JePaLuLi skrev 2009-04-21 13:18:39 följande:
Nä men idag är det annorlunda än vad det var för bara ett år sen. Betydligt större konkurrens bla. Min pappa är vårdenhetschef på Kullbergska sjukhus i K-holm och när han ska anställa undersköterskor osv så är det sällan nån med bara gymnasiebetyg får jobb. Nu får ju till och med sjuksköterskor och andra med högre utbildning söka de jobben och de går givetvis först. Inte ens de som har jobbat i 15 år eller mer sitter säkert längre.Jag kommer bli klar lärare snart och jag tar inte alls förgivet att det kommer finnas jobb med tanke på den marknad som är nu.Jag har fått alla jobb jag sökt tidigare, men som sagt så är tiderna annorlunda nu och det varslas folk varje dag.
Jo det kan nog stämma. Fast sen måste man se skillnad på äldrevård o sjukhus oxå. Min mamma jobbar som uska på sjukhuset i norrköping o hon märker av att det är svårare för uskor att få jobb nu, hon hade jättelätt att få fast jobb trots att hon inte hade nån erfarenhet knappt (hon pluggade till uska när hon var 45), men det var hennes livserfarenhet plus att hon hade visat framfötterna på sin praktik som gjorde att hon fick fast jobb.
Jag känner flera som jobbar inom äldrevården som sa senast i lördags att det är väldigt lätt att få jobb inom äldrevården fortfarande.
Det är skillnad på sjukhus o äldrevård, sjukhus anses vara "finare".
I äldrevården behöver eller rättare sagt så får man inte göra lika mycket som på sjukhusen, i äldrevården handlar det mest om omvårdnad o "torka skit" som så många som inte vet vad man egentligen gör, utrycker sig.
På sjukhus tar man massa olika prover o är inte lika omvårdande.