• Laurentia

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

siamusen,

Fast numera kan man inte skriva in barn i föräldrarnas pass. Gamla pass med barnen inskrivna gäller fortfarande, alltså även för barnen, men om man ansöker om nytt pass måste barnen ha egna.

Mina barn är för övrigt franska och svenska medborgare och har franskt id-kort, vilket gäller för resor inom Schengenområdet (och är gratis). Den äldsta har svenskt pass, men inte den yngsta, då hon inte varit utanför Schengenområdet än.

• Laurentia

siamusen,

Man kan inte skriva in barn i föräldrarnas pass längre, ens om man har ett gammalt pass. Skaffa ett franskt id-kort istället. Det görs på la Mairie och är som sagt gratis. Franska pass för barn var gratis t.o.m. årsskiftet, men är det tyvärr inte längre.

PigeonP,

Du behöver inte ansöka om svenskt medborgarskap för din son. Det är automatiskt för barn med (åtminstone) en svensk förälder, så det räcker att anmäla. Om din son är folkbokförd i Sverige så finns ju du, som mamma med svenskt medborgarskap, med i hans akt och hans svenska medborgarskap bör därför redan vara registrerat. Skadar dock inte att kolla upp hos Skatteverket.

• Laurentia

Tuntalisa,

Enligt information jag fått från Skatteverket skall det när barnet registreras automatiskt registreras även att jag har ett barn. I mitt fall missades det, men det kunde jag fixa per telefon. Inga papper eller ytterligare underskrifter behövdes, eftersom de redan hade all information sedan tidigare (namnanmälan som jag gjort).

DennisH,

Det stämmer inte att alla EU-medborgare har precis samma rättigheter som svenska medborgare. Till exempel kan bara svenska medborgare få inackorderingstillägg till studiebidraget från CSN vid utlandsstudier. Det finns även stipendier och tjänster (exempelvis inom polisen och försvaret) som man måste vara svensk medborgare för att kunna söka.

• Laurentia

Tuntalisa,

Antagligen har Skatteverkets handläggare inte tillräckligt stor rutin på att registrera utlandsfödda svenska barn.

Vad gäller vikten av att ha barnet registrerat på föräldern, så är det faktiskt nödvändigt om man söker pass till barnet i Sverige. Om man inte är folkbokförd i Sverige så är det ens eget ansvar att styrka sitt svenska medborgarskap vid ansökan om pass. För ett barn görs detta bl.a. via den svenska förälderns utdrag ur folkbokföringen. Jag kunde därför inte söka pass till min dotter förrän det var fixat.

• Laurentia

denghiu,

Mina barn har fått samordningsnummer i och med namnanmälan, inte vid ansökan om pass.

För min äldsta dotter registrerades uppgifterna om hennes föräldrar. Problemet var att det inte registrerades att jag hade fått en dotter. Vid passansökan via ambassad eller konsulat har de andra rutiner och nöjer sig ofta med att titta i barnets post, medan man vid passansökan i Sverige även tittar på den svenske förälderns post.

Min yngsta dotter har inte svenskt pass (än), men i hennes fall registrerades det automatiskt att hon har en mamma OCH att jag har en dotter.

• Laurentia

Mina barn har samordningsnummer, men i ett personbevis (utdrag ur folkbokföringen) jag nyligen fick från Skatteverket står inte det med. Däremot står det under rubriken personnummer ååmmdd-0000. Samordningsnumret står däremot med i passet och i det papper jag fick som bekräftelse på namnanmälan, men alltså inte i folkbokföringen.

Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?