• Nenne77

Laktosfri vaniljkräm?

Har precis fått direktiv från barnläkaren att min son behöver laktosfri kost i 2 månader... Han fyller år om knappt 1 månad och vill ha "solskensbullar" med vaniljkräm... Jag brukar göra dem på vanlig pulverkräm, men den är inte laktosfri... Kan man göra egen kräm? Hur?

• Svar på tråden Laktosfri vaniljkräm?
  • Boel1

Här är ett recept:
    1½ dl laktosfri grädde
    1 äggula
    2 tsk socker
    1 msk potatismjöl
    2 tsk vaniljsocker

Blanda samman alla ingredienser utom vaniljsockret i en tjockbottnad kastrull. Sjud under omrörning tills krämen är tjock. Kyl den och smaksätt med vaniljsocker.

• senixxa

kokmarzan ska vara mjölkfri ekströms

• Nenne77

Ekströms kokmarsan låter bra!:) Annars ska jag testa något av de mer "avancerade"! Tack för hjälpen!

• Nina1982

Jag gör på ekströms vanliga också, det står mjölkprotein och det innehåller ingen laktos, är det laktos eller mjölk han ska undvika? Stor skillnad i allafall, men jag har aldrig haft problem utan vispar ut den i laktosfri mjölk =)

• Flerbarnstokan

Frestas pulvervaniljsås/kräm är oslagbart godare än alla andra sorter. Använd laktosfri mjölk (Valio mjölk är god. Varför Arla ens kallar sin för mjölk vet jag inte men den är äcklig).

• cecjo

Lite OT men Arla har börjat med en ny laktosfri mjölk, "nu med godare smak" och den smakar som vanlig mjölk.

• Flerbarnstokan

cecjo skrev 2009-03-01 18:50:20 följande:

Lite OT men Arla har börjat med en ny laktosfri mjölk, "nu med godare smak" och den smakar som vanlig mjölk.
    Testade förra veckan. I så fall gillar jag inte "vanlig mjölk". Länge leve Valio (inte mitt företag så det är ingen dåld reklam )
Svar på tråden Laktosfri vaniljkräm?