Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

vuxna med adhd add as

Himmelkropp skrev 2009-03-17 16:29:24 följande:
    Äntligen!! Alltså jag är emot de här med medicinering men samtidigt vill jag kunna stänga ute intryck som är oviktiga, jag vill kunna sortera tankar. Har inte bestämt mig än trots att jag trodde tills typ nu att jag hade bestämt mig för inge medicinering. Jag tvekar.
    Varför är du /var du mot medicinering?
  • Anonym (fia)
    HellviHumle skrev 2009-03-21 01:21:37 följande:
    Anonym (Skåne) skrev 2009-03-21 00:26:17 följande:
    Det ska bli intressant att höra vad din läkare tycker om det. Om du vill dela med dig. Jag tycker nog att läkaren ska kontakta kuratorn för att höra hur de egentligen tänker.
    Håller med. Tycker också läkaren ska kontakta dem o prata med dem o så de får höra det från nån annan också. Det du redan har berättat menar jag, som de inte har tagit på allvar, det kan ju hjälpa om de får höra det från din läkare. Har erfarenhet av att inte bli tagen på allvar förräns jag låtit de professionella prata sinsemellan, så de fattar att jag inte bara har hittat på. Lycka till o jättekram till dig skåne. Du är en jättebra mamma redan för du bryr dig om hur du är. Ta tillvara det i hjärtat o jag tror du kommer hitta rätta vägen för att vara som du vill för ditt barn. Tänk på att du redan är det i hjärtat. Kram!
  • Anonym (fia)

Duktiga alla vart med städet idag, bra tjejer! Även jag känner mej lite stolt att ha städat både ute o inne lite här o där samt tvättat o hängt, ensam hemma med 2 tok ungar som hela tiden hittar på nåt. Men har inte tappat bort mej när jag har blitt avbruten utan kommit håg va ja höll på med o kunnat fortsatt. Dom var rätt så typiga faktist, när store skulle dra lillan åkandes på min nya dyra räfsa över gräset, jag ropade stopp så får ni inte göra!! Då sa han till henne: Hörde du nåt? - Nej,svara hon. - Inte jag heller, sa han o så fortsatte dom glatt. Vadå att ja inte fanns eller? Tyckte det va lite charmit o vuxet av han, att spela typig som ja va en liten mygga som lät i bakgrunden. Senare försvann hon lilla, 3 år. Sprang runt o ropa i 5 min innan ja hittade henne, hade klättrat upp på sotarns stege, ända upp till taknocken! Stod där o flinade åt min panik. Men kan säja att samspelet med barnen har blitt skönt sen ja började på concertan, längre tålamod på mej o bättre iderikedom o synsätt på hur man kommer genom sånt som annars gjort mej galet arg o fått utbrott o tappat bort mej. O vi kommer oss ut lättare nuförtiden, utan att riva runt allt o orsaka kaos i hela huset. Grejerna liksom ligger där dom ska. Herregud, jag trodde det var ungarna som spridde dem, men det var nog jag inser jag nu.
    Jaha, trevlig lördag till er här, nu kommer nog mannen snart hem med cigg, har vart utan en timme snart ska bli gott med ett bloss.

• Anonym (fia)

De känner jag också igen, att be om ursäkt direkt o sen inse att man inte bar skulden efteråt. Fasen va det är retfullt ibland när man kommer på vad man egentligen borde ha svarat, istället för att tro blint på den som anklagar en. Sen kan det ju va tvärtom ibland också, att jag blir skitarg direkt när jag inte borde det. Men det är nästan lättare att ställa tillrätta, tycker jag, att återkomma o be om ursäkt för man brusade upp, istället för att återkomma o brusa upp i efterhand, det funkar ju liksom inte.

Detta med arbetspsykologen förresten, är det nån slag s utredning av din arbetskapacitet eller? Har du träffat den redan eller blir det första gången? Är det lite som slags syokonsulent fast för jobb eller vad?
    Lycka till o kram

• Anonym (fia)

Anonym (Hej) skrev 2009-03-23 13:56:06 följande:

Någon här som planerar/försöker bli GRAVID?????som tar concerta/ritalin?hur ställer sig er läkare till detta och medicineringen?
    I fass står det ju att man ska undvika bli gravid om man tar concerta för det kan tydligen bli missbildat barn. Men det var ju inte detta du frågade, förstås. Jag vet ju inte vad en läkare skulle sagt. Sen kan jag säja att jag fött 2 välskapta barn som båda börjat sin bana i moderlivet när jag tagit annan form av cs. Så man vet ju inte vad det eg grundar sig på att barnet kan bli missbildat av just concerta.
    Nu har jag skaffat en hormonspiral efter oändlig tvekan o velan från mej för jag har vart så imot hormonpreparat. Men till slut vågade jag prova o nu har den suttit där sedan i augusti förra år, o har inte märkt nånting av den alls. Mer än att jag inte blivit gravid då. Har du barn/ska du skaffa? Eller varför undrade du om det där med concerta?
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-03-23 15:27:42 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-03-23 13:37:45 följande:
    Jag har varit hos henne två gånger nu, första gången för att prata och andra gången för att göra tester. Jag har krävt flera gånger att få träffa arbetspsykolog på AF för jag VET att jag inte fungerar i ett normalt arbete men har inte kunnat förstå varför. Till slut så lönade sig mitt tjat och jag fick börja gå hos arbetspsykolog.. Målet är att jag ska ut på arbetsträning/praktik där jag får lära mig att fungera i arbete. Redan efter första testerna så var det solklart att jag har någon som hon kallade neurologiskt funktionshinder, nämligen perceptionsstörning och problem med minnet. Nu ska jag dit igen imorgon för att göra fler tester och sen på torsdag så ska jag få veta resultaten av alla tester och hur vi ska gå vidare.
    Aha, det verkar ju bra. Vadå för praktik? Får man lön då eller socbidrag eller hur funkar det?
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-03-23 17:12:36 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-03-23 16:59:52 följande:
    Jag har JOB (Jobb- och utvecklingsgaranti) från AF och då måste man ha nån form av praktik eller liknande för att få pengar.. Pengarna utbetalas från F-kassan och heter aktivitetsstöd. JOB kan man få om man varit arbetslös mer än 18 månader om jag minns rätt. Man kan få det i max 12 månader och sen kan det förlängas med ytterligare 12 månader i speciella fall. De har försökt sätta ut mig på praktik flera gånger men det håller inte och det är därför som jag har krävt att få göra en utredning innan de kastar ut mig på en ny plats.
    Jaha. Vad bra av dig att du krävde din rättighet. Hoppas att det lyckas bättre för dig nu. Känns hon ok den där psykologen då? Har du en diagnos osf vilken då?
    Tack för du informerade om detta, känns lite som man kanske ska fråga om det kan gälla mig med. Har vart arbetslös/mammaledig sen jag fick min minsta unge för 3 år sen, sa upp mej från ett jobb som var föräldrafientligt, men det har ju blivit lite väl länge hemma nu, o fått börja på socialbidrag o så kan man ju inte ha det hela livet. Hade en kontaktperson på af som pratade om arbetspsykologen men sen blev det aldrig av. Sen kom jag in på utredning om mig o har vart "sjukskriven" ett tag, men har nu börjat på concerta vilket verkar funka så jag kan tänka mej att försöka nåt jobb igen. Men sen är det väl en del annat som förresten ska funka först kom jag på nu. Men nu vet jag ju att det finns i allafall. Om jag nu kvalificerar till det vill säja. Jaja, lycka till o hoppas på det bästa för dig kram
  • Anonym (fia)

Anonym (Hej) skrev 2009-03-23 17:13:10 följande:

ja har ett barn och vill ha ett till. Har fått klartecken att få gå på concerta och min ritalin tills jag får ett + om ja nu får det igen.jag gick på ritalin då ja väntade mitt barn till v10-11 om ja minns rätt.
    Aha, ja men då så! Då är det ju bara att köra på. Kram!
  • Anonym (fia)
    Ysta skrev 2009-03-23 18:47:02 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-03-23 18:22:11 följande:
    Ja min arbetspsykolog är toppentrevlig och bra måste jag säga! Alla arbetssökande har rätt att kräva och att få träffa arbetspsykolog för utredning har jag fått veta. Däremot så kan det vara väldigt lång kötid för att få komma till en.. Jag har i dagsläget ingen diagnos och arbetspsykologen jobbar inte med sådant men man misstänkte ADHD på mig redan när jag var barn men det reddes aldrig ut. Har varit hos läkare på VC som skickade remiss till vuxenpsykiatrin så att jag ska få göra en diagnosutredning så nu är det bara att vänta.Jag tycker absolut att du ska kräva att få träffa arbetspsykolog hos din Arbetsförmedling. För mig skulle det aldrig fungera att gå ut på en praktik eller arbetsträning igen eftersom jag alltid hamnar på väldigt intensiva ställen där de har noll förståelse för mina problem och hur jag fungerar. Att stå upp för mig själv och kräva saker är något jag har extremt svårt för, sitter hellre i ett hörn och ber om ursäkt för att jag finns, så det känns som en oerhörd framgång att ställa krav och få som jag vill (att göra de här testerna).
    Ja det har du rätt i att känna för det är ju framgång! Bra gjort, verkligen. Fattar känslan, när man gjort nåt man egentligen inte "kan"! Härligt, hördudu! Hoppas det går bra för dig nu!
  • Anonym (fia)

Anonym (ADD?) skrev 2009-03-24 16:27:10 följande:

Kastar in en fråga..... Hoppas ni vill svara.. Om man får diagnosen ADHD får man ändå ta körkort? Hört att man inte får det då man kan vara utåtagerande o då det anses farligt i trafiken? Är det sant eller gammalt rykte?
    I lämplighetsansökan ska man fylla i om man har ett neuropsykiatriskt funktionshinder o isf om man medicineras för detta. Sen bedöms det nog enskilt. Å andra sidan så är väl utredande läkare skyldig att anmäla ev trafikfarliga diagnoser till länsstyrelsens körkortsenhet, men det gör han nog inte utan att informera sin patient först.
Svar på tråden vuxna med adhd add as