Inlägg från: Yaran |Visa alla inlägg
  • Yaran

Varför bär man slöja??

Radix

Om vi fortsätter att diskutera muslimernas beteende så tar det evigheter, men det viktigaste för oss nu "tycker jag" att diskutera vad det som står i koranen. En del kvinnor gör det kanske för räddsla, men i islam så finns det inga tvång. Allah lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära.

• Yaran

Dr cox

Jag håller inte med vad en del skriver än med dem som citerar från koranen och haditherna. Faktan är att det inte står vaken i koranen eller haditherna att man är prostituerad om man inte bär slöja.

Jag kommer att ta kontakt med islamguiden för att ta bort det ordet, som låter förnedrande och kränkande för andra muslimer om inte för ickemuslimer. Jag tror att det finns många som inte bär slöja som är bättre än mig hos Gud. Gud vet bäst!

• Yaran

Dr cox

Det är en plikt för muslimer att ändra på om något strider mot islam och dess budskap, kan vi inte ändra på det med handen, då gör vi det med tungan "samtal", kan vi inte med då gör videt i hjärtat "åkalla Gud".

Och ja, det är en vacker dag idag, vi ska väl inte sitta hemma framför datorn och inte njuta av det vackra vädret.

Ha det trevligt!

• Yaran

"Jag tycker visserligen att det gärna får vara lite mer kläder. Lämna lite åt fantasin. Men för min del ska man inte lämna ALLT till fantasin, om du förstår vad jag menar. Inget ont ment"

Jag tänker skvallra om det till (.....) ;-(

• Yaran

fipa vännen, det var inte ommseif som sa det utan det var en gubbe som hade en åsikt om avklädda/påklädda tjejer

• Yaran

Gossensmamma32

Det finns tyvärr föräldrar/makar/bröder som tvingar sina kvinnor/systrar att bära slöja. Det har inte med islam och göra, för att regeln i islam är "Tvång skall inte förekomma" för att det är mellan Gud och människan -vilket betyder- "På ingen bärare av bördor skall läggas en annans börda".

Själv har jag valt slöjan av egen vilja, ingen har tvingat mig varken maken eller föräldrarna, och då ställer jag samma fråga som ommseifs till sonja, är jag förtryckt då?

Frid!

• Yaran

Har också hört sånt av mest gubbar/tanter "inte kul faktiskt" men jag tror inte att det var ommseifs tolkning för hon är ju svensk .

• Yaran

Gossensmamma32

Tack

"Är det sant att den äldsta i släkten är den som bestämmer i Islam, min mor sa att det var så?"

Inte bestämma i den exakta benämningen, utan det är så att man skall respektera de äldre, även främlingar som är äldre. Jag t. ex vågar inte säga någonting emot min mormor

• Yaran

RadixLecti >

O ja, gamlingar har hårda åsikter vettu

• Yaran

Gossensmamma32

vad mer har du hört ? "köper frågor>>>säljer svar gratis"

Svar på tråden Varför bär man slöja??