• Mosie

blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?

jag hade samma problem med att mina barn inte var registrerade som "mina". Min dotter hade inga foraldrar och min son hade inte heller det. Dock hade min dotter ett svenskt pass som vi ansokte om via konsulatet i perth, sa jag vet inte hur de lyckades med det nar hon inte var registrerad som mitt barn ens.

Det var inte forran iar nar jag var hemma i sverige och skulle soka pass till sonen (da 3man) som jag upptackte att skatteverket inte hade registrerat barnen pa mig. Det blev en massa runtspringande innan jag slutligen kunde fa ett pass gjort till honom.

Vid namnanmalan sa far barnet inte samordningsnummret, det far de inte forran du ska ansoka om pass, da maste passkontoret ansoka om samordningsnummret at dig, sen nar de har fatt det sa kan de gora passet. Men som sagt innan, innan de kan ansoka om samordningsnummret sa maste barnet vara registrerat som just ditt barn.

• Mosie

vad knepigt, for det var da det de sagt till mig. Alltsa att man inte far samordningsnummer forran man ska ansoka om pass (dottern fick det vid namnanmalan eftersom vi ansokte om pass samtidigt) men sonen anmalde vi bara namn at och han fick AAMMDD-0000 som "personnummer", och samordningsnummret bestalles av passkontoret nar jag skulle soka at honom i sverige.

Svar på tråden blir barnet svenskmedborgare aven om det ar fott i annat land?