Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ni med barn i nian...Betyg

Nu känner jag inte just din dotter, men ett råd är att be läraren bedöma din dotter på de sätt som är lämpliga för just henne så att säga. Så gör jag med elever som av olika skäl har svårt att uttrycka sig på olika sätt (undervisar i både svenska och samhällsorienterande ämnen på högstadiet). En elev som jag vet har svårt att uttrycka sig i skrift har jag ett muntligt samtal med utöver inlämningen exempelvis. "Fyllighet" har ju en viss betydelse, inte som utfyllnad utan för att se om eleven kan analysera, reflektera, dra slutsatser etc. som är vad som krävs för överbetyg....egentligen i alla ämnen. Hur dessa kunskaper/färdigheter kommer fram är ju oväsentligt. Bara eleven visar det på något sätt.

Och visst kan du be en annan lärare att också bedöma. Är förresten ingen anhängare av skriftliga prov av traditionellt slag. Tycker alla sätt där man kommer ifrån utantillinlärning och upprapning (utan att man kanske egentligen förstår) är kanonbra. Skriftliga prov som följer skolverkets kriterier blir också av redogörande/uppsatsliknande slag.

Har ofta elever som också beklagat sig över "orättvisan". Lättare att bara plugga in och svara på kortfrågor utan att reflektera. Lustigt nog har jag inte träffat på någon som inte varit jättepositiv när de väl gått ett tag på gymnasiet. De klarar sig märkligt nog mycket bättre än de som pluggat in enbart till prov.

Tror det passar din dotter bättre också, med tanke på att hon lyckades så bra på nationella i svenska. Vore att underskatta henne tycker jag att ge den typen av uppgifter...det kan hon redan med så god läsförståelse.

Svar på tråden Ni med barn i nian...Betyg