• Tuntalisa

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

Om barnets mor är svenskt:
    Man anmäler barnets föselde genom att fylla i en blankett pa konsulat eller ambassad: Anmälan om namn.
    Man far sedan ett brev med bekräftelse och samordningsnummer (som siamusen skrev liknar det personnummer men de lägger till 60 pa datumet).
    Sedan maste ni samtidigt skicka ett brev till skatteverket i sverige för att fa barnet registrerat som erat barn (alltsa när du begär eget personbevis sa ska det sta att du har ett barn). Detta sker inte automatiskt.

Detta räcker.
    Barnet blir alltsa svensk medborgare men inte folkbokförd i sverige eftersom det är bosatt utomlands.
    Om man sedan även vill ha ett svenskt pass sa ansöker man om det som man skulle gjort för sig själv (pa ambassaden).
    Flyttar man sen till sverige sa ändras samordningsnumret till ett vanligt prsonnummer och blir folkbokfört i sverige.

Titta här for information:
    www.migrationsverket.se/
    Klicka pa medborgarskap.

"Ett barn till en svensk mor blir alltid svensk medborgare. Det spelar ingen roll om barnet föds i Sverige eller utomlands.

Ett barn till en svensk far och en utländsk mor blir också svensk medborgare ? om barnet föds i Sverige. Är fadern gift med modern får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var i världen barnet föds.

Ett barn till en utländsk mor, som är registrerad partner eller sambo med en svensk kvinna, blir också svensk medborgare om barnet är fött i Sverige och en insemination har skett med den svenska kvinnans samtycke."

• Tuntalisa

Ok, det verkar ju rimligt att sa skulle vara fallet men de har "missat" det för alla utlandssvenskar jag har fragat om detta

Till mig sade de att skriva en skriftlig förfragan om detta. Enligt dem sa kunde det ju inte vara sa viktigt att ha barnen registrerade pa mig, men om jag insisterade sa...

I alla fall är det nog värt att kolla om registreringen har skett.

• Tuntalisa

denghiu: Mina barn har oxa fått samordningsnummer i och med namnanmälan, inte vid ansökan om pass. Jag har inte ens pass till yngste sonen. Min äldsta (2.5 ar gammal) har pass sen hon var 2 manader gamnal (som jag fick genom konsulatet) men det var inte först efter sonen föddes för 10 manader sen som jag skrev ett brev till skatteverket och fick bada registrerade som mina barn.

• Tuntalisa

ja verkligen knepigt...
    Jag trodde inte man kunde ha bade personnummer och samordningsnummer. Som jag förstatt far man personnummer när man är folkbokförd i sverige. Mina barn har ju aldrig bott i sverige och har därför bara samordningsnummer och om vi flyttar till sverige sa görs det om till personnummer, trodde jag...

• Tuntalisa

Jag hittade denna information pa en svensk ambassads hemsida:

"Så kallade samordningsnummer har tagits i bruk per den 1 januari 2000. Detta innebär bl.a. att vid rekvisition av personnummer för nyfödda barn, vilkas föräldrar inte är folkbokförda i Sverige, kommer att tilldelas ett samordningsnummer istället för personnummer.

Samordningsnumret konstrueras som ett personnummer med den skillnaden att talet för födelsedagen adderas med 60. En person som är född den 15 december 1999 får således födelsetiden 991275-xxxx i sitt samordningsnummer. Kontrollsiffran räknas därefter fram på sedvanligt sätt. När personen med samordningsnummer bosätter sig och mantalsskrivs i Sverige kommer samordningsnumret att utbytas mot ett vanligt personnummer. Detta ordinarie personnummer behålls sedan under resten av livet även om personen återigen skulle bosätta sig utanför Sverige och inte längre vara folkbokförd i landet."

• Tuntalisa

TyskMamma: Nja, man maste ju anmäla att de är födda annars sa är de ju inte registrerade. Det är ju bara en formalitet men maste göras. När du gör det (pa konsulatet eller ambassaden genom att fylla i blanketten Anmälan om namn) sa far du ett brev tillbaka med samordningsnummer.

Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?