Inlägg från: Yaran |Visa alla inlägg
  • Yaran

Varför bär man slöja??

Sakta i backarna Radix, du sa att Sverige är ett kristetland, nu säger du Sverige styrs inte av bibliska lagar. Varför får man olika svar av dig under 37 minuter ??

• Yaran

"Och att säga att våldet talibanerna hade för sig mot kvinnor (som, tyckte de, stod i koranen, sunna och sharia)"

Jag försvarar inte talibanerna för jag har inget med dem och göra, men kan du vara snäll och hänvisa till de verser i koranen talibanerna hade tolkat om att det är tillåtet att misshandla kvinnor? Du nämnde tre saker, koranen, sunna och Sharia, är de böcker eller vad ?

• Yaran

"När man kallar ett land kristet eller muslimsk beror det på att majoriteten av befolkningen tillhör den religionen. Många i Sverige är inte speciellt troende, men de är medlemmar i svenska kyrkan, och därmed kristna."

Kan vi kalla kriget mot Irak och Afghanistan nu för ett kristet krig mot muslimerna ?

"Kalifat, ja. Kalif, den som styr islam. Den första utsågs efter Muhammads död. Samma makt, men ingen prfetisk "kraft", därför hade han inget att säga till om när det gällde religiös doktrin. Finns det ens en kalif idag? För kalifen styr, såvitt jag minns hela islam?"

Justdet, finns det ens en khalifah idag? Nej, det finns inte för khalifan styr med islamslag, och nu har vi ingen khalifah, det betyder att det inte finns länder som har islamslagstiftning.

"Orden är egentligen inte muslimska, utan persiska, och härstasmmar från en tid innan Koranen skrevs. Kalif var på den tiden motsvarigheten till kung."

Nej, ordet är arabiskt, det står i koranen som är källan för det arabiska språket. Kung på persiska betyder Shah, inte khalifah.

"Vart ville du komma med detta?"

Det jag ville poängtära är att det inte finns regimer som styr sina folk med islamslag. Inte ens i Afghanistan.

"Jodå, jag vet hur Saddam styrde sitt land. Han hade en förkärlek för att tillsätta släktingar till höga poster, avrätta dem när han kände för det, gillade att gasa kurder och slakta antingen shiiter eller sunnier."

Bravo, så Saddam styrde inte Irak med islamslag så att säga. Kan vi kalla Irak för ett muslimskt land då?

• Yaran

Radix, men jag gav ju dig ett exempel, om en svensk misshandlar sina barn, betyder det att det är tillåtet att göra det enligt svensklag ?

• Yaran

Det behövs inte ommseif, för jag tycker det Radix pratar om är ologiskt. Jag vet inte varför jag fortsätter diskussionen

• Yaran

"Yaran, om ett lands lagar bygger på sharia, är lagarna islamska då? Kort svar räcker. Ja eller nej"

Först måste vi förklara vad sharia är ! Håller du med ?

"caliph
    any of the former Muslim rulers of Baghdad (until 1258) and of the Ottoman Empire (from 1571 until 1924). "

Den första khalifah var Abu Bakr, profetens efterslagare på 600-talet. Den sista khalifah var år 1924.

• Yaran

Radix

Jag skrev " Radix, men jag gav ju dig ett exempel, om en svensk misshandlar sina barn, betyder det att det är tillåtet att göra det enligt svensklag ?"

Du skrev "Nej, det är ju emot lagen. "

Det är samma sak, allt som strider mot Gudsbud är inte muslimskt.

"Men jag menar att exempelvis talibanerna skrev i sina lagar att straffet för kvinnor med nagellack var att få fingertopparna avskurna, kvinnor som inte bar burkha skulle stenas osv. Det stod i LAGEN. Som talibanerna själva sa byggde på sharia. Det är inte något jag i all min hemska fördomsfullhet hittat på.

Det är förbjudet att misshandla kvinnor enligt sharia, och jag frågade vilka verser använde Talibanerna, för att få bestämma att det är tillåtet att misshandla kvinnor?? Jag har inte läst någonstans varken i koranen eller i haditherna att kvinnor som använder nagellack får sina fingrar avskurna. Jag själv använder nagellack "sällan när jag inte ber" varför får jag inte mina fingrar avskurna då ?

• Yaran

"Koranen säger ju att det inte är någon skillnad på kyrkan och folket (staten). "

Var i koranen står det ? kapitel och vers är du snäll!

• Yaran

Jaså, så den som slår sin hustru är religiös?

• Yaran

Radix, du får lita på vem/vilka du vill. Det står inte i koranen det du sa "Koranen säger ju att det inte är någon skillnad på kyrkan och folket (staten). "

Jag som muslim litar på koranen och haditherna. Har du verser som uppmanar att misshandla kvinnor, avskura fingrarna på kvinnor som använder nagelack, misshandel på barn etc, då kan jag erkänna att ja, så är det enligt islamslag "sharia".

Det exemplet om den svensken som misshandlar sin hustru, som du sa att det är olagligt. Jag kan säga samma sak, att allt som strider mot islamslag är olagligt enligt islam. Det spelar ingen roll om du är muslim eller inte för att kalla diskussionen ologiskt, för jag kan lova dig och du kan fråga vilken muslim som helst, att det inte finns ett land som styr med islamslag.

Svar på tråden Varför bär man slöja??