• StrawberryDaquiri

Risker med titthålsoperation?

Ska snart göra en titthålsop och är jätte nervös. Dels för att de ska skada nått organ under OP om de behöver ta bort någon cysta, är så rädd att bli steril. Sen är jag rädd för jag har hört att endon kan bli värre efter en OP, att de växer till sig i OPärret. Min läkare skämtade bara bort min oro idag, känns inte nå bra alls =( Vad har ni för kunskap om det här? Vad har era läkare sagt?

• Svar på tråden Risker med titthålsoperation?
  • Lyiefa

Jag har inte alls fått någon info om några risker med OP. "titthålsundersökning" sa läraren lite lättsamt så det verkade inte vara någon stor grej enligt henne??
    Jag är mest nervös för att jag ska bli besviken om de inte hittar nåt... jag känner som du att nånting är fel och det känns väldigt rätt med endo.

• Anna Lisa

Jag op. bort cystor i mitten på feb.
    Till mig sa gynekologen och även läkaren som opererade att det brukar göra titthålsop. men ibland måste de öppna upp mer ifall de inte kommer åt cystorna.
    På op.dagen säger dock läkaren att det nog måste öppna upp hela gamla kejsarsnittet (fick barn -06) pga endometriosen även gör mkt sammanväxter och då kommer de inte åt cystorna, och när jag vaknar upp eftet op. så hade de också öppnat gamla kejsarsnittet och jag blev sjukskriven 6veckor.
    Jag tror att de inte ville oroa mig innan och därför sa de att det brukar räcka med titthålsop. fast de visste att det inte var sa, fräckt egentligen.

Jag hade bara lite värk innan op.
    Jag op. främst för att kunna bli gravid igen, p-piller hjälpte inte mot cystorna.

Jag mådde illa efter op. och hade ont i såret men fick morfin mot värken, och medicin mot illamåendet, och jag hade inte ont i axlarna alls.
    Sedan hade jag ont i tarmarna när de skulle komma igång igen på 2 dygnet, gick över efter 1 vecka.

Jag har inte haft mens ännu efter op (& vet därför inte hur mensvärken efter op. är), förhoppningsvis får jag det inte heller då jag haft äl och försöker bli gravid.

• StrawberryDaquiri

Anna Lisa skrev 2009-03-07 00:26:36 följande:

Jag op. bort cystor i mitten på feb. Till mig sa gynekologen och även läkaren som opererade att det brukar göra titthålsop. men ibland måste de öppna upp mer ifall de inte kommer åt cystorna.På op.dagen säger dock läkaren att det nog måste öppna upp hela gamla kejsarsnittet (fick barn -06) pga endometriosen även gör mkt sammanväxter och då kommer de inte åt cystorna, och när jag vaknar upp eftet op. så hade de också öppnat gamla kejsarsnittet och jag blev sjukskriven 6veckor. Jag tror att de inte ville oroa mig innan och därför sa de att det brukar räcka med titthålsop. fast de visste att det inte var sa, fräckt egentligen.Jag hade bara lite värk innan op.Jag op. främst för att kunna bli gravid igen, p-piller hjälpte inte mot cystorna.Jag mådde illa efter op. och hade ont i såret men fick morfin mot värken, och medicin mot illamåendet, och jag hade inte ont i axlarna alls. Sedan hade jag ont i tarmarna när de skulle komma igång igen på 2 dygnet, gick över efter 1 vecka.Jag har inte haft mens ännu efter op (& vet därför inte hur mensvärken efter op. är), förhoppningsvis får jag det inte heller då jag haft äl och försöker bli gravid.
    Om de nu var så att de redan visste så var det verkligen fräck! Är det inte deras skyldighet att berätta det. De borde väl förstått att du ville förbereda dig både praktiskt och psykiskt inför vad som skulle komma!

Hoppas du mår bättre och lycka till!
  • Blomman1976

Intressant fråga och jag tror många tänker liknande tankar innan en operation.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig låtit mig opereras. Det är mkt större risker än vad läkarna vill kännas vid. Min endometrios fullständigt exploderade av operationen.

Om du ska göra operationen hoppas jag Stockholm är betydligt bättre än vad Lund är.

Lycka till!

• StrawberryDaquiri
    Blomman1976 skrev 2009-03-07 13:24:30 följande:
    Intressant fråga och jag tror många tänker liknande tankar innan en operation.Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig låtit mig opereras. Det är mkt större risker än vad läkarna vill kännas vid. Min endometrios fullständigt exploderade av operationen. Om du ska göra operationen hoppas jag Stockholm är betydligt bättre än vad Lund är. Lycka till!
    Tack :)
    Är nog ganska säker på att jag kommer skjuta på den till i höst iaf, är livrädd att jag ska bli sämre! Hoppas fortfarande på att de ska försvinna av sig själv om jag bara väntar tillräkligt länge :) Smärtan kan jag leva med men tarm och magproblemen är ett helvete!
  • Lyiefa

Efter att ha läst här börjar jag bli osäker på om jag ska göra operationen nu i vår... Är också rädd att det blir värre! Min man tycker inte heller att jag ska genomföra den även om han har förståelse för att jag vill veta om det är endo.
    Ska nog försöka ett tag med p-piller och se om det lindrar.

• Anna Lisa

StrawberryDaquiri :
    Ja det är fräckt av läkare att inte berätta från början att de med STOR sannolikhet måste öppna upp mer än "bara" titthålsoperation.

Läkaren som op. sa efteråt att om cystorna kommer tillbaka så behöver jag inte operera bort dom om jag inte har besvär av dom, att de bara op. bort dom när man har besvär. Så om ni inte tyckeratt ni har så mkt besvär så behöver ni ju inte operera. Verkar dumt att operera då + att man ju kan få mer besvär efter op. om man har otur.
    Men det är nog bra att gå på p-piller då så cystorna inte växer och blir besvärliga, ända tills man vill bli gravid såklart, då måste man ju sluta med dom.

• Coulis

Om man vill vänta med operation och ändå känna att man gör något under tiden kan man prova att läsa "Endometriosis: a key to healing through nutrition" av Dian Shepperson Mills och Michael Walter Vernon. Jag köpte den boken på nätet och tyckte att den var väldigt intressant. Jag tycker också att jag mår mycket bättre när jag följer en del kosttips i boken.

• StrawberryDaquiri
    Coulis skrev 2009-03-15 17:12:30 följande:
    Om man vill vänta med operation och ändå känna att man gör något under tiden kan man prova att läsa "Endometriosis: a key to healing through nutrition" av Dian Shepperson Mills och Michael Walter Vernon. Jag köpte den boken på nätet och tyckte att den var väldigt intressant. Jag tycker också att jag mår mycket bättre när jag följer en del kosttips i boken.
    Tack för tipset, vet du om den finns översatt till svenska? Eller om de finns någon annan läsvärd bok på svenska om just endo?
  • Zelmilainen
    Lyiefa skrev 2009-03-02 19:03:25 följande:
    Jag undrar hur länge ni behövde stanna hemma från jobb efter titthålsoperationen? Jag väntar på remiss... jobbar som förskollärare.
    jag var hemma 9 arbetsdagar (arbetar med som fsklärare). skulle ha gått tillbaka efter fem arbetsdagar, vilket jag ville med eftersom det gick mig på nerverna att gå hemma utan att kunna göra nåt. men pga en mindre komplikation (blödning i buken under ett av ärren) så vågade jag ej börja jobba efter en vecka. läkaren hade skrivit 9 dagar på sjukskrivningen. jag tog bort två cystor, varav båda va lite halvbökiga att ta bort tydligen. gör man bara en op för att fastställa diagnos brukar man kunna va tillbaka på jobbet efter ett par dagar. gör man däremot ingrepp kan sjukskrivning variera. men en vecka kan du ju sjukskriva dig själv.

TS: min läkare informerade mig om div risker med op, såsom att om de skulle bli tvungna att ta bort ena äggstocken+äggledaren (vilket de trodde då cystan gjort så att äggledaren såg förtvinad ut på VUL) så skulle de behöva öppna upp mer. "så du inte blir chockad om du har ett stort bandage över magen", hehe. men jag slapp mer avancerade ingrepp iaf. =)

dock har jag mer känningar av endon nu än innan op, vilket e störande. men op gjordes som ett led i behandlingen där vi står i kö för insem/ivf.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lyiefa

Tack Zelmilainen för ditt svar!
    Jag ska genomföra op ändå.. fick tid nu på fredag. Har sjukskrivit mig måndag och tisdag veckan efter och hoppas det ska räcka.

• StrawberryDaquiri
    Lyiefa skrev 2009-03-15 20:47:05 följande:
    Tack Zelmilainen för ditt svar!Jag ska genomföra op ändå.. fick tid nu på fredag. Har sjukskrivit mig måndag och tisdag veckan efter och hoppas det ska räcka.
    Lycka till! När du orkar får du gärna skriva o berätta hur d gått och hur du upplevde det, väntar fortfarnade på min tid!
  • Zelmilainen
    Svar på #31
    om de ej ska ta bort något utan bara konstatera en diagnos så borde det räcka. =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Risker med titthålsoperation?