• StrawberryDaquiri

Risker med titthålsoperation?

Ska snart göra en titthålsop och är jätte nervös. Dels för att de ska skada nått organ under OP om de behöver ta bort någon cysta, är så rädd att bli steril. Sen är jag rädd för jag har hört att endon kan bli värre efter en OP, att de växer till sig i OPärret. Min läkare skämtade bara bort min oro idag, känns inte nå bra alls =( Vad har ni för kunskap om det här? Vad har era läkare sagt?

• Svar på tråden Risker med titthålsoperation?
  • StrawberryDaquiri

Coulis skrev 2009-02-25 21:37:08 följande:

Det är ju jättesvårt att ge råd till andra. Jag kan bara säga utifrån min egen erfarenhet att jag inte hade låtit operera mig om jag hade vetat hur det skulle bli. Jag hade en cysta som dom ville plocka bort och innan dess hade jag inga problem överhuvudtaget, jag märkte aldrig av vare sig cystan eller endon. Men efter operationen har jag haft mycket problem, både vid ägglossning och mens.Jag har också läst att om man opererar runt äggstockarna så förstör man ägganlag hur försiktig man än är. Det är ju förstås inte alls samma sak som att bli steril men jag kan ju inte låta bli att fundera på om den där operationen kan ha påverkat mina möjligheter att bli gravid.Nu är ju du i en helt annan situation, du har ju faktiskt ont och kanske kan må bättre efter en operation. Men om du har möjlighet kanske du kan ringa någon annan läkare och fråga lite mer? Det låter inte bra att din läkare bara skämtar bort din oro!Lycka till!!
    Usch va tråkigt att höra, hoppas du mår bättre idag!

Det känns som ett sånt svårt val. Jag har ont, men jag kan inte säga att jag har jätte ont eller måttligt ont. Jag har ju inget att jämföra med utan kan bara utgå från mig själv. Det som är jobbigast nu är tarm och magproblemen som kommer med endon, smärtan och värken kan jag stå ut med men magproblemen gör en ju nästan handikappad!

Jag tänker hela tiden på att jag inte vill riskera att bli sämre. Vill inte gå efter operationen och helt plötsligt märka att smärtan före OP inte var någonting alls egentligen. Är så rädd att bli sämre.

Jag ska ringa Danderyds imorgon och fråga om jag kan få prata igenom saken med en annan läkare före OP. Enligt han jag träffade igår fanns det absolut inget som kunde förvärra endon genom en OP och inget kunde vara farligt, tydligen hade han fel.
  • beibikär

JO, det är ett bra tips att be om en second opinion av någon helt annan läkare åxå.
    Såklart förstörs äggblåsorna och anlagen där var man skär i äggstocken, men blir det kvar av äggproducerande vävnad så kan man ha ägglossning, och så har man en andra äggstock också.
    Jag opererades för att lättare kunna bli gravid, endo i sej fungerar avstötande på embryon. Jag hade tre missfall efter ivf och icsi. Men efter två olika op av endo så lyckades det och jag fick behålla babyn. I samband med op togs så pass stor del av min ena äggstock att den förtvinade och inte produserar ägg längre. Men för ett år sen fick vi ändå ett tredje barn, efter spontan befruktning. Så det behöver inte betyda att det blir svårare att bli med barn heller.

Jag hade alltid så ont vid mens och äl och ibland däremellan också, men numera har jag inte alls ont! Så jag ångrar inte op, men det är så olika för alla. Vet inte ens var nånstans du ts har dina endometrioser, eller cystor.

Gasen eller luften, den tar kroppen hand om, men den är inte i tarmen utan i bukhålan och det är inga stora mängder utan mer som pytterester efter att man tömt bort gas efter ingreppet. Så den ska väl försvinna genom att tas upp av vävnader på nåt vis? Det kan ta några dagar före stickningar i axlar upphör. Det där var en intressant fråga...

• Coulis

StrawberryDaquiri - tack! Ja, jag mår mycket bättre idag. Jag har visserligen en endocysta på ena äggstocken men den känner jag inte av och jag tar Synarela och har därför varken mens eller ägglossning. Mår så himla mycket bättre än vad jag gjort dom senaste två åren.

Det låter jättebra att du tänker ringa och prata med någon mer läkare! Jag vill absolut inte säga att man inte ska operera sig, bara att man ska vara mer insatt i alla för- och nackdelar än vad jag själv var. Jag retar mig lite på att jag inte ifrågasatte och frågade mer så att jag visste vad jag gav mig in på.

Beibikär, vad skönt att höra att det funkat så bra för dig! Hoppas att du slipper få ont mer.

Jag minns faktiskt inte att jag hade ont i axlarna eller märkte av gasen efter operationen. Jag hade dock väldigt ont i såret men det visade sig vara en nerv som hamnat i kläm och då la dom en lokalbedövning just där och sen var det inga problem. Jag var öm och mörbultad ett par dagar bara.

Och så kändes det lite knäppt efter operationen när jag sa till sjuksköterskan att jag var kissnödig och hon svarade att det kunde jag inte vara för dom hade tömt blåsan under operationen. Jag hade ingen aning om att dom satte en kateter under operationen!

• Bispan

StrawberryDaquiri skrev 2009-02-26 20:50:20 följande:

Coulis skrev 2009-02-25 21:37:08 följande:
    Usch va tråkigt att höra, hoppas du mår bättre idag!Det känns som ett sånt svårt val. Jag har ont, men jag kan inte säga att jag har jätte ont eller måttligt ont. Jag har ju inget att jämföra med utan kan bara utgå från mig själv. Det som är jobbigast nu är tarm och magproblemen som kommer med endon, smärtan och värken kan jag stå ut med men magproblemen gör en ju nästan handikappad!Jag tänker hela tiden på att jag inte vill riskera att bli sämre. Vill inte gå efter operationen och helt plötsligt märka att smärtan före OP inte var någonting alls egentligen. Är så rädd att bli sämre.Jag ska ringa Danderyds imorgon och fråga om jag kan få prata igenom saken med en annan läkare före OP. Enligt han jag träffade igår fanns det absolut inget som kunde förvärra endon genom en OP och inget kunde vara farligt, tydligen hade han fel.
    Men du, har du inte fått något alternativt förslag på behandling? Hormonbehandling som ett par skriver om här i tråden t ex? Som lekman tycker jag det låter mkt vettigare att försöka "svälta ut" endon genom att hindra eller minska blödningarna än att operera dig. Om de nu inte gör operationen för annat än själva diagnosen kan de väl istället hjälpa dig bli av med blödningarna och se om det hjälper dig.

Lycka till!
  • muhina

tyvärr så hjälper inte uttårkningsmedicin ibland heller så man måste op bort :((

• Lyiefa

Jag undrar hur länge ni behövde stanna hemma från jobb efter titthålsoperationen? Jag väntar på remiss... jobbar som förskollärare.

• StrawberryDaquiri
    Lyiefa skrev 2009-03-02 19:03:25 följande:
    Jag undrar hur länge ni behövde stanna hemma från jobb efter titthålsoperationen? Jag väntar på remiss... jobbar som förskollärare.
    Enligt min läkare skulle jag "bara" behöva en vecka hemma men jag tror att det är väldigt individuellt. Tydligen ska man försöka komma på benen igen så fort som möjligt efter op har jag hört, fast ändå inte för mycket såklart! Vilket sjukhus ska du operera dej på?
  • Lyiefa

Oj, en vecka lät ju länge tyckte jag... Jag ska opereras i Karlstad.
    Hoppas, hopppas verkligen att de hittar endo nu.. Är nervös att de inte ska hitta nåt. Hur känner du?

• Coulis

Jag blev opererad precis före jul så jag vet inte riktigt hur länge jag skulle ha varit hemma från jobbet annars. Kanske i tre-fyra dagar? Men då har jag ett stillasittande jobb, hade jag haft ett mer fysiskt jobb som förskollärare så jag nog velat vara hemma en vecka.

• StrawberryDaquiri
    Lyiefa skrev 2009-03-03 19:15:47 följande:
    Oj, en vecka lät ju länge tyckte jag... Jag ska opereras i Karlstad. Hoppas, hopppas verkligen att de hittar endo nu.. Är nervös att de inte ska hitta nåt. Hur känner du?
    Är jätte nervös, både för att de ska hitta något och för att de inte ska hitta något. Vet inte vad jag gör om det säger att allt ser bra ut, då blir jag tokig. Orkar inte med mer läkarbesök för att leta en dignos, nått är fel och jag är säker på att det är endo. O andra sidan är jag livrädd att de ska väcka mig och berätta att det såg förjävligt ut! På nått sätt så hoppas man ju på att man ska bli bättre. Det känns svårt, vet inte om jag vill göra min OP ens, har hört att folk blivit sämre av den och det vill jag inte riskera. Funderar på att vänta och se om jag blir bättre/sämre. Som det är idag kan jag inte avgöra hur ont jag har riktigt, man har ju inget att jämföra med. Jag är så rädd att op ska utlösa något så att jag blir jätte dålig och får tänka att "men gud jag hade ju inge ont alls före OP" och sen ångra mig =/

Vad har din läkare sagt om riskerna med OP?
Svar på tråden Risker med titthålsoperation?