Coulis skrev 2009-02-25 21:37:08 följande:
Det är ju jättesvårt att ge råd till andra. Jag kan bara säga utifrån min egen erfarenhet att jag inte hade låtit operera mig om jag hade vetat hur det skulle bli. Jag hade en cysta som dom ville plocka bort och innan dess hade jag inga problem överhuvudtaget, jag märkte aldrig av vare sig cystan eller endon. Men efter operationen har jag haft mycket problem, både vid ägglossning och mens.Jag har också läst att om man opererar runt äggstockarna så förstör man ägganlag hur försiktig man än är. Det är ju förstås inte alls samma sak som att bli steril men jag kan ju inte låta bli att fundera på om den där operationen kan ha påverkat mina möjligheter att bli
gravid.Nu är ju du i en helt annan situation, du har ju faktiskt ont och kanske kan må bättre efter en operation. Men om du har möjlighet kanske du kan ringa någon annan läkare och fråga lite mer? Det låter inte bra att din läkare bara skämtar bort din oro!Lycka till!!
Usch va tråkigt att höra, hoppas du mår bättre idag!
Det känns som ett sånt svårt val. Jag har ont, men jag kan inte säga att jag har jätte ont eller måttligt ont. Jag har ju inget att jämföra med utan kan bara utgå från mig själv. Det som är jobbigast nu är tarm och magproblemen som kommer med endon, smärtan och värken kan jag stå ut med men magproblemen gör en ju nästan handikappad!
Jag tänker hela tiden på att jag inte vill riskera att bli sämre. Vill inte gå efter operationen och helt plötsligt märka att smärtan före OP inte var någonting alls egentligen. Är så rädd att bli sämre.
Jag ska ringa Danderyds imorgon och fråga om jag kan få prata igenom saken med en annan läkare före OP. Enligt han jag träffade igår fanns det absolut inget som kunde förvärra endon genom en OP och inget kunde vara farligt, tydligen hade han fel.