Hej alla ni snälla som svarat i tråden.
Jag känner mig verkligen styrkt av era svar då det ni säger är precis det jag försöker kommunicera fram till lärarna, men som de har så svårt att ta till sig.
Min dotter har nästan 100%-ig närvaro i skolan, lärarna berömmer henne hela tiden för att hon jobbar så flitigt på lektionerna, hon gör alltid (de få) läxor de får, hon är vetgirig och allmänbildad (jag jämför med hennes kompisar och frågar dessutom andra föräldrar med barn i samma ålder).
Hon har tyska med en vanlig klass. Det är en åttondeklass så min dotter läser in nians årskurs genom att den (supersnälla) tyskaläraren kommer till hennes klassrum en gång i veckan i tjugo minuter och sen får min dotter en extraläxa, förutom den vanliga läxan som åttorna har.
Dottern har själv beskrivit undervisningen i åttondeklassen och det låter som om det är en högst normal klass vad gäller koncentrationsförmåga, småbråk, genomgång vid tavlan, läxor, prov, etc...Det intressanta i sammanhanget är kanske att dottern under sportlovet satt och gjorde nian-läxan till veckan därpå, men pga att hon missförstått läraren så hade hon råkat göra resten av terminens läxa!!! Hon gjorde alltså alldeles för mycket av läxan, men hon påstår att det var pga att det var ungefär så mycket hon hade förväntat sig att det var för det är så hon upplever att arbetsbördan är i hennes vanliga klass där de bara är två elever på en lärare, samt att läraren påstår att de inte hinner med kursplanen!!! Ni kanske förstår att jag undrar?
Det jag blir så förvånad över är ju att de redan på G-nivå måste skriva uppsats, ofta utan att de har haft någon genomgång av ämnet, utan de har bara fått några papper att läsa på själva, medan läraren har suttit tyst i klassrummet (detta har bekräftats av den andra eleven i klassen). Det ni här beskriver som MVG-nivå tycker jag stämmer väldigt väl överens med vad dessa lärare anser vara G-nivå!
Dessutom har en lärare sagt att "ni måste göra så här, för det måste man göra på högskolan" !!! Låter som om de inte riktigt har förstått att detta handlar om högstadienivå! Inte högskolan!
När de sedan inte heller har några vanliga skriftliga prov, samt att dottern visat mig lärarens kommentar (i SO) om att hon MÅSTE rätta stavfelen, så undrar jag ju förstås på vilka grunder de sätter betyg.
Vi hade dessutom ett extra utvecklingssamtal i höstas för att just ta reda på i vilka ämnen det var lönt för min dotter att plugga för att kunna höja betygen. Det var då vi återigen fick höra att hon var så fruktansvärt dålig på läsförståelse och att pga det så fanns det ingen chans alls att höja betyget i svenska (trots att hon bl a på våren i åttan fått VG+ på ett författarporträtt, rättat av en annan lärare på skolan).
Men jag ska prata med rektorn en gång till om ett par veckor (pratade med henne för en vecka sedan och då blev hon alldeles tyst när jag nämnde läsförståelsen...)
Ett annat problem är att denna rektor för ca 1 1/2 år sedan sa till mig att vi i stort sett skulle vara glada som hade barnpassning, för eftersom min dotter går i en liten undervisningsgrupp (det som förr kallades kommungemensam resursgrupp) så hade skolan ingen skyldighet att ge dessa barn någon egentlig undervisning!!!
Kvinnan jag pratade med på Skolverket höll på att flyga i taket och jag förmodar att rektorn också ringde Skolverket, för sedan blev det en hel del förbättringar. Tex fick utbildade lärare lägga upp undervisningsplaner och vi föräldrar fick hem en sorts veckobrev (tyvärr bara under en kortare period, men vi är luttrade. Vi får ta en strid i taget...)
Jag har alltså hela tiden kämpat för att min dotter ska få likvärdig undervisning som de barn som går i en vanlig klass på samma skola, men det innebär tyvärr att både lärarna och rektorn tycker att jag är jättejobbig.
Därför är det så underbart att höra från er andra härinne på forumet att det faktiskt fungerar i andra klasser, på andra skolor.
Jag hoppas och tror att det kommer att bli bättre på gymnasiet för min dotter och att hennes låga betyg inte kommer att knäcka henne alltför mycket. Hon är ju smart så jag har börjat tjata in i henne att hennes erfarenheter från grundskolan kommer att hjälpa henne på gymnasiet och att det kommer att bli mycket värre för alla andra som inte kan skriva uppsats eller klarar av att argumentera.
Tack igen för att ni har velat dela med er av era erfarenheter!