• Anonym (osäker)

Ljuga för a-kassan?

Fick reda på idag att jag inte kommer att få a-kassa eftersom jag fått avgångsvederlag när jag blev uppsagd. Hade ingen aning om det och fick tvärtom infon från arbetsgivaren att så inte var fallet. Borde kollat upp det men gjorde inte det.

MEN om jag inte berättar för a-kassan då? Kan de kolla upp det? Hur mycket snokar de? Om de kommer på mig, förutom att behöva betala tillbaka, blir det något mer 'straff'? Uteslutning?

• Svar på tråden Ljuga för a-kassan?
  • FlamingRed

Ursäkta en liten tanke här...

Om nu reglerna för a-kassan faktiskt säger att man ska räkna bort ett eventuellt avgångsvederlag (eller strukturbidrag i fårakläder), varför verkar det som precis alla här tycker det är rätt att lura till sig dom pengarna?

Hur kan man kalla det att a-kassan "strular" (nu menar jag inte du ts, du hade ju fått fel info) när dom helt enkelt följer sina regler, och det är ju ni här inne som uppmanar till regelrätt bedrägeri!

Har man fått avgångsvederlag så har man ju pengar som (tydligen) skall ersätta a-kassan under den perioden.

• Xerxez

Ja det är lustigt (eller olustigt snarare) att det går mer och mer mot att man skall försöka "lura" staten så mycket som möjligt eller "sno år sig allt man kan" som en kollega till mig sa nyligen. I nästa andetag kan man oja sig över att man betalar för mycket skatt...

Regler skall man givetvis följa och inte försöka komma undan. Allt annat är bara löjligt.

• Alicia05sMamma

Flaming red: Som jag fattar det så råder de flesta här i tråden att ts ska tala sanning.
    Sedan har en eller flera tagit upp hur det är med fk & a-kassa i allmännhet.Att det är struligt osv.

• Pysse

Tycker det hela hänger på varför man har fått ett avgångvederlag. Oftast beror det ju på att man har gått ifrån turordningsregeln och den som blir uppsagd får avgångsvederlaget som skadestånd. Det här med att avgånsvederlag skulle påverka a-kassa är dessutom ett nytt påfund.

• ming

Jag håller med Bebis2005 här, att de flesta har rått att _inte_ ljuga.

Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men jag menade att hon bör kolla upp med facket och a-kassan om man kan lösa det på annat sätt.

• FlamingRed

Ja, det stämmer alla här uppmanade inte till lögn, jag blev bara så befarad av de inlägg som uppenbart hade känslan av att det är rätt att sno åt sig så mycket pengar som möjligt!

sorry :)

• Shira

Vissa får ju avgångsvederlag på stora summor, många månadslöner, kanske närmare ett år, skall man ha dubbel lön hela den perioden då? Varav våra skattepengar betalar ena halvan??? Alla pengar man får pga att ens anställning upphör är avgångsvederlag, även om man kallar det något annat, typ bonus. (undantag för vissa skadestånd tror jag) Det är mycket möjligt att de inte upptäcker att man ljugit, men de gör naturligtvis stickprov där de kollar noggrannare. Om man ljuger för A-kassan kan man bli utesluten och tom polisanmäld om det rör sig om mycket pengar.

• Lilla Prussiluskan

Du kan få akassa efter avgångsvederlaget om du anmäler dig på arbetsförmedlingen senast din första dag utan avgångsvederlag.

• Eldna

Man ska alltid anmäla sig hos arbetsförmedlingen sin första ARBETSLÖSA dag! Vänta inte tills avgångsverderlaget inte täcker längre!

• Anonym (osäker)

Tack. Anmäld till arbetsförmedlingen är jag och papprena är ärligt ifyllda och inskickade till a-kassan. Tack alla som engagerat sig!

• Alers

Jag vill bara säga for the record:

* Man behöver inte anmäla sig arbetslös sin första arbetslösa dag. Det räcker att anmäla sig när avgångsvederlaget anses vara förbrukat (avgångsvederlag delat med månadslön = så många månader det ska räcka, på ett ungefär). Enda anledningen att genast anmäla sig är om man från a-kassan vill ha besked om exakt när vederlaget anses vara förbrukat.

* Om man medvetet lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter till en a-kassa inträffar följande:
    **Återbetalning av felaktigt utbetald ersättning
    **Uteslutning eller frånkännande av ersättning (130 förlorade ersättningsdagar - till detta kommer ett arbetskrav om 80 arbetade dagar innan ersättning kan utgå igen)
    **Vid grov förvanskning av uppgift, polisanmälan

* Det finns två typer av vederlag: ekonomiskt och ideellt. Om du erhållit ekonomiskt vederlag p.g.a. exempelvis en omorganisation eller p.g.a. att arbetsgivaren vill köpa ut dig (och frångå LAS), kan ersättning från a-kassan inte lämnas så länge vederlaget räcker (se ovanstående ekvation). Om du däremot erhållit ideellt skadestånd, p.g.a. att arbetsgivaren felaktigt åsidosatt någon arbetsrättslig regel eller liknande, påverkar detta inte ersättningsrätten.

* Ang. a-kassans möjligheter att kontrollera uppgiften: Det finns ingen automatik i den här tupen av kontroller. Däremot räcker det förstås med att handläggaren av någon anledning bestämmer sig för att ringa arbetsgivaren (telefonnumret står ju på arbetsgivarintyget).

• lumikki

Hejsan!

Håller just nu på med strulet m f-kassan/AF. Min man har ringt och jagat folk senaste veckan och han har fått det förklarat så här:

1.) Man skall anmäla sig 1:a arbetslösa dagen.

2.) Om man har erhållit avgångsvederlag skall man anmäla sig senast den dagen då avgångsverlaget går ut (jag anmälde mig 5 dagar innan för att ha lite marginal), eftersom AF ser avgångsvederlaget som lön och därmed anställning. I mina papper på AF står det att mitt sista anställningsdatum var den sista dagen avgångsvederlaget avsåg.

De var jättegulliga på min AF och sa att de skulle skicka underlag ang detta som jag kan de till f-kassan om det skulle orsaka problem men att det skall vara i sin ordning.

LYCKA TILL !!!

• frulan

Tänkte precis skriva som Belsebub

Spelar ingen roll hur länge avgångsvederlaget räcker.
    Den dag som står som din sista arbetsdag gäller. Dagen efter anmäler man sig arbetslös hos AF. Men man får förstås ingen a-kassa förrän avgångsvederlaget är slut.
    Anledningen till att man ska anmäla sig är ifall man blir sjuk/skadad.

• maha6305

VA!!!???

Är detta sant att man nekas a-kassa om man fått avgångsvederlag?

Ett avgångsvederlag är ju en engångssumma som betalas ut då anställningen upphör och ingen lön! Sedan är man ju inte anställd längre och - per definition - arbetslös.

Det här skulle jag strida för! Och se upp så att inte FK har en annan åsikt så du tappar SGI och ramlar ner i garantibeloppet för att du får en "lucka" i ditt förvärvsliv/studie/a-kassa.

• frulan

maha6305

Avgångsvederlag kan betalas ut lite hur som helst.
    Klumpsumma, en gång i månaden mm.

Jag tror att det enda som räknas bort är ekonomiskt skadestånd.

Har man fått vederlaget "under bordet" behöver man ju inte kryssa i, där är det samvetet som styr om man vill luras eller ej.

Och ja, det är sant, man får inte a-kassa så länge man har vederlag.
    Det man däremot ska vara noga med är att den ska vara AVRÄKNINGSFRI (enligt en paragraf i LAS), har man inte det och får ett nytt jobb, kan det gamla jobbet kräva pengarna tillbaka. Inte så kul

• Alers

maha6305:

ur lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring:

----
    13 § Med förvärvsarbete avses även tid då den sökande

1. haft semester,

2. varit ledig med helt eller delvis bibehållen lön av någon
    annan anledning än sjukdom, tjänstgöring enligt lagen
    (1994:1809) om totalförsvarsplikt eller barns födelse, eller

3. får annan ersättning än pension på grund av anställningens
    upphörande (avgångsvederlag).

Tid med avgångsvederlag beräknas med utgångspunkt i
    avgångsvederlagets storlek i förhållande till den sökandes
    genomsnittliga inkomst per månad i anställningen under en viss
    period. Regeringen eller den myndighet som regeringen
    bestämmer får meddela närmare föreskrifter om beräkningen.
    ----

avgångsvederlag räknas alltså som vanligt förvärvsarbete, och ska anses pågå i lika många månader som det skulle räckt om det betalats ut som månadslön.

• Alers

eftersom det är lag går det heller inte att "strida för" (eller mot).

Svar på tråden Ljuga för a-kassan?