• PixieApa

Kloklippning hund

Hur ofta klipper du din hunds klor?

Gör du det själv eller åker du till veterinären?

• Svar på tråden Kloklippning hund
  • hannis

Jag klipper mina hundars klor 1 gång i veckan. Jag gör det själv.

• 3barnsmor35

Varannan vecka klipper jag.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • PixieApa

Drakfisk skrev 2009-02-26 18:28:31 följande:

Jag klipper klorna. Försöker få det gjort en gång i veckan/ en gång varannan vecka, beroende på hur långa de är.Min hund hatar kloklippning, men i och med att det måste göras frågar jag inte efter hans åsikt, jag bara gör det. Har vant honom vid det sen han var valp (tips till er som har valpar: vänj dem vid klotången från att de är riktigt små -- man behöver inte klippa varje dag, men man kan sitta med klotången och låtsas klippa). Om man håller tassen på så sätt, att man ser klon underifrån så lär man sig ganska fort hur långt man kan klippa (även på svarta klor), det finns liksom ett "streck" där var pulpan börjar.Om/när man råkar klippa i pulpan: HÅLL DIG LUGN! Det ser betydligt värre ut än det är! Får man panik kommer hunden att uppleva det som värre än det är, hundar känner av stress och blir själva uppstressade om man är det.
    Tack för tipsen!
    Min hund har svarta klor men jag har kommit på att man ser pulpan underifrån.
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:29:24 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:24:33 följande: Jag tror ändå det är bäst att jag tar tag i detta nu och lär mig klippa. Är dock lite väl rädd för att klippa för mycket så det blir för lite istället. Ganska mycket för lite. Man ser pulpan tydligt. Jag antar att det är meningen att man ska klippa lite snett "längs med" om man säger? Hur nära pulpan kan man vara?
    Gambo hade fruktansvärda fötter när han kom. När hon i hästaffären hade bevisat för mej att han inte var knepig att klippa satte jag igång själv.
    Jag gick rätt hårt åt hans klor till en början. Jag klippte runt pulpan så den stack ut ett par millimeter. På så sätt drog den tillbaka snabbare. Man kan klippa väldigt nära men det kn vara obehagligt för hunden... ungefär som när vi klipper för nära kanten på fingret. Gambo brydde sig inte nämnvärt. Han låg mest och väntade på köttbullarna han visste att han fick efter...

Det finns något som heter Alunstift på apoteket. Det är kanonbra till klorna om man klippt tokigt. De kan vara lite kinkiga att sälja det och erbjuda vadd som blodstopp istället men det tycker jag är värdelöst.
    Och som ovanstående skrev. Klipper du i pulpan så "bry dej inte". Fortsätt att klippa i nästa klo istället...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Drakfisk
    Svar på #13
    Jepp man ser pulpan även på svarta klor. Det är lite svårt att förklara med ord hur man ska klippa, det är liksom så självklart att det är svårt att förklara.

Köp INTE en klotång av "giljotin"modell, en klotång av hederlig gammaldags modell är bäst, tycker jag.

Ett förklaringsförsök till hur man klipper: man sätter in klon i klipparen, siktar och så klipper man bara rakt av. Det är bäst att börja lite försiktigt ta t.ex. 1mm igången så klipper du inte för långt.
    Sluta klipp strax innan du kommer till pulpan.

Kloklippning är en vanesak, man känner sig lite nervös när man ska göra det första gången, men man vänjer sig fort och inser hur långt man kan klippa.
    Mer eller mindre ALLA kommer någon gång att förivra sig och klippa i pulpan, men som sagt: det är inget farligt. Hunden kan INTE förblöda (en kompis till mig trodde det), det slutar blöda på någon minut.
  • PixieApa

Drakfisk skrev 2009-02-26 18:36:23 följande:

Svar på #13Jepp man ser pulpan även på svarta klor. Det är lite svårt att förklara med ord hur man ska klippa, det är liksom så självklart att det är svårt att förklara.Köp INTE en klotång av "giljotin"modell, en klotång av hederlig gammaldags modell är bäst, tycker jag.Ett förklaringsförsök till hur man klipper: man sätter in klon i klipparen, siktar och så klipper man bara rakt av. Det är bäst att börja lite försiktigt ta t.ex. 1mm igången så klipper du inte för långt. Sluta klipp strax innan du kommer till pulpan. Kloklippning är en vanesak, man känner sig lite nervös när man ska göra det första gången, men man vänjer sig fort och inser hur långt man kan klippa. Mer eller mindre ALLA kommer någon gång att förivra sig och klippa i pulpan, men som sagt: det är inget farligt. Hunden kan INTE förblöda (en kompis till mig trodde det), det slutar blöda på någon minut.
    Vår granne (som är djursjukvårdare) klippte vår hund en gång. Han blödde JÄTTEMYCKET i många timmar. Jag undrar hur mycket fel hon klippte, jag.
  • PixieApa

Det var blodavtryck överallt.

• logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:38:52 följande:
    Drakfisk skrev 2009-02-26 18:36:23 följande: Vår granne (som är djursjukvårdare) klippte vår hund en gång. Han blödde JÄTTEMYCKET i många timmar. Jag undrar hur mycket fel hon klippte, jag.
    Då är blodstoppande jättebra att ha hemma. Alunstift stcker man in under vattenkran lite snabbt och sen stryker man på klon som blöder... och vips så är blödandet borta...
  • PixieApa

logg81 skrev 2009-02-26 18:44:36 följande:

Då är blodstoppande jättebra att ha hemma. Alunstift stcker man in under vattenkran lite snabbt och sen stryker man på klon som blöder... och vips så är blödandet borta...
    Varför vill de inte gärna sälja det?
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:45:39 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:44:36 följande: Varför vill de inte gärna sälja det?
    Jag har faktiskt ingen aning. Blodstoppande vadd måste man ju sitta kvar med en stund. Alunstift stryker man bara på och blåser lite lätt på så det torkar snabbare o sen kan vovven knata iväg.
    Jag fick ingen bra förklaring... bara att vadden "ääääääär sååååå mycket bättre"...
  • PixieApa

logg81 skrev 2009-02-26 18:55:34 följande:

Jag har faktiskt ingen aning. Blodstoppande vadd måste man ju sitta kvar med en stund. Alunstift stryker man bara på och blåser lite lätt på så det torkar snabbare o sen kan vovven knata iväg.Jag fick ingen bra förklaring... bara att vadden "ääääääär sååååå mycket bättre"...
    Ja, ibland har de sina idéer
  • Therese H

Jag klipper själv ca varannan vecka. Hunden ligger på sidan och jag sitter på huk och klipper. Han har svarta klor så jag måse se underifrån

• mina små kämpar

jag klipper hennes klor 1 gång i veckan, gör det själv

Svar på tråden Kloklippning hund