Birgitta2 skrev 2009-02-27 14:03:33 följande:
Ponera att din arbetsgivare höjer era löner med 1,2 procent fast facket har sagt att den skall höjas med 3,5%. Då kan du inte få hjälp av facket att förhandla med arbetsgivaren om du inte är med.
Helt riktigt. Däremot kan du förhandla med din arbetsgivare helt själv, och få minst lika bra höjning som om facket hade förhandlat åt dig.
Facket har inte mer att säga till om än vad du som enskild anställd har, även om många tycks tro det.
Om ditt företag helt sonika ger dig sparken, bara för att de inte gillar dig, så har du också chans att förhandla tillsammans med facket om du är med. Detta innebär inte att du kanske går tillbaka till ditt jobb, men de kan hjälpa dig att driva ditt mål så du får ev skadestånd från din arbetsgivare.
Det är samma här. Du kan förhandla själv eller be någon om hjälp, behöver inte alls vara facket. Visst kan facket hjälpa dig, men dom har lika mycket att säga till om som vem som helst.
Jag tycker det verkar som om facket lever på att folk tror att dom har någon magisk makt och kan tvinga arbetsgivare att göra som facket vill att dom ska göra. Så är inte fallet. Den enda makt facket har är att dom kan tvinga sina medlemmar att gå ut i strejk mot en arbetsgivare om dom inte får som dom vill, och helt ärligt så likställer jag det med utpressning och är inte något jag vill vara delaktig i.