsk mor, som är registrerad partner eller sambo med en svensk kvinna, blir också svensk medborgare om barnet är fött i Sverige och en insemination har skett med den svenska kvinnans samtycke."

• DennisH
    PigeonP skrev 2009-02-25 12:55:09 följande:
    Jag har en liknande fråga. Min son är brittisk medborgare med brittiskt pass. Jag har aldrig ansökt om svenskt medborgarskap åt honom men vi bor i Sverige nu och han har svenskt personnummer. Tror ni man måste anssöka om medborgarskapet ändå?
    Han har ett svenskt personnummer.
    Och han är medborgare i ett annat EU land.
    Då har du inga problem vad det gäller just rättigheter ;).
    Om han har svenskt medborgarskap eller inte kan jag inte säga.
    Jag är dock född och uppväxt i sverige sedan 1982 :P.
    Jag har danskt medborgarskap, danskt pass som jag får ansöka om via ambassaden men inget danskt personnummer (tacka gudarna för det.. ingen lumpen för mig!!).

Jag har alltid varit dansk medborgare och alltid haft svenskt personnummer.
    Jag har precis samma rättigheter som alla andra.
    Och det har ditt barn också då den har medborgarskap inom EU.

Men om du vill att han ska ha svenskt medborgarskap så hör av dig till skatteverket för att få veta vad de har noterat i sina register.
    Står det då brittisk så hör av dig till immigrationsverket.
  • Laurentia

Tuntalisa,

Enligt information jag fått från Skatteverket skall det när barnet registreras automatiskt registreras även att jag har ett barn. I mitt fall missades det, men det kunde jag fixa per telefon. Inga papper eller ytterligare underskrifter behövdes, eftersom de redan hade all information sedan tidigare (namnanmälan som jag gjort).

DennisH,

Det stämmer inte att alla EU-medborgare har precis samma rättigheter som svenska medborgare. Till exempel kan bara svenska medborgare få inackorderingstillägg till studiebidraget från CSN vid utlandsstudier. Det finns även stipendier och tjänster (exempelvis inom polisen och försvaret) som man måste vara svensk medborgare för att kunna söka.

• Tuntalisa

Ok, det verkar ju rimligt att sa skulle vara fallet men de har "missat" det för alla utlandssvenskar jag har fragat om detta

Till mig sade de att skriva en skriftlig förfragan om detta. Enligt dem sa kunde det ju inte vara sa viktigt att ha barnen registrerade pa mig, men om jag insisterade sa...

I alla fall är det nog värt att kolla om registreringen har skett.

• Laurentia

Tuntalisa,

Antagligen har Skatteverkets handläggare inte tillräckligt stor rutin på att registrera utlandsfödda svenska barn.

Vad gäller vikten av att ha barnet registrerat på föräldern, så är det faktiskt nödvändigt om man söker pass till barnet i Sverige. Om man inte är folkbokförd i Sverige så är det ens eget ansvar att styrka sitt svenska medborgarskap vid ansökan om pass. För ett barn görs detta bl.a. via den svenska förälderns utdrag ur folkbokföringen. Jag kunde därför inte söka pass till min dotter förrän det var fixat.

• Mosie

jag hade samma problem med att mina barn inte var registrerade som "mina". Min dotter hade inga foraldrar och min son hade inte heller det. Dock hade min dotter ett svenskt pass som vi ansokte om via konsulatet i perth, sa jag vet inte hur de lyckades med det nar hon inte var registrerad som mitt barn ens.

Det var inte forran iar nar jag var hemma i sverige och skulle soka pass till sonen (da 3man) som jag upptackte att skatteverket inte hade registrerat barnen pa mig. Det blev en massa runtspringande innan jag slutligen kunde fa ett pass gjort till honom.

Vid namnanmalan sa far barnet inte samordningsnummret, det far de inte forran du ska ansoka om pass, da maste passkontoret ansoka om samordningsnummret at dig, sen nar de har fatt det sa kan de gora passet. Men som sagt innan, innan de kan ansoka om samordningsnummret sa maste barnet vara registrerat som just ditt barn.

• Mealla

TS,

Irland tillater dubbla medborgarskap. Min man ar fodd Irlandare och har amerikanskt medborgarskap ocksa utan problem.

• Laurentia

denghiu,

Mina barn har fått samordningsnummer i och med namnanmälan, inte vid ansökan om pass.

För min äldsta dotter registrerades uppgifterna om hennes föräldrar. Problemet var att det inte registrerades att jag hade fått en dotter. Vid passansökan via ambassad eller konsulat har de andra rutiner och nöjer sig ofta med att titta i barnets post, medan man vid passansökan i Sverige även tittar på den svenske förälderns post.

Min yngsta dotter har inte svenskt pass (än), men i hennes fall registrerades det automatiskt att hon har en mamma OCH att jag har en dotter.

• Tuntalisa

denghiu: Mina barn har oxa fått samordningsnummer i och med namnanmälan, inte vid ansökan om pass. Jag har inte ens pass till yngste sonen. Min äldsta (2.5 ar gammal) har pass sen hon var 2 manader gamnal (som jag fick genom konsulatet) men det var inte först efter sonen föddes för 10 manader sen som jag skrev ett brev till skatteverket och fick bada registrerade som mina barn.

• Mosie

vad knepigt, for det var da det de sagt till mig. Alltsa att man inte far samordningsnummer forran man ska ansoka om pass (dottern fick det vid namnanmalan eftersom vi ansokte om pass samtidigt) men sonen anmalde vi bara namn at och han fick AAMMDD-0000 som "personnummer", och samordningsnummret bestalles av passkontoret nar jag skulle soka at honom i sverige.

• Tuntalisa

ja verkligen knepigt...
    Jag trodde inte man kunde ha bade personnummer och samordningsnummer. Som jag förstatt far man personnummer när man är folkbokförd i sverige. Mina barn har ju aldrig bott i sverige och har därför bara samordningsnummer och om vi flyttar till sverige sa görs det om till personnummer, trodde jag...

• Tuntalisa

Jag hittade denna information pa en svensk ambassads hemsida:

"Så kallade samordningsnummer har tagits i bruk per den 1 januari 2000. Detta innebär bl.a. att vid rekvisition av personnummer för nyfödda barn, vilkas föräldrar inte är folkbokförda i Sverige, kommer att tilldelas ett samordningsnummer istället för personnummer.

Samordningsnumret konstrueras som ett personnummer med den skillnaden att talet för födelsedagen adderas med 60. En person som är född den 15 december 1999 får således födelsetiden 991275-xxxx i sitt samordningsnummer. Kontrollsiffran räknas därefter fram på sedvanligt sätt. När personen med samordningsnummer bosätter sig och mantalsskrivs i Sverige kommer samordningsnumret att utbytas mot ett vanligt personnummer. Detta ordinarie personnummer behålls sedan under resten av livet även om personen återigen skulle bosätta sig utanför Sverige och inte längre vara folkbokförd i landet."

• Laurentia

Mina barn har samordningsnummer, men i ett personbevis (utdrag ur folkbokföringen) jag nyligen fick från Skatteverket står inte det med. Däremot står det under rubriken personnummer ååmmdd-0000. Samordningsnumret står däremot med i passet och i det papper jag fick som bekräftelse på namnanmälan, men alltså inte i folkbokföringen.

• TyskMamma

Är mina barn svenska medborgare även om de inte har ett sk."samordningsnummer" i Sverige? Mina barn har tyska pass och bor i Tyskland men när nån frågar om de är svenska medborgare(också) så svarar jag "Ja" fastän att jag inte är riktigt säker. Hur är det där egentligen?!

• Tuntalisa

TyskMamma: Nja, man maste ju anmäla att de är födda annars sa är de ju inte registrerade. Det är ju bara en formalitet men maste göras. När du gör det (pa konsulatet eller ambassaden genom att fylla i blanketten Anmälan om namn) sa far du ett brev tillbaka med samordningsnummer.

Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?