• Mia83

blöttlägga linser....?

Finns det ngn matkunnig person här som vet hur länge linser ska ligga i blöt innan tillagning? Gjorde en linssoppa förut utan att lägga iblöt (stod ju inget på påsen ju...) och det blev lite väl mkt tuggmotstånd. Tänkte försöka idag igen.......
    Hjälp!

• Svar på tråden blöttlägga linser....?
  • Maggis

Tror det räcker över natten. Min dagmamma (från Tyskland) gjorde en grymt god linssoppa och hon lade i blöt över natten, bara.

• JsN
    Det beror på vad det är för linser. *ler* Anledningen till att man blötlägger linser är för att förkorta koktiden. Så om linserna har för mycket tuggmotstånd är de inte färdigkokta. Röda linser behöver inte blötläggas alls. Gröna kan blötläggas i ca ½ timme, då håller de formen bättre och kokar klart snabbare.
    Linssoppa är gott!
  • Amelié77

Jag brukar inte blötlägga linserna innan jag gör linssoppa. Vad använde du för linser? Jag brukar ha röda eller gröna linser. Går bra att bara skölja av dem innan kokning. Koka 20-30 min.

• Mia83

Använde röda....som receptet angav...men i receptet stod att man skulle koka i 10 min.....

• Mian80

Något jag däremot undrar är hur farao kokar man linser utan att de blir helt söndergeggade? Spelar ingen roll hur jag gör så är de helt sönderkokta efter en stund. Köper du linser på burk är de ju helt perfelta... *undrar*

• Mia83

Har inte stött på det problemet än, men vi får se hur det blir ikväll när jag kokar dem längre...

• luzorsus

trixet är ju att man ej får koka för länge................kok aexakt så länge det står på paketet, annar sär röda linser, om mankokar sönder dem ett bra tjockningsmedel i tex. grytor och soppor.

Svar på tråden blöttlägga linser....?