• PixieApa

Kloklippning hund

Hur ofta klipper du din hunds klor?

Gör du det själv eller åker du till veterinären?

• Svar på tråden Kloklippning hund
  • logg81

Alldeles för sällan enligt hans fötter...
    Jag klipper minst 1 gång i veckan men nästa gång det är dags igen är de längre än de var veckan innan....

Veterinär??? Nä hu... Här klipper vi varesig han vill eller inte. Han kan krångla och bängla runt bäst han vill. Jag ger mej inte...

Den lilla hundens klor klipper vi inte alls. Hon hugger för att skada om man håller fast henne och hon är nu för gammal för ett"rus" eller en sövning. Det är en mycket speciell dam...
    Min bror brukar få ta ett par klor när han är hemma.
    Men konstigt nog är de inte långa alls. Hon går mycket på asfalt så jag antar att det sliter mycket. Och när hon var yngre brukade hon ligga och gnaga på klorna och bita av dom själv...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • iii83

håller med ovan.. men alldeles för sällan här med för att de ska vara snygga

• menilla

Blir inte så ofta, han sliter på dem ganska så bra själv. Blir kanske var 10e vecka som vi gör det och då är det inte speciellt långa.
    Vi kör iväg till en tjej som fixar det till oss. Vi slipper slåss med honom, går så bra när vi är där. Hemma går det inget vidare alls. 40 kr betalar vi.

• PixieApa

Jag är så himla dålig på kloklippning. Vi tog honom till veterinär (han är jättesnäll men jag var rädd för att skda honom). Nu bedömer vi att vi inte har råd med att ta honom till veterinär varje gång vi ska klippa hans klor så nu har vi investerat i en klotång.

Jag har gjort det två gånger, hu så hemskt. Det gick bra men jag tog väääldigt lite. Ska klippa varje vecka tänkte jag.

• PixieApa

menilla skrev 2009-02-26 18:15:37 följande:

Blir inte så ofta, han sliter på dem ganska så bra själv. Blir kanske var 10e vecka som vi gör det och då är det inte speciellt långa.Vi kör iväg till en tjej som fixar det till oss. Vi slipper slåss med honom, går så bra när vi är där. Hemma går det inget vidare alls. 40 kr betalar vi.
    Oj då. Vi betalade 200:- per gång.
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:16:38 följande:
    Jag är så himla dålig på kloklippning. Vi tog honom till veterinär (han är jättesnäll men jag var rädd för att skda honom). Nu bedömer vi att vi inte har råd med att ta honom till veterinär varje gång vi ska klippa hans klor så nu har vi investerat i en klotång. Jag har gjort det två gånger, hu så hemskt. Det gick bra men jag tog väääldigt lite. Ska klippa varje vecka tänkte jag.
    Djuraffärerna brukar ha kloklippning för en 50-lapp...
  • PixieApa

logg81 skrev 2009-02-26 18:17:35 följande:

Djuraffärerna brukar ha kloklippning för en 50-lapp...
    På en 50 kilos-best?
  • logg81
    PixieApa skrev 2009-02-26 18:21:02 följande:
    logg81 skrev 2009-02-26 18:17:35 följande: På en 50 kilos-best?
    Jaaa... Jag gick med min Ridgeback i början när jag fick honom. Jag gav 10 kr tassen och en 10 extra...

Gick till en dam som har en liten hästaffär. Hon greppade Gambo och vände uppochner på hela hans värdlsbild. Han fick alltid en liten törn på självförtroendet när han hade varit där. Det var handling direkt från hennes sida. Inget pjoskande eller sånt, utan "nu klipper vi klorna och det är bäst för dej att du är stilla"...
  • Drakfisk

Jag klipper klorna. Försöker få det gjort en gång i veckan/ en gång varannan vecka, beroende på hur långa de är.

Min hund hatar kloklippning, men i och med att det måste göras frågar jag inte efter hans åsikt, jag bara gör det. Har vant honom vid det sen han var valp (tips till er som har valpar: vänj dem vid klotången från att de är riktigt små -- man behöver inte klippa varje dag, men man kan sitta med klotången och låtsas klippa).

Om man håller tassen på så sätt, att man ser klon underifrån så lär man sig ganska fort hur långt man kan klippa (även på svarta klor), det finns liksom ett "streck" där var pulpan börjar.

Om/när man råkar klippa i pulpan: HÅLL DIG LUGN! Det ser betydligt värre ut än det är! Får man panik kommer hunden att uppleva det som värre än det är, hundar känner av stress och blir själva uppstressade om man är det.

• PixieApa

logg81 skrev 2009-02-26 18:24:33 följande:

Jaaa... Jag gick med min Ridgeback i början när jag fick honom. Jag gav 10 kr tassen och en 10 extra... Gick till en dam som har en liten hästaffär. Hon greppade Gambo och vände uppochner på hela hans värdlsbild. Han fick alltid en liten törn på självförtroendet när han hade varit där. Det var handling direkt från hennes sida. Inget pjoskande eller sånt, utan "nu klipper vi klorna och det är bäst för dej att du är stilla"...

Jag tror ändå det är bäst att jag tar tag i detta nu och lär mig klippa. Är dock lite väl rädd för att klippa för mycket så det blir för lite istället. Ganska mycket för lite.

Man ser pulpan tydligt. Jag antar att det är meningen att man ska klippa lite snett "längs med" om man säger? Hur nära pulpan kan man vara?
Svar på tråden Kloklippning hund