Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

VI från Linköping Del 3!!!!

Marayah skrev 2009-03-29 21:12:41 följande:
    Skulle ja kunna göra!
    Vad kul
    Vilken tid?

Nån mer som vill komma?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325

Nu har jag äntligen skaffat facebook oxå Lillisen hjälpte mig igår

Firstandhappy skrev 2009-03-30 11:17:27 följande:
    håller på med ansökan om dagisplats till Wille, men det finns ju så många olika alternativ... vad ska man välja??Enskild förskolaenskild familjedaghemenskild fritidshemförskolaöppen fritidsverksamhet
    Förskola om du vill ha kommunalt, enskild förskola om du vill ha privat o familjedaghem om du vill ha dagmamma.
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 13:51:00 följande:
    Det låter ju väldigt drastiskt att vara så trött på sitt eget barn? Jag har båda mina hemma hela dagarna, och visst blir man trött ibland. Men inte så att jag inte önskar att de inte var hemma.
    Fast jag kan förstå på ett sätt, Leo har gått på dagis sen han var 13 månader. Då jag började söka jobb. Det var självklart för oss att han skulle gå kvar sina 15 timmar i veckan när Vincent föddes, för det hade faktiskt varit taskigt mot honom att inte låta honom gå dit, speciellt i början när man har en liten bebis som inte klarar sig nånting alls. Leo älskar sitt dagis. O det märks på honom de dagarna han är hemma från dagis, att han saknar det trots att han tycker om att vara hemma oxå o vi hittar på saker hela tiden när han är hemma.
    Men jag har aldrig varit trött på honom så att jag tyckt det varit skönt när han gått till dagis, för jag vill ju ha honom hemma oxå såklart. Men för hans skull så är det bra att han får gå o leka med jämngamla barn o inte bara vara hemma med mig o Vincent.
    För här på våran gård finns inte en kotte att leka med före kl 15.

Men hade han inte gått alls på dagis när Vincent föddes, då hade det varit annorlunda, då hade han inte vetat vad dagis var o då hade vi inte satt honom på dagis bara för att..

Det var kanske jag som tolkade dinans inlägg fel. Jag tolkade det som att hon var trött på att Molly kanske längtar till dagis för att få springa av sig med kompisarna där, men att hon var tvungen att vara hemma nu.

Fast ni andra verkar tolka det som att hon är trött på Molly.
    I så fall så håller jag inte med henne, för inte ska man bli trött på sina barn. O som sagt, så blir det inte lättare eller lugnare med fler än 1 barn.
    Jag blir aldrig trött på mina barn, jag älskar att vara hemma med dem! Det jag däremot kan vara trött på ibland är saker runt omkring, som att man inte får sova ordentligt o så ibland.

Maria84 skrev 2009-03-30 14:24:07 följande:
    Här satte vi Liam på dagis, eller var snarare tvungna att sätta honom på dagis eftersom jag stod på ams då, när han var 2 år. Men han har inte gått så mkt ändå för han har inte varit där varenda vecka, han är ingen dagiskille direkt. Visst tycker han det är kul när han är där men han är mer än gärna hemma och donar också. Det är lite mera nu som han tycker det är skojigare med dagis, när han får göra mkt mer saker och de ger sig iväg och htitar på saker osv med 5-årsgruppen. Och han har sina kompisar där. Vi kommer att ansöka om dagisplats till Lucas till hösten men det tar emot lite men ansöker och så får vi se vad vi bestämmer när vi vet om vi får plats och var. Men det är mera för Lucas del som vi gör det och han kommer förmodligen inte att gå fullt ut heller, såvida han är lika trygg i sig själv som sin storebror.
    Välkommen tillbaka

Självklart är det bästa om man kan vara hemma med sina barn så länge som möjligt.
    Hade vi haft råd så hade jag varit hemma mamma tills barnen började skolan.
    Men Leo var tvungen att börja när han var 13 månader, våra dagar var slut då o eftersom jag var arbetslös o sambon hade ett jobb där han inte tjänade så himla bra så var Leo tvungen att börja då eftersom jag inskriven på af.
    Nu har jag bättre mammapeng o sambon tjänar en jäkla massa mer än vad han gjorde då så vi har kunnat spara på dagarna en del så därför kan jag vara hemma till augusti med Vincent.
    Familjetrollet skrev 2009-03-30 14:47:58 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-30 14:38:41 följande: ang dagis så började våra barn runt 18-24 månaders ålder.jag vägrade ha barnen tidigare på dagis.trots att vi förlorade mycket på att jag gick hemma så valde vi att ha det kärvt än att sätta barnen tidigt på dagis.men alla barn är olika.vissa tycker om dagis som små och andra klarar det inte.sonen och lillan led i många veckor efter inskolningen på dagis.de storgrät varje gånge de lämnades.som tur var gick det jättebra när lillans fröken slutade.då började lillan stortrivas på dagis.det gäller att barnet trivs med personalen och övriga barn för att dagis ska vara en trygg platsstora tösen gillade dagis nästan direkt
    Ja, alla är ju olika. Fast vi hade aldrig klarat oss.. Nu har vi haft sån tur att Leo älskat dagis sen första stund, det har varit en gång under de här tre åren som han gått på dagis, som han var lite ledsen, men det gick över så fort jag hade gått.
    Nu har ju vi haft "tur" eller vad man ska säga, att jag varit arbetslös nästan hela tiden (förutom sommarjobbat), så Leo har aldrig behövt gå långa dagar utan det har alltid varit 15 timmar i veckan. När jag sommarjobbade så gick han som mest 5 timmar på dagen då med. För det är ju verkligen inte kul när barnen måste vara på dagis från morgon till kväll. Det kommer våra barn aldrig att vara för när jag får ett jobb så kommer jag att jobba allra mest 75%, helst 50%.
    dinana skrev 2009-03-30 14:59:41 följande:
    Molly var nog 20 månader, eller däromkring när hon började på dagis och stormtrivdes verkligen. Minns att vi var och hälsade på när hon var 17 månader, och hon hade nog velat börja redan då, för hon började leka direkt med ungarna där. Minns att några av ungarna undrade om hon skulle komma tillbaka nästa dag.Vad jag har hört så är det inte så bra att ha barnen hemma hela dagarna, och vet själv att jag önskade att jag hade fått gå på dagis när jag var liten. Men pappa jobbade ju hemmaplan så det vart inget alternativ enligt dem. Min bästa kompis gick på dagis, så jag vart ju lite avis på henne.
    Vincent är sån nu, han har ju varit med o lämnat o hämtat Leo sen han föddes o det syns så väl på honom nu att han vill in o leka han med
    Så jag tror att det är lättare med andra barnet, att skola in alltså, om det stora barnet gått på dagis vill säga. För då har ju de varit med hela tiden o sett hur det går till.

Jag tror dock att det är bra för barnen att vara hemma med sina föräldrar, om man inte måste sätta dem i dagis. Jag skulle aldrig ha satt Leo på dagis när Vincent föddes, om han inte hade gått på dagis innan.
    Om världen såg annorlunda ut så alla hade råd att vara hemma länge med sina barn, så hade det funnits mera barn att leka med. Då hade det varit roligare för barnen oxå. Som det är nu på våran gård så går alla barn på dagis o är hemma vid 15 tiden.
    Leo som nu är så stor så han får vara ute själv o leka, tycker ju att det är jättetrist att det inte finns några andra barn hemma.
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 15:44:34 följande:
    Exakt, ibland har man ju inget val.Lucas kommer antgligen att börja i augusti om vi får plats då. Men han behöver det och jag tror att han är en typisk dagiskille Jag skulle ju självklart kunna ha honom hemma även i höst, men jag känner att han börjar bli så stor då och får andra behov. Hans behov måste ju gå före mina, jag skulle gärna ha honom hemma hur länge som helst. Jag kommer grina som en tok i början när jag ska lämna honom
    Ja, det gjorde jag oxå ibörjan när jag lämnade Leo på dagis. Gick hem o grinade o kunde inte göra ett dugg på de 5 timmarna han var där för jag längtade så mycket efter honom. Men det släpper sen. Fast det är klart att jag fortfarande vill ha honom hemma, men det känns inte lika jobbigt längre.
    Familjetrollet skrev 2009-03-30 15:48:07 följande:
    här gjorde vi så att maken jobbade 50 % och var pappaledig 50 %,under ett tag jobbade han 75% och var pappaledig 25%.men vi förlorade inget som tur var när maken var pappaledig då han jobbade 50% och gick upp till 75% under in pappaledighet.fler barn blir inte alltid jobbigare.vissa säger att det är stor omställning medans andra tycker att det inte blir stor omställning med många barnkan ju säga att mammatill4a är ett exemplar som en superbra flerbarnsmamma.hon sätter verkligen barnen i första hand och hon klarar sin mammaroll otroligt bra.
    Jobbigare o jobbigare vet jag inte om det kanske blir med flera barn. Jag tycker att vi alla här inne klarar av att vara bra mammor till våra barn så så kan man ju inte heller säga. Jag sätter mina barn i första hand oxå fast jag "bara" har två.
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!