• AngelEye

Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??

Jag vill så gärna gå en frisörutbildning men har bara hittat EN som verkar bra och som har studiestöd.

Utbildningen kostar sammanlagt 215 000 kronor för 2 år, plus att jag behöver standardlånet på 8000 i månaden för att klara boende och mat under den tiden. Min totala skuld, med avgifter och räntor kommer hamna på över 600 000 kronor som ska betalas av på 25 år. Lånar från csn då jag inte har inkomst för banklån.

Kan man leva med en sån skuld? Dom säger att 90% av eleverna får jobb efteråt, men vad händer om man INTE får det??

• Svar på tråden Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??
  • Pallas
    AngelEye skrev 2009-03-01 03:23:57 följande:
    Dom säger att 90% av eleverna får jobb efteråt, men vad händer om man INTE får det??
    Då är man fan rökt. Nej, det är inte rimligt att lägga så mycket pengar på en frisörutbildning, tycker jag. Om man inte planerar att bli bäst i världen då.
  • SHumlan

Jag har en sådan skuld och lever helt ok med den så ja det kan man.....om man har jobb.

Vad skulle du tjäna som nybakad frisör?

Fast jag förstår inte riktigt hur du kan få en skuld på 600000 inom loppet av 2 år? CSN är inte riktigt så givmilda att det borde vara möjligt att ens få 350 000 på 4 terminer. Nya regler?

• TigerLinn

vart ligger denna utbildning?
    jag har hört att de finns en ute i östersund som är knaon vet dock inte om man får csn där

• teddybjörnen fredriksson

Tycker också att 600000 låter mycket för 4 terminer. Antar att du räknat med kostnaden för utbildningen i det. De 8000 du får från CSN består ju av en del lån och en del bidrag och bidragsdelen behöver du inte betala tillbaka.

• AngelEye

bidragsdelen är på 2000.
    Låndelen på ca 6000 i så fall.
    Resten är merkostnadslån.

Ja har för mig utbildningen kostar ca 60-70 000 per termin.
    Jag skulle få lån på 116 000 per termin när jag räknade på csn.se
    Och så kollade jag skulden samtidigt. 600 000

• Tecken
    Svar på #5
    Är du säker på att lånet är på 116.000kr/termin, och inte per år? För (116.000kr/20veckor) * 4 = ca 23.200kr/mån i lån...
  • Miss Lau

Ärligt talat tycker jag det verkar otroligt korkat/dumt/naivt att låna så mycket till en frisörutbildning. Är själv utbildad frisör och vet hur lång/kort tid de flesta är i yrket och hur lönen ligger och aldrig att jag skulle satsa så mycket pengar på detta yrke.

• AngelEye

Tecken: Det är 24 veckor.
    det stod:
    första terminen får du ca 116000
    andra terminen får du ca 116000
    tredje terminen får du ca 116000
    fjärde terminen får du ca 116000

Tänk på att jag ska ta merkostnadslån. Det är det lånet som man tar för att betala själva utbildningen och samtidigt ha råd med att leva.

shumlan: Vad jag hört tjänar en frisör runt 20-22000

• smultronsaft

Varför går du inte som lärling istället?

• M A Numminen

Nej, det är inte värt att lägga så mycket pengar på en utbildning tycker jag.
    Leva i skuld...
    Näpp, jag avråder dig.

Svar på tråden Frisörutbildningen kostar 215 000 kronor. Min totala skuld blir över en halv miljon. Rimligt??