• Maneater

hur borstar ni tänderna på era barn??!!

precis vart å borstat tänderna på william. vart en brottningsmatch på skötbordet, IGEN. för varje gång protesterar han mer å mer, känns ganska tråkigt om man ska behöva borsta tänderna med VÅLD(han e SÅ stark). hur sjutton ska man göra? de här våldsamma protesterna började för ett tag sen då han hållt på å få kindtänder. försöker vara jätteförsiktig i munnen, sjunga för honom. vara i famnen, sitta i matstolen. leka lite så han ska tycka det är kul, ligga på skötbordet så jag kan komma åt bättre men alltid detta bortvridandet av huvudet, skrik och gorm samt bitande i tandborsten. vad ska man göra? jag kan ju inte strunta i å borsta tändrna på han ända tills tänderna växt upp lixom? *suck* förut brukade han alltid gapa stort men suga och bita lite i tandborsten men senaste tiden har det blivit fight vid varje tandborstning..blir tokig! nåt råd??

• Svar på tråden hur borstar ni tänderna på era barn??!!
  • Maneater

ska nog köpa en till tandborste så han har sin som han får pyssla med och jag kan ha en som man borstar lite med..slipper det blå sånt bråk om vem som ska hålla tandborsten också..iof ska han ju helst ha den som jag inte har. förut brukade vi borsta tänderna samtidigt..då skulle han helst borsta med mn tandborste..

• giz
    låt honom se när ni borstar tänderna...... låt honom exprementera med tandborsten och en färgglad tandkräm är ju aldrig fel...... pytte pytte lite så klart. och mega mega mycket tålamod
    vi sjunger: jag är en tandborste, tandborste och här kommer jag, och jag gör tänderna rena, jag borstar jag borstar varje dag å gör tänderna rena aaaaa aaaaa
    den sången var det magiska ordet för att dottern skulle öppna munnen..... vi turas om: först hon, sen jag, sen hon, sen jag....... sen ger vi godis för att hon vart duktig (nä inte alls asg)
  • Cybermum

Först mycket tålamod!

När man börjar på litet barn borsta tänderna..
    Du har en tandborste,Sen en egen tandborste i hand.
    God tandkräm, låt barnet gärna hålla i tuben med rolig bild på...
    Även en egen plast mugg att skölja med är bra...(handtag om möjligheten finns)
    Låt barnet få leka med sin tandborste,borsta nallen, favorit dockan och sig själv lite då och då, för vanans skull...

Större barn som totalt vägrar...
    Ett trick som funkar:
    Ta ett vitt papper och rita en figur med stor mun alla tänder skall synas, färglägg och gör tänderna smutsiga mewd gult, svart och brun.... Sätt i en plastficka...
    Hägg upp bilden på toaletten, vid varje lyckad borstning får barnet täcka en tand med vit frys tejp...

Lycka till!

• Maneater

giz: haha, ja godis är ju en självkar bonus
    nä men bra svar iaf, jag brukar köra en annan tandborstvisa men kom på att din faktist är lite roligare än min. det är iaf smart å sjunga, blir lite roligare då.

• Uncia

här är det inga problem, nellie tycker det är kul med tandborstnig. hon får göra själv först och sedan borstar jag mer ordentligt. ;.)

• Grynja

Lukas sätter alltid tungan ivägen när man ska borsta där nere... hur fasen ska man få honom o sluta med det?
    Han brukar få bita o suga lite på tandborsten efteråt, tänker att då kommer väl borsten åt nedertänderna iaf lite grann...

• Heax

Glömde säga att jag borstar mina tänder också när jag ska borsta sonens. En evig dragkamp om att få ha min tandborste ifred Börjar med att borsta mina och då brukar han komma och vilja sitta i knät, han är bara ute efter min tandborste skulle jag tro men då kommer hans tandborste fram, gäller att vara snabb

• FJ 04

Filip är snart 8 mån och jag har börjat borsta hans 2 tänder. Det går bra o han tycker om tandkräm. Tycker det är jättekul när mamma o pappa borstar sina egna tänder.

• Jennie med ie

Det har faktiskt aldrig, hittills, varit några större problem. Jag vet inte om de borstade hans tänder så noga på barnhemmet men redan första gången vi skulle borsta dem, då var han 16 månader och hade 4 tänder bara, öppnade han villigt munnen. Nu har han 10 tänder och fler på gång så det är lite mer att borsta och det enda bekymret egentligen är att han gärna vill bita borste och suga i sig tandkrämen. Men man får lirka lite och prata med honom så att han öppnar munnen mer igen. Och ibland borstar han mina medans jag borstar hans....

• bigmacoco

Min pojke är drygt 9 mån gammal och han har fyra tänder som han borstar "själv" morgon och kväll! Jag gör dock en rejäl borstning efteråt...

Svar på tråden hur borstar ni tänderna på era barn??!!