• EMBLA1

    Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.

    Hej
    Har köpt ett gammal hus som stått tomt. Det finns en nästan obefintlig grusgång runt huset som jag vill ta fram men undrar nu om det finns några trix.
    Tack på förhand.
    Maria

  • Svar på tråden Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.
  • Champagne

    Om du vill ta bort ogräs så måste jag rekommendera en ogräsbrännare (den drivs med gasol). Jag köpte en sån på Granngården, ganska dyr i inköp, men den är värd varenda krona! Ogräset kokar sönder och man kan upprepa efter ett par veckor för att bränna bort ogräsfröer så att de inte börjar växa.

  • Isnogood

    Round up (vet inte hur det stavas.. )
    Är helt underbart tycker jag...
    Spär med vatten o sedan sprutar med tryckspruta över gången, växterna drar åt sig och dör uppifrån o ner i rötterna...

  • Fru Mjau

    Och så en kommentar från en sådan där som inte gillar att använda medel. En del anser att Roundup inte är så farligt och en del anser att det är det. Läs gärna på och avgör själv innan du använder det. Jag rensar hellre för hand även om det tar lite tid. Och när det är rensat och fint så använder jag markduk och försöker göra ordentliga kanter så att gräset inte växer in igen.

  • och

    Gräv upp och gör om gången. Lägg markduk under gruset, för att underlätta ogräsrensningen, och fyll på med mer grus. Sen borde det räcka med att kratta gången lite och rycka upp det som hittar dit.

    RoundUp hade jag undvikit. Visst är det effektivt, men det är trots allt ett gift och det löser bara problemet kortsiktigt ändå.

  • Allis Brallis

    Hej,
    Jag tror du får kolla var gången varit sedan tidigare.Ett bra trick är sedan att fylla en pet-flaska med sand och rita ut hur du vill ha gången.Sedan är det fram med skottkärra, spadar och någon form av sil/durkslag och börja gräva. Då kan du sila bort jord, gräs och ogräs som hamnat i gruset och återvinna det.
    Vill man vara superseriös lägger man markduk, men din gång lär vara vältrampad efter alla år så personligen skulle jag skippa det. Ogräs kommer du att få rensa i alla fall... Kan tycka att det ska vara lite vilt vid gamla hus.

    Jag gjorde så här vid mitt förra hus som var från 1907 med en stor grusplan på framsidan. Visst tog det lite tid, men det är ett jobb som kan göras så fort det går att gräva vid gången och det är för tidigt att gå loss i rabatterna.
    Allis

  • EMBLA1

    Tusen tack
    Ska kolla ogräsbrännare annars blir det till att gräva

  • VIXIE

    Skaffa ett vasst skyffeljärn och en kantskärare.Visserligen tar det lite längre tid än med gift men du får bort det på djupet,giftfritt.Skär kanterna raka.Kratta upp ogräset och kör till tippen,fyll på med singel och du har en fin prydlig gång igen.


    Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • HellviHumle

    Kör med jordfräs! Får du plats så fräs upp gången med en traktorburen jordfräs. Sedan kan du antingen köra bort det gamla gruset eller sålla bort ogräset.

  • Fru X

    Roundup är det ENKLASTE sättet. Det är så frågan är ställd i rubriken.
    Jag skulle inte ha använt det om jag hade barn som leker ute.
    De övriga möjliga medoderna är redan beskrivna i tråden. Bara att välja.
    Jag har testat gasol och ogräsättika, men rensar hellre för hand i så fall. Det väljer man själv. Jag har tiden och intresset.

Svar på tråden Hjälp. Lättaste sättet att få fram en igenväxt grusgång.