• Anonym (osäker)

Ljuga för a-kassan?

Fick reda på idag att jag inte kommer att få a-kassa eftersom jag fått avgångsvederlag när jag blev uppsagd. Hade ingen aning om det och fick tvärtom infon från arbetsgivaren att så inte var fallet. Borde kollat upp det men gjorde inte det.

MEN om jag inte berättar för a-kassan då? Kan de kolla upp det? Hur mycket snokar de? Om de kommer på mig, förutom att behöva betala tillbaka, blir det något mer 'straff'? Uteslutning?

• Svar på tråden Ljuga för a-kassan?
  • Gossensmamma32

Du gör du det så blir du helt återbetalningsskyldig, sätt dig inte i sån knipa..

• Eliva

Jag tror att din arbetsgivare måste skicka in ett papper till a-kassan om varför och när du slutat och eventuellt avgångsvederlag. Jag är inte 100% säker, men vet garanterat att a-givaren ska skicka in papper om anställningens slut.

Sedan vet jag inte vad som gäller regelmässigt om att ljuga för a-kassan men jag antar att jag inte behöver säga vad jag tycker om det rent moraliskt?

• Dezzie

Dom kollar upp allt och precis som hon säger ovanför...du får betala tillbaka allt....så var ärlig. Vi har ett sånt fall här hemma som det har stått mycket om i tidningarna och den damen dömdes för bedrägeri.

• Anonym (osäker)

Jo det ligger inte i min natur att ljuga, men jag blir så j-a trött på att allt går åt skogen. Det känns som om alla jävlas med mig just nu. Fk och så a-kassan nu.

Jag ska vara ärlig, skulle inte kunna sova annars.

Tack för era svar.

• Dezzie

Jag vet hur du känner för dom....deras regler o lagar gör att man bara vill slita sig i håret...*kramar*

• Eliva

Alltså, det var absolut inte vad jag sa! Tvärtom så gissade jag att du absolut INTE behövde en moralpredikan och just därför höll jag inne med den.

Det är skitjobbigt att bli arbetslös. Som du kanske förstår så finns det ju en anledning till hur jag vet vad som ska göras när man blir det.

Gå och skrik i en kudde och försök ta hand om dig. Det är så jag försöker överleva varenda dag.

• Pysse

Jag tror allt hänger på vad som står på lönespec:en för avgångsvederlaget. Står det slutlön eller liknande räknas det inte som avgångsvederlag - och då varken ljuger du eller fuskar du. Om du inte redan har fått utbetalning, så hör med din arbetsgivare och kolla med A-kassan vad som räknas som avgånsvederlag. Det här med slutlön gällde för några år sedan,så kolla att inte reglerna har ändrats.

• ming

Du kan ju kolla med facket hur det ligger till eftersom du faktiskt fick felaktig information från arbetsgivaren.

• Anonym (osäker)

Det står avgångsvederlag på lönespecen men kopia på den är inget de begär in. Dock ska man kryssa i om man fått avgångsvederlag eller annan ersättning och skriva under på 'heder och samvete'. Och skicka in en kopia på överenskommelsen.

Det är väl bara att göra det då.

• Teskedsmamman

Klantig arbetsgivare tycker jag... jag vet flera som har fått avgångsvederlag där det står t ex strukturbonus på lönelappen och då kan man, med gott samvete, kryssa i nejrutan på lappen.

Svar på tråden Ljuga för a-kassan?