• basketmia

    När ska man inhämta utredarens godkännande att fortsätta adoptionen? 48-timmarslistan

    Hej,

    Vi väntar på att bli matchade med ett barn från Kina via 48-timmarslistan. Jag hoppas ju att vi snart bli matchade och undrar en sak.

    När ska man inhämta utredarens godkännande att fortsätta adoptionen? Är det vid matchningen dvs måste man göra det under den korta tid som vi har på oss att bestämma om vi kan ta emot detta speciella barn? Eller är det vid notice eller t o m vid LOA?

    Någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden När ska man inhämta utredarens godkännande att fortsätta adoptionen? 48-timmarslistan
  • Cerdrica

    Det borde vara under de 48 timmarna men jag är inte helt hundra då vi adopterade via gamla systemet. Men när vi lämnade in vårdplan och annat till FFIA fanns godkännandet från hemutredaren med. Hör med Loredana!

  • basketmia

    Godkännandet från utredaren att adoptera ett barn med särskilt behov har vi redan lämnat in men sedan behöver man ( väl ) ett godkännande för att adoptera ett visst barn? Dvs ett godkännande att adoptionen får slutföras.

  • Cerdrica

    Ah, på vår tid godkände inte hemutredaren att man adopterade sn-barn. Hon fyllde i ett papper om att hon godkände att vi adopterade just vår son (det gör hemutredaren oavsett om man adopterar sn eller inte) och jag skulle tro att det måste skrivas på för att ni ska kunna gå vidare och skicka papper för att låsa ett specifikt barn mer än 48h.

  • basketmia

    Nu har jag skickat frågan till Loredana. Vi får se vad hon säger.

  • chatnoir

    Hej Mia!

    Samtycket ska skrivas under när man får LOA. Det vi kallar BB är egentligen "bara" en förfrågan, formellt BB är LOA. Det är då granskningen är "klar" i Kina.

  • chatnoir

    Jag skickade information till vår hemutredare i september när vi fick "BB", men han var inte intresserad av att sätta sig in i det då, utan ville vänta tills vi fick LOA. Vad jag har väntat på att få höra av mig igen och säga att det är klart nu!

  • basketmia

    chatnoir: Jag är så glad för er skull och hoppas att det snart är vår tur att få BB.

Svar på tråden När ska man inhämta utredarens godkännande att fortsätta adoptionen? 48-timmarslistan