• lilla mej

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

Ni som fatt barn och bor i annat land och fott barn dar, har ni registrerat bebisen som svenskmedborgare? Eller hur funkar det? om man kan gora det hur gar man till vaga? Tacksam for svar

• Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?
  • Laurentia

siamusen,

Fast numera kan man inte skriva in barn i föräldrarnas pass. Gamla pass med barnen inskrivna gäller fortfarande, alltså även för barnen, men om man ansöker om nytt pass måste barnen ha egna.

Mina barn är för övrigt franska och svenska medborgare och har franskt id-kort, vilket gäller för resor inom Schengenområdet (och är gratis). Den äldsta har svenskt pass, men inte den yngsta, då hon inte varit utanför Schengenområdet än.

• siamusen

Laurentia skrev 2009-02-25 08:23:05 följande:

siamusen,Fast numera kan man inte skriva in barn i föräldrarnas pass. Gamla pass med barnen inskrivna gäller fortfarande, alltså även för barnen, men om man ansöker om nytt pass måste barnen ha egna.Mina barn är för övrigt franska och svenska medborgare och har franskt id-kort, vilket gäller för resor inom Schengenområdet (och är gratis). Den äldsta har svenskt pass, men inte den yngsta, då hon inte varit utanför Schengenområdet än.
    Aha, det visste jag inte. Men det ändrar inget för de svenska passen i varje fall.

Vet du hur det blir med det nya barnet då? Maken har sitt gamla pass fortfarande, vet inte nâr det går ut. Hamnar 6-manaders sonen där i med eller blir det till att söka pass till honom pa en gang?
  • littlepixiegrl
    siamusen skrev 2009-02-24 21:26:44 följande:
    lilla mej skrev 2009-02-24 21:25:41 följande: Kolla bara sa att hon far ha dubbla medborgarskap för Irland. För sverige är det inga problem
    Om man föds med  två medborgarskap så ska det inte vara något problem. Jag ska själv bli svensk medborgare (och behålla mitt amerikanska) och min man är från Irland. Problem med dubbla medborgarskap har förut varit att man inte får neutraliseras i ett annat land.
    @-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • siamusen

littlepixiegrl skrev 2009-02-25 11:37:36 följande:

Om man föds med  två medborgarskap så ska det inte vara något problem. Jag ska själv bli svensk medborgare (och behålla mitt amerikanska) och min man är från Irland. Problem med dubbla medborgarskap har förut varit att man inte får neutraliseras i ett annat land.
    Ja, det har de redan fast jag undrade bara över just passen
  • littlepixiegrl
    siamusen skrev 2009-02-25 11:38:46 följande:
    littlepixiegrl skrev 2009-02-25 11:37:36 följande: Ja, det har de redan fast jag undrade bara över just passen
    Jag tänkte mer på det där om ifall Irland tillåter dubbla medborgarskap. Om barnet föds in i två medborgarskap så tror jag inte att nåt av länderna kan protestera...tror jag iaf Skrattande
    @-`-,-- lillploppen i magen, BF 19 maj --,-´-@
  • siamusen

littlepixiegrl skrev 2009-02-25 12:03:58 följande:

Jag tänkte mer på det där om ifall Irland tillåter dubbla medborgarskap. Om barnet föds in i två medborgarskap så tror jag inte att nåt av länderna kan protestera...tror jag iaf
    Aha, om du far ha det sa lär ju TS barn fa ha det ocksa
  • FreeForAll

Jag har en liknande fråga. Min son är brittisk medborgare med brittiskt pass. Jag har aldrig ansökt om svenskt medborgarskap åt honom men vi bor i Sverige nu och han har svenskt personnummer. Tror ni man måste anssöka om medborgarskapet ändå?

• Laurentia

siamusen,

Man kan inte skriva in barn i föräldrarnas pass längre, ens om man har ett gammalt pass. Skaffa ett franskt id-kort istället. Det görs på la Mairie och är som sagt gratis. Franska pass för barn var gratis t.o.m. årsskiftet, men är det tyvärr inte längre.

PigeonP,

Du behöver inte ansöka om svenskt medborgarskap för din son. Det är automatiskt för barn med (åtminstone) en svensk förälder, så det räcker att anmäla. Om din son är folkbokförd i Sverige så finns ju du, som mamma med svenskt medborgarskap, med i hans akt och hans svenska medborgarskap bör därför redan vara registrerat. Skadar dock inte att kolla upp hos Skatteverket.

• YokohamaNr2

En till sak att tillägga är att om du bor utomlands och ansöker via ambassaden om svenskt medborgarskap så får barnet inte ett vanligt personnummer utan ett samordningsnummer. Tror inte det är någon skillnad förutom att de ser annorlunda ut. Dvs inte (år-mån-dag-xxxx utan ett nummer som börjar på noll.

Jag är svensk min man britt och sonen är född i England, han är registrerad i Sverige, alltså har samordningsnummer men engelskt pass. Skulle skaffa svenskt också men har inte blivit av ännu *snål och lat*

• siamusen
    YokohamaNr2 skrev 2009-02-25 17:23:49 följande:
    En till sak att tillägga är att om du bor utomlands och ansöker via ambassaden om svenskt medborgarskap så får barnet inte ett vanligt personnummer utan ett samordningsnummer. Tror inte det är någon skillnad förutom att de ser annorlunda ut. Dvs inte (år-mån-dag-xxxx utan ett nummer som börjar på noll.Jag är svensk min man britt och sonen är född i England, han är registrerad i Sverige, alltså har samordningsnummer men engelskt pass. Skulle skaffa svenskt också men har inte blivit av ännu *snål och lat*
    Mina har normala siffror förutom att de lagt till 60 till själva födelsedagsdatumet. Ena sonen är allsa född den 86e i en manad och den andra den 90e.

Laurentsia- tack för info
Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?