Inlägg från: Lilla Mamma |Visa alla inlägg
  • Lilla Mamma

Viktångest

Jag måste bara kolla om det bara är jag som verkligen lider av ångest för all den vikt jag drar på mig under graviditeten. Gick upp till 92kg med min förra som födders sept 07, gick sen ner till 68kg och blev gravid igen. Nu är jag i v 27 och väger 77,8kg, dvs jag har gått upp 10 kg redan.

Alla säger till mig att man inte ska oroa sig osv men jag har så lätt för att gå upp i vikt och svårt att bli av med det byggs upp mer och mer ångest för varje dag som går. Väger mig varje morgon (nej jag kan inte låta bli) räknar varje kalori som åker in. Ibland om jag fallit för en frestelse som glass eller nåt sånt, så blir ångesten så stor att jag vill sätta fingrarna i halsen. (nykter bulemiker eller vad det heter)

Är trött på ångesten och besattheten om mat och vikt. Har redan planerat när och hur jag ska börja träna så fort som möjligt för att komma i form. Men jag kan bara inte sluta nojja... Är det bara jag som har det så här?

mybody.bloggspace.se

• Svar på tråden Viktångest
  • Lilla Mamma

Min viktnoja började i mellan/högstadiet då jag blev retad i 5 år för att jag var "fet". Det sitter så gjupt och nu när jag inte verkar ha någon kontoll över vikten så kommer alla de känslorna tillbaka så starkt. Min man säger till mig att inte oroa mig eftersom jag är gravid men jag tänker mest att "det är inte du som blir stor som ett hus"...

• Lilla Mamma

inte så lätt att låta bli... tänken finns ju där hela tiden att om jag går upp 25 kilo så måste dem bort plus 10-15 till... inte så kul

• Lilla Mamma

I v 33 med första så hade jag gått upp 15kg och sen la jag på mig resterande 8kg på bara 8 veckor. 1 kg i veckan är ju helt galet ju! Borde vara fysiskt omöjligt men inte för mig inte. Är bara rädd att viken ska skena iväg totalt igen. Är verkligen inte kul att komma hem från BB och veta att framför en ligger en låååång väg bara för att slippa ha gravidkläder. Huvaligen... Hoppas på att inte väga mer än 85 när bebisen förds men det verkar inte så troligt då jag väger 79 idag... 12 veckor och inte gå upp mer än 6 kg? Jag hoppas det är möjligt men om man kollar hur det gick sist så antar jag att det inte kommer bli så... Typiskt!

• Lilla Mamma

En till som känner som jag! Jag förstår precis hur du känner! Jag vägde 92 kg vidd förlossning. Tappade 10 kg de första 2 veckorna men hade ju 13 kvar att gå ner!

Jag är oxå så att jag försöker ha setnkoll på maten och sen blir det att jag överäter vissa dagar och då får man ångest och sen så äter man för lite tills man överäter nästa gång... jobbigt!

• Lilla Mamma
    lammet skrev 2009-03-03 10:57:11 följande:
    . Jag funderar redan jag med på hur jag ska lyckas banta ner mig snabbt som attan efter bebisen har kommit. Hade aldrig några sådana här tankar med ettan!!Det är skittråkigt för det förstör hela graviditeten!!! Blä!!!
    I´m with you sister!!! Har mina gymbesök planerade från att jag har blivit godkänd av läkaren att träna. Blir gymet 3 dar i veckan plus promenader/cykling de andra dagarna så jag totalt tränar 5-6 dar i veckan. Tittar på bilder när ettan var nyfödd och skäms för jag är som en valross hela jag. Det ska INTE hålla i sig denna gången. Till beach 2010 ska jag vara smal och vältränad... Även om det blir snordyrt för mitt mål är att krympa ur min gamla garderob. Men måste som sagt ner en 30 kg innan jag är nöjd... Suck!
Svar på tråden Viktångest