• Anonym (Fack?)

Varför ska man vara med i facket?

Med risk för att idiotförklara mig själv helt: Varför ska man vara med i facket?!

Har tidigare jobbat på mindre företag i branscher där jag aldrig hört någon prata om facket och jag har aldrig funderat över att vara med (är med i a-kassa). Nu jobbar jag som tjänsteman på ett industriföretag och ALLA är med i facket och verkar undra varför inte jag är med.

Och för att vara helt ärlig så har jag aldrig riktigt förstått varför man ska vara med .

• Svar på tråden Varför ska man vara med i facket?
  • Birgitta2

Ponera att din arbetsgivare höjer era löner med 1,2 procent fast facket har sagt att den skall höjas med 3,5%. Då kan du inte få hjälp av facket att förhandla med arbetsgivaren om du inte är med.

Om ditt företag helt sonika ger dig sparken, bara för att de inte gillar dig, så har du också chans att förhandla tillsammans med facket om du är med. Detta innebär inte att du kanske går tillbaka till ditt jobb, men de kan hjälpa dig att driva ditt mål så du får ev skadestånd från din arbetsgivare.

• Fredrik Al

Jag är med i facket, visserligen inte jätteaktiv men... Facket är trots allt de som förhandlar fram löner, förmåner och ser till att arbetsmiljön blir så bra som möjligt. Ett starkt fack med många medlemmar bakom sig kan uträtta mycket, ett svagt kan lätt bli överkört vid förhandlingar.

• susannar

när jag gick med sa dom att är man med i facket och a-kassa och blir arbetslös så får man 80% av lönen oavsett vad lönen är. är man bara med i a-kassa så får man 80% av 18000 nånting. så jag får lite mer pengar. jag betalar 380 i månaden för både akassa och facket och tycker det är helt ok. facket är väl nån hundring extra typ

• Birgitta2

susannar. Det där stämmer inte alls. I så fall är det bara ditt fackförbund som gör så. Man måste ta en extra försäkring (som kostar skjortan) om man vill ha arbetslöshetspengar som övergår 18.700 kr.

• susannar

eh, jo det stämmer. jag har pratat med Unionen om detta.

• Anonym

För egen del är jag enbart med i facket för inkomstförsäkringens skull, om jag blir av med jobbet får jag 80% av min faktiska lön under en period.

I praktiken har mitt fackförbund inte gjort annat för mig än infrågasatt varför jag fått högre procentandel av potten än mina kollegor vid de två senaste lönerevisionerna. Egentligen borde jag byta fackförbund, känns ju lagom kul att betala pengar till en organisation som tycker att jag skall ha lägre lön, men så är det ju det där med att orka ta tag i saker.

• Kjell2

För några år sedan råkade jag i konflikt med min dåvarande arbetsgivare. Plötsligt ställde facket upp 100% på mig. Kunde alla regler och avtal mm. Lyckades förhandla fram en rejäl summa pengar åt mig. Efter det är jag livstidsmedlem.

/Kjell

• Birgitta2

susannar skrev 2009-02-27 14:13:29 följande:

eh, jo det stämmer. jag har pratat med Unionen om detta.
    Oj, där ser man! Måste kolla upp. Är också med i Unionen.
  • susannar

det är ju värt det, SÅ dyrt tycker inte jag det är. avstår gärna från inte ens 400 spänn i månanden, med tanke på vad man får OM I FALL man blir arbetslös eller råkar i konflikt

• Aplysia

Jag har väldigt dålig erfarenhet av facket. När förre årets löner skulle sättas bestämde fackets styrelse i vår kommun att vi inte villa ha individuell lönesättning utan procentpåslag istället (när facket centralt har kämpat i många år för att FÅ individuell lönesättning vilket vi har haft i många år nu). Detta innebar att de gamla gubbarna i styrelsen fick högst lönehöjning och jag som var nyast anställd och hade jobbat som ett as fick minst. Detta beslut togs utan att medlemmarna tillfrågades, det var styrelsen som beslutade på egen hand.

Jag hade alltså fått mer i löneförhöjning om jag INTE varit fackligt ansluten. Såklart blev ju alla medlemmerna galna (nja, inte de två äldsta med högst lön på min arbetsplats - de var glada för eftersom de nästan inte jobbar nästan om jag skall vara lite nitisk). Iår så bevakas frågan nogrannare och det blir individuell lönesättning igen, som tur är.

Jag har ju iofs bytt fack eftersom jag blev trött på att ha en styrelse som ofta drev sin egna frågor och sällan gick ut till medlemmarna för att kolla vad de tyckte. (lönefrågan var alltså inte det enda exemplet på hur styrelsen drev sina egna intressefrågor) Visst, jag hade ju själv kunnat kämpa för att komma in i styrelsen, men för tillfället har jag inte tid med det. Då byter jag hellre fack. Det är lurigt med fackföreningar eftersom de kan vara så olika på lokalnivå. På andra ställen så hade det varit en stor fördel att vara med i det fack jag lämnade.

Mitt tips: Fråga din fackliga representant vad facket kan bistå dig med. Det är ju så olika vad man behöver. Har du bra avtal, bra chefer, trygg och stabil arbetsmiljö samt att du trivs med alla uppgifter är ju facket inte lika viktigt som om du är osäker på situationen och hur dina arbetsuppdrag bör se ut. I mitt fall så tycker jag att det gamla facket motarbetar min chef som jag litar på till 100 %, därför finns det ingen anledning att vara med i det facket.

• Birgitta2

susannar skrev 2009-02-27 14:08:05 följande:

när jag gick med sa dom att är man med i facket och a-kassa och blir arbetslös så får man 80% av lönen oavsett vad lönen är. är man bara med i a-kassa så får man 80% av 18000 nånting. så jag får lite mer pengar. jag betalar 380 i månaden för både akassa och facket och tycker det är helt ok. facket är väl nån hundring extra typ
    Det stämmer det du säger! jag har pratat med Unionen. Men man får inte den här försäkringen automatiskt. Man måste själv säga till om den. Den kostar 25 kr i månaden och man måste ha varit ansluten i minst 18 månader för att komma i åtnjutande av försäkringen. Jag har anmält mig till den nu!
  • susannar

Birgitta2 skrev 2009-02-27 15:00:03 följande:

susannar skrev 2009-02-27 14:08:05 följande:
    Det stämmer det du säger! jag har pratat med Unionen. Men man får inte den här försäkringen automatiskt. Man måste själv säga till om den. Den kostar 25 kr i månaden och man måste ha varit ansluten i minst 18 månader för att komma i åtnjutande av försäkringen. Jag har anmält mig till den nu!
    aha 25 kronor extra det visste inte jag! 18 månader är ganska länge..men men det är ju en rätt bra grej faktiskt!
  • Birgitta2

susannar skrev 2009-02-27 15:01:33 följande:

Birgitta2 skrev 2009-02-27 15:00:03 följande:
    aha 25 kronor extra det visste inte jag! 18 månader är ganska länge..men men det är ju en rätt bra grej faktiskt!
    Tydligen en medlemsförmån. Och det var inte facket som jag skrev man skulle varit ansluten till i 18 månader... utan man skulle ha betalt medlemsförsäkringen i 18 månader. Det innebär att jag som varit med i facket i 30 år, INTE får åtnjuta försäkringen om jag fr o m idag betalar försäkringen och blir arbetslös om ett år. 18 månader gäller tydligen. Jag har aldrig hört talas om den här förmånen... ibland gäller det att leta.
  • John D
    Birgitta2 skrev 2009-02-27 14:03:33 följande:
    Ponera att din arbetsgivare höjer era löner med 1,2 procent fast facket har sagt att den skall höjas med 3,5%. Då kan du inte få hjälp av facket att förhandla med arbetsgivaren om du inte är med.
    Helt riktigt. Däremot kan du förhandla med din arbetsgivare helt själv, och få minst lika bra höjning som om facket hade förhandlat åt dig.
    Facket har inte mer att säga till om än vad du som enskild anställd har, även om många tycks tro det.
    Om ditt företag helt sonika ger dig sparken, bara för att de inte gillar dig, så har du också chans att förhandla tillsammans med facket om du är med. Detta innebär inte att du kanske går tillbaka till ditt jobb, men de kan hjälpa dig att driva ditt mål så du får ev skadestånd från din arbetsgivare.
    Det är samma här. Du kan förhandla själv eller be någon om hjälp, behöver inte alls vara facket. Visst kan facket hjälpa dig, men dom har lika mycket att säga till om som vem som helst.

Jag tycker det verkar som om facket lever på att folk tror att dom har någon magisk makt och kan tvinga arbetsgivare att göra som facket vill att dom ska göra. Så är inte fallet. Den enda makt facket har är att dom kan tvinga sina medlemmar att gå ut i strejk mot en arbetsgivare om dom inte får som dom vill, och helt ärligt så likställer jag det med utpressning och är inte något jag vill vara delaktig i.
  • Pysse

Jag måste också rekommendera Uniomnens inkomstförsäkring. Innan HTF slogs samman med Unionen hade jag en privat inkomstförsäkring som kostade 325 kr i månaden - med exakt samma villkor.

• sabinaochErik

Själv har jag precis gått ur.. Jäkligt dyrt och sämst.. Nu säger jag inte att alla fack är dåliga byggettan är super för sina medlemmar, men trensport avd 5 är sämst.. Dom tycker att man ska kunna bli behandlad hur som helst utan att man ska reagera.. Det är inte så många som jobbar där berkar det som , men dom jag fått prata med tycker bara att det är jobbigt om man tar upp lite av deras tid.. Bara så ni vet =)

• ompa

....man vill vara solidarisk med personer som råkar illa ut på sitt arbete och behöver fackets hjälp. Juridisk hjälp är ju inte gratis och att själv driva frågor till AD kostar massor. Även om du har rätt och arbetsgivaren fel så kanske du inte har råd att på egen hand ta striden.

För att arbetsgivarna organiserar sig.
    Man kan få div bra gruppförsäkringar. Lite olika från fack till fack.
    Avtalspensionen.

Och en del som tidigare nämnts i tråden

• CeeJay

Jag är INTE med i facket och får nästan alltid HÖGRE lönepåslag än de som är fackligt anslutna Så just nu ser jag inte heller någon vinst med att vara med i "mitt" fackförbund...

Svar på tråden Varför ska man vara med i facket?