Inlägg från: Nattalina |Visa alla inlägg
  • Nattalina

Ni med barn i nian...Betyg

Jag har inte barn i nian, men är SO-lärare och jag blir väldigt irriterad när jag hör om lärare som inte kan kommunicera vilka färdigheter de betygsätter och hur de mäter kunskaperna till både eleverna själva och till föräldrarna under utvecklingssamtalen. Det är hur viktigt som helst skulle jag vilja säga för elevernas "rättssäkerhet". Tyvärr vet jag från min egen skoltid att det finns alltför många som sätter betyg på helt lösa grunder.

Jag har gjort så att jag har delat upp kursplanemålen i punkter (dessa finns som löpande text från skolverket). Dessa går jag igenom med eleverna inför varje moment och berättar hur vi ska mäta det. Tex i geografi så mäts kunskap om kartan och naturtyper med ett prov, hållbar utveckling och miljöfrågor med läxförhör och eget arbete.

Inför varje prov eller inlämningsuppgift får de instruktioner om vad som krävs för de olika betygen. Då kan eleven själv bestämma sig om den vill plugga på MVG-frågorna eller skriva uppsats med sikte på MVG. Oftast har de ganska bra självinsikt, men ibland får man peppa någon latmask att kämpa för ett högre betyg.

Dessa punkter går jag också igenom med föräldrarna under utvecklingssamtalet så att de vet vad kursplanen säger, hur vi ska jobba med dessa mål och hur kunskaperna ska mätas.

Oftast kräver jag sedan i princip MVG på tre av fem moment i ett ämne för att betyget ska kunna bli MVG. Jag ger även flera omprov och extralektioner. Jag bedömer ALDRIG grammatik- eller stavfel eller något sådant inom SO, , men naturligtvis måste ju en elev som siktar på de högre betygen kunna kommunicera sina kunskaper.

Vissa lärare kan till exempel ge MVG till elever som har alla rätt på ett prov med kortsvarsfrågor. Det är helt fel enligt skolverkets mål. De högre betygen handlar om att kunna reflektera, sätta kunskaper i samband med andra kunskaper, använda kunskaper i praktisk handling och dra egna slutsatser.

Man ska absolut inte betygsätta hur eleven beter sig socialt, eller om den är otrevlig och störande. Det finns elever som är briljanta i diskussioner och som gör bra ifrån sig på prov men som är otrevliga och alltid kommer försent. De ska bedömas för sina kunskaper och inte för sitt sätt, men om man är mycket frånvarande och sitter och fnissar eller snackar när det är diskussion eller genomgång då missas ju många tillfällen att visa sina kunskaper på, särskilt för dem som inte gör bra ifrån sig i provsituationer.

Jag tycker att du kan be om ett extra utvecklingssamtal om du inte är nöjd med de du haft och be om underlag för varje betyg. Fråga också till exempel hur långt ifrån ett högre betyg din dotter är i respektive ämne, om det finns möjligheter att höja och vad som krävs i så fall.

Svar på tråden Ni med barn i nian...Betyg