Anonym (Hej) skrev 2009-03-11 21:21:00 följande:
Hoppas någon kan hjälpa mig lägga in mina problem i rätt ordning. har dock inte tagit med allt och inte allt i mer detaljer.* Ritualbunden
* Svårt med förändringar om jag inte blivit förberedd på de
* Känslig för sinnes intryck
* Smak, kan inte äta mat som inte luktar gott, smakar något konstig får jag kvälvningar och ibland kräkas.
* Lukter, har mycket svårt för olika lukter, och luktar något konstigt kläderna luktar på ett speciellt sett kan jag inte ha på mig dem. Sängkläderna får inte hänga ute/vanliga kläder får inte hänga ute då dem luktar äckligt då. Täcken/filtar måste kännas bra och inte lukta konstigt
* Konsitenser, kan tex inte äta risgrynsgröt, fullkornsbröd, med bitar i tex, då jag mår illa, får kvälvningar och ibland kräks.
* Hur kläder/saker sitter på min kropp, de måste sitta helt perfekta, vara "lena" mjuka. jag måste ligga på bra madrass, kännas bra, mitt täcke måste kännas på speciellet sätt, speciell kudde, annars svårt, omöjligt till sömn, vila återhämtning.
* Ljus/mörker känslig, blir lätt "deprimerade" tillstånd om de är mörker i huset/hemmet jag är i, får ont i ögon och huvudvärk, får ångest, och blir arg/irreterad. Ljuskänslig, för olika typer av "ljus" kan vara vädret ute, lampor, flimmer ect.
* Ljud, får ont i öronen, huvudet, blir väldigt lätt irriterad och arg vid oväsen allt från människor, data surrljud, klockor som tickar, folk som snarkar, radio i bakgrunden, arg av telefonsignaler. Får ibland gå säga till främmande människor ute bland människor att deras telefon ringer. Blir irriterad då jag hör sämre på vissa ljud. fläktsystem ect
* Sömnproblem, svårt att somna in, vaknar upp vissa nätter
* Trötthet ofa/jämnt,
* Blir lätt trött av intryck, uppgifter hemmet/nöjen/måsten.
* Får ångest inför nya saker, hinder och avbokar, låter bli att göra/ta mig dit
jag aldrig vart
* Har rörigt runt omkring mig, ordning på vissa saker. Blir ångest då jag inte har ordning, och kan inte få iordning sakerna själv.
* Svårt med planeringsförmågan, även om en lista med vad som ska göras så kan jag oftast aldrig klara av att göra den, allt slutar med att jag bara sätter mig ner och gör annat, och eller får ångest och mår dåligt över det.
* Gillar tysthet, lugn och ro
* Ångest då jag måste ha kläder till mig själv, pengar, material, kroppsuppfattningen, blir att jag blir utan kläder. Kan inte använda mina kläder så ofta
* Om jag går in på en uppgift, telefonen tex ringer så brukar de oftast bli helt förstört och kommer inte till "ro" igen och uppta det jag påbörjat, blir avbrytet om någon kommer och frågar mig, tex var saker ska ligga vara.
har mycket svårt med impulser överhuvudtaget, inpulshandlar allt möjligt, över köper med godis, "onödiga" saker i efterhand men "Måsten, akuta, måste ha, tvång" = för dyrade kostnader.
* Svårt med rätta ord, säger ibland saker utan tänkt igenom, är för impulsiv så allt bara kommer ur, är FÖR ärlig vilket ställer till det mycket. sårar ibland människor utan att tänka mig för/min mening. Svårt att hitta ord och säger ibland fel, de innebär att folk, ler, skrattar, flinar åt mig och jag mår dåligt.
Jag kan inte hitta ordet i huvudet, och behöver använda min händer i bland att "måla upp" saken, det jag vill säga, eller berätta fast ingen kanske förstår mig vad ja menar med mitt tecknaden med mina fingrar, blir ledsen och genant då jag inte hittar mina ord alltid. Ökar irritationen hos mig hos andra vissa gånger.
* Då man ska ut och äta gäller det att jag måste veta att de inte får lägga "Sås" på min mat, utan bredvid, vad exakt de kommer lägga på min tallrik ect, annars blir jag irriterad, illamående, rädd och bli nerstämd känsla.
* Jag har en låg smärt tröskel, ofta sjuk, ofta ont aldrig något som är helt bra,
* mår dåligt då mitt hår ligger på speciella sätt. känns obehagligt om de ibland ligger bakom örat, framme i ansiktet, blir arg om mitt hår blir estatiskt. har svårt med vissa sorters beröringar och andra saker tycker jag om.
* jag är ofta orolig, har dödsångest, rädd för döden, undrar när ja ska dö,
* jag kan inte umgås, ses, sitta äta med folk som luktar äckligt, smaskar med mat i munnen, då dem äter att de slänger i sig mat som en gris, med massa mat runt munnen, då dem ska ta ut gaffeln ur munnen att de gör ont i mina tänder framtänder då dem drar ut gaffeln urmun och "biter" på den. de isar och gör väldigt ont i mina tänder.
* Jobbigt då vissa säger ord jag inte förstår, och för avancerade ord, de blir svårt att förstå innebörden av meningen, budskapet.
* Blir lätt "kränkt" då man ifråga sätter mig, nervärderar mig, nertalar mig.
* jag blir ledsen/arg/irriterad om jag missar något speciellt TV program/serie, då jag varje vecka förljer/varje dag vissa tider följer, och har mycket svårt att "acceptera" att jag kommer att missa programet, eller då det är säsongsuppehåll, kan få mig att må dåligt. Behöver sitta vid min dator och kolla speciella sidor flera ggr/dag.
* har svårt att veta vad som är fel/rätt att säga till personer, då mycket ja säger kommer spontant, är sån otroligt spontan person
* svårt att vara flera personer då jag avbryter lätt andra, och vill ha uppmärksamhet, gillar att prata och får inte vara stressad då ja pratar då blir det mer fel.
* svårt att vissa lägen ta "skämt" då det förvandlas till förlolämpling, något jag tar illa vid mig och går inåt med det och kan bli ledsen, arg irriterad.
* Min ena hand, arm skakar/flyger iväg emellan åt, ibland överkroppen, ibland måste jag "rynka" pannan, ögonen
Något som jag läst, stämde så bra in på mig;
Negativism
"Kroniska kverulanter" i så måtto att de är felfinnare, upptäcker allt som inte är perfekt och alltid klagar på andra, på sin egna hälsa och på livet i största allmänhet och på att ingen kan förståjag hade först diagnosen "Svår DAMP" autistiska drag, tourettssyndrom/tics, emotionella störningar, dyslexi, deprimerad Etc.. Jag har idag diagnos ADHD, dyslexi autistiska drag.jag har bara tagit med en del av mina problem då ja inte vågar ta med allt.
Känner igen mig i nästan alla dina problem, vågar inte heller ta upp allt.
Du får gärna skicka mail till mig o berätta om du vågar, jag hade gärna gjort detsamma till dig, skönt att ventilera sina tokigheter med ngn som förstår.