Lyiefa skrev 2009-03-02 19:03:25 följande:
Jag undrar hur länge ni behövde stanna hemma från jobb efter titthålsoperationen? Jag väntar på remiss... jobbar som förskollärare.
jag var hemma 9 arbetsdagar (arbetar med som fsklärare). skulle ha gått tillbaka efter fem arbetsdagar, vilket jag ville med eftersom det gick mig på nerverna att gå hemma utan att kunna göra nåt. men pga en mindre komplikation (blödning i buken under ett av ärren) så vågade jag ej börja jobba efter en vecka. läkaren hade skrivit 9 dagar på sjukskrivningen. jag tog bort två cystor, varav båda va lite halvbökiga att ta bort tydligen. gör man bara en op för att fastställa diagnos brukar man kunna va tillbaka på jobbet efter ett par dagar. gör man däremot ingrepp kan sjukskrivning variera. men en vecka kan du ju sjukskriva dig själv.
TS: min läkare informerade mig om div risker med op, såsom att om de skulle bli tvungna att ta bort ena äggstocken+äggledaren (vilket de trodde då cystan gjort så att äggledaren såg förtvinad ut på VUL) så skulle de behöva öppna upp mer. "så du inte blir chockad om du har ett stort bandage över magen", hehe. men jag slapp mer avancerade ingrepp iaf. =)
dock har jag mer känningar av endon nu än innan op, vilket e störande. men op gjordes som ett led i behandlingen där vi står i kö för insem/ivf.