Inlägg från: Felicia6 |Visa alla inlägg
  • Felicia6

vuxna med adhd add as

Aquagreen skrev 2009-04-29 15:30:14 följande:
    Ysta - Kram till dig, du är stark som kämpar på trots motgångar.Ensamhemma - Skönt att du mår bättre gumman.Felicia - Hoppas hjärtklappningana går över o grattis till viktnedgången.En fråga till dig som jobbat med vikt, jag stirrar mig blind på vågen o INGET hönder men de känns o ser ut i kroppen som jag dragit ihop mig, kan man göra de utan att de händer ngt med vikten?
    Ja det kan du absolut göra
    jag gjorde ju en viktop och då stirrar man verkligen på vågen tyvärr. Gick ner snabbt första månaderna men sen stod jag still i nästan 4månader.. Jag fick tipset (redan innan op) att ta ett måttband och mäta på olika delar av kroppen typ en gång i månaden och det minskade faktiskt på flera ställen trots att jag inte gick ner i vikt

Så ta ett måttband o mät dig på olika ställen o skriv ner det och så mäter du dig igen om 2-4veckor så märker du nog oxå
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6
    Aquagreen skrev 2009-04-29 16:38:08 följande:
    När man mäter magen, är det i höjd med naveln man m'ter el är de ovanför höfter?Jag är inte på ngt sätt tjock el överviktig, men efter 2 täta graviditeter väger jag 10 kg mer än jag gjorde innan barn o de vill jag verkligen ha bort, iaf 5 av dom el komma i mina gamla miini jeans.Tack för tipset ska börja mäta o skriva upp, vad mer än magmått mäter man? höfter? rumpa? ben?
    Midjan är där det går "in" lite ovanför naveln och så rakt över
    Jag har själv haft problem med vart jag ska mäta så jag har frågat dom "allvetande" här på fl
    Jag har alltid trott att midjan går där det går in och sen över naveln så jag har mätt heeelgalet och ju mer jag har gått ner i vikt, desto mer hänger ju magen på mig och naveln åkt neråt så måttet har nästan inte minskat, men sen fick jag ju reda på varför hahahaha

jag mäter: Hals, överarm, byst, midja, höfter, lår och vad
  • Felicia6

Trevlig valborg på er allihopa!
    Hoppas ni får en bra dag!

Själv sitter jag i vår bil och åker 100mil ner till Norrköping och svärmor för att ha semester där i en vecka. Ska bli sååå skönt Träffa karlns familj lite och våran son får träffa sin farmor och så ska vi umgås med lite kompisar och bara ha det bra i värmen som tydligen finns därnere (vi har ju tom snö kvar i skeå vi)

Dock testas ens tålamod en del med en 3åring i baksätet... Men det har varit rätt bra ändå. Fick ett utbrott då billaddaren till datorn inte fungerade men då vi fick ordning på det så vart det bra igen. Min man sa att jag vart som natt och dag, att jag typ tvärändrade till ilska och sen till glad igen..
    Antar att det är concertan som spökar lite, för riktigt sån brukar inte jag vara.. Men nu är det bra igen och sonen har somnat där bak. Han har det ändå bra.. Får godis därbak o dricka fast det inte är helg och dessutom får sitta o se på film på dvd'n.
    Jag har det bra som får sitta o surfa o lyssna på musik o gotta mig haha.
    Min man.. Ja, han har det väl bra som får köra... Eller?

• Felicia6

Jag är uppe på 54mg nu med concertan och nu har jag lite kraftigare biverkningar känner jag.
    Jag får ångest lite nu och då (hade jag iofs innan oxå, eftersom jag är sjukskriven för det, men nu kommer dom lite kraftigare o hursomhelst).
    Jag blir matt vissa stunder och ibland känner jag att jag toksvettas som om jag vore i klimakteriet.
    I morgon har jag ätit 54mg i en vecka oxå, har haft 7dagar mellan varje höjjning så det är väl rätt snabb höjning oxå vad jag förstått?

Känner oxå att jag kan bli mer ledsen (redan på 18mg) och nere men jag är hellre det än att jag får utbrotten som jag fick innan jag började med concertan för dom har lugnat ner sig mkt mer sen jag började.

En annan sak oxå jag märkt är att jag blir lite muntorr (speciellt nu på 54mg) och att jag inte har så stor matlust..
    Har gått ner 2kg på en vecka då vi dessutom var på semester och åt ute på restauranger o sånt hela veckan typ..

Tycker ändå att det är mer positivt än negativt för mig med concertan så då jag träffar läkaren min på tisdag så kommer jag säga att jag vill fortsätta med den men att jag kanske får en middagsdos eftersom det verkar som om dom slutar verka efter middagen på mig. Kanske även måste höja dosen, men måste få biverkningarna att trappas ner lite innan jag höjer igen

• Felicia6
    Ysta skrev 2009-05-10 13:20:53 följande:
    Mitt liv är ett helvete just nu... Min farfar är jättedålig och jag går bara och väntar på det värsta samtalet någonsin. Jag ska flytta på torsdag och känner bara panik inför det. Har absolut noll pengar. Och naturligtvis så bet jag sönder min sista kindtand idag!! Så nu har jag en jättegigantisk grop och sylvassa kanter. Har fruktansvärd fobi mot tandläkaren men jag måste ringa dit imorgon för den tand som nu gått sönder är den som gett mig käkbensinfektioner upprepade gånger och nu ligger det helt öppet och kommer ner massor av bakterier. Hur mycket skit ska en människa klara egentligen??
    *kramar om*

Finns här om du behöver prata, och som jag skrev privat. Sätt dig på bussen/ i bilen och kom hit om du vill komma ifrån o tänka på något annat.

Då man får allt skit på en gång så börjar man undra vad fan man gjort för att förtjäna det, vet precis hur det är. Du får försöka tänka att du kommer vara starkare sen även om det är svårt att tro.

Och angående tandläkaren vet jag så väl också. Hatar tandläkaren mer än något annat och gick inte dit på flera flera år så då jag väl kom dit så fanns det myyyyycket att göra och jag höll på att bryta ihop
  • Felicia6

Ysta, det är jätteolika från person till person. Då jag tar atarax så blir jag så trött så jag bara MÅSTE gå och sova.. Så  hade jag tagit dom så hade jag inte kunnat åka till tandläkaren..

Men hur har du reagerat då du tagit dom innan då? För jag antar att det är dina?

• Felicia6
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-11 20:59:20 följande:
    hejbörjade du äta 18 mg concerta och hur länge??kännde du av några biverkningar av det? jag har varje gång påbörjat 18 mg concerta sen efter 1 vecka så blir jag helt trött och orkar inte. ökade till 27 mg och fick ännu mer trötthet och somnade efter 4 timmar som en klubbad säl. och fick lite ökad ångest. ökade till 36 mg EN dag bara och höll på att slå ihjäl nån av ilska, nerverna hängde utanpå och kunde inte varva ner alls. va svårt dt är med alla medeciner. Dom funkar kanon precis så som jag vill första veckan men sen blir jag bara trött.dt står ju att man kan få utmattningsymtom men ska man bryta då tro eller vad?har din läkare sagt nått till dig?kram
    Jag åt 18mg i en vecka, sen höjde jag till 36mg o åt det i en vecka och sen höjde jag till 54mg och har nu ätit det i en vecka. Ska till läkaren i morgon så ska vi väl se om jag ska fortsätta här ett tag lr höja igen.

På 18mg så började jag få saker gjorda på dagarna ist för att skjuta upp allt och  må dåligt över det (få gjort saker= kanske 1-2grejjer under hela dagen). Behövde inte vila mitt på dagen som innan utan klev upp vid 09 o klarade av att vara uppe hela dagen. Fick lite hjärtklappning/ångest på afton och lite huvudvärk. Bägge försvann dock snabbt igen. Vid middagstid blev jag lättirriterad o sur så fort min man råkade säga lr göra det minsta fel.
    Märkte oxå att jag inte fick tvärutbrott av ilska lika ofta, men blev mer ledsen inombords ist. (det är dock en positiv sak för mig. Hellre ledsen i misjälv än få utbrott på min familj som inte ens förtjänar det)
    Trött som ett as på afton o kvällen men då jag väl skulle sova så kunde jag inte

På 36mg så kom ångestattacken o det redan 30-60min efter jag tagit dosen och gick sen över inom 60min oxå. Även det var relativt lindrigt. Jag kunde typ fortsätta med det jag gjorde. Fortfarande var jag lättirriterad vid middagen och trött som sjutton på kvällen men inte kunde sova då det var dags

Nu på 54mg får jag oftare och oftare ångestattacker som är starkare så jag måste sluta med det jag håller på med för jag kan inte fokusera på något annat än att det känns som om kaoset o stressen ska explodera genom bröstkorgen på mig och jag darrar o har en riktigt jobbig ångestattack.  Väldigt dålig matlust (hade jag redan innan jag började med medicinen men med takt att jag trappat upp medicinen har jag fått sämre matlust) och jag som är viktopad måste få i mig mat så det blir en stor krock där men jag kämpar på.
    Muntorr har jag blivit nu på 54mg oxå och sover dåligt fortfarande. Var på semester större delen av tiden på 54mg och gjorde ju massa saker varje dag, men vet inte om det var pga medicinen som jag orkade det lr om det var för att man var på semester.. Sen vi kom hem har jag varit trött o orkeslös o knappt orkat något.

Vet inte om detta hjälpte dig något. Har svammlat på i flera dagar nu då jag försöker skriva saker för jag är som så trött o så.

Jo, en sak till förresten. Jag känner mig lite "trögare" i huvudet sen jag började med medicinen men det är väl lite så det ska vara. Jag ska ta lite längre tid på mig att tänka så jag inte gör så mkt saker förhastat (har otroligt dålig impulskontroll)
  • Felicia6
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-11 21:52:45 följande:
    Tack för ditt svar jag känner ju oxå att jag kommer igång lättare med 18 mg och tar mig för saker. så jag tycker det är så synd att jag ska behöva sluta nu pga tröttheten. och svullnaden oxå jag fått i kroppen. har lite dåligare syn oxå på ena ögat och muskelryckningar i höger öga, dt är irriterande. har alltid haft bra syn. jag vet inte om dt bara är att köra på trots biverningar, vet du?kram
    Det jag hört om biverkningar är att dom brukar gå över efter 2-4veckor och har man kvar det fortfarande efter det så ska man diskutera med läkaren om det är läge att byta till något annat så jag kommer försöka äta det ett tag till o se om det lindras lr fortsätter. Ska dock till läkaren i morgon oxå så jag får höra lite vad han säger oxå naturligtvis
  • Felicia6
    ensamhemma skrev 2009-05-12 08:03:02 följande:
    jag har ätit CS i snart 2 månader och det är fan inte lätt att hitta rätt nivå....nu tänker jag ta 20mg ritalin på morgonen o sen 10mg på e.m eventuellt 10 mg senare om det behövs.det känns som jag går i en bubbla som att det är en glasskiva mellan mig och verkligheten.har inte haft ork att göra något utanför hemmet.kom på snilleblixten att man kan storhandla via nätet så det gjorde jag nu på morgonen,,,hehehe vem har sagt att man måste konka på kassar nu förtiden???nää nöden har ingen lag,,,mat måste man ju ha och gå runt i en mataffär lockar inte.
    Min läkare sa från början att det kan ta låång tid innan man hittar rätt nivå med dessa mediciner så jag har ju det i bakhuvudet hela tiden, och med tanke på att jag gått i 1½år redan med "tusen" olika medicinbyten o doser som aldrig hjälpt så är jag van

Det är bra att man kan storhandla via nätet men som "tur" är så finns det inte i min stad för det skulle nog isolera mig mer än vad det hjälpte :S  min ångest är jävligt snabb på att "föröka" sig (haha, det där lät sjukt men du fattar).
    Får den grepp om något o jag låter den göra det så blir det sju resor värre.. Kan knappt svara i telefon längre, och jag var telefonsurraren nummer ett förut :S

Ska till läkaren nu klockan 14 så får vi se vad han säger om medicinen oxå, tur han är vettig o man kan diskutera fram bra lösningar med honom
  • Felicia6

Var hos min läkare idag och det var väldigt givande som alltid. Trivs med min läkare för han är lyhörd och lyssnar på mig och mina idéer också, även om han såklart oftast kan mer.

Jag ska börja dela upp min concertados på 3gånger per dag ist för 1gång som jag tagit hittills. Han hoppas på att det ska lindra mina biverkningar som jag fått väldigt starka just nu..
    Sen så är det tydligen på rätt många då jag läst runt att medicinen går ur kroppen redan vid middagstid, plus att jag som är viktopad har det så att allt går ur fortare ur mig än på en oopad vilket gör att den nog går ur väldigt snabbt på mig oxå. Så det är oxå en anledning till att jag ska börja portionera ut min dos ist för enbart på morgonen.. Om det inte kommer ge några vidare resultat så kommer jag nog få gå över till ritalin och prova det

• Felicia6

Anonym (Hej), ja jag menar naturligtivs viktopererad Sorry att jag missade den biten

Eftersom våran nedre magmun plus 90% av magsäcken och en bit av tarmen är borta så fyller man fort upp magsäcken som är kvar, men inget "håller kvar" maten där ett tag utan det trycks ut i tarmen i princip direkt och sen vidare fort ut från kroppen typ så därför finns det ingenstans där tabletten kan ligga i flera timmar i kroppen

• Felicia6

Gahh.. skrev ett inlägg på min blogg förut idag o det missförstods som att jag tycker att bara man har fått diagnosen på ett handikapp så slipper man jobba.. åhhh.. det är ju inte alls vad jag menar.. så jag försökte förklara o skrev ett nytt inlägg.. missförstods ändå.. :S

Nu raderade jag dom och skrev en sista "förklaring". Kan folk inte fatta vad jag menar i det inlägget så orkar jag inte förklara mer ändå.

Värsta är att sånt här gör att jag tappar humöret och deppar ner mig :S

• Felicia6
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-05-14 20:58:50 följande:
    hej hejhur stor dos concerta äter du? vaddå vikt opad? nu blev jag nyfiken??
    Äter 54mg per dag nu 18 på morgonen, 18 en stund efter lunchtid och 18 efter middagen typ så får vi se hur det går

Ja, jag är magsäcksopererad sedan den 26e februari 2008 så jag har gått ner 55kilo nu sedan dess
  • Felicia6
    ensamhemma skrev 2009-05-15 16:11:13 följande:
    fick ett brev från soc där det står att dom ska utreda mitt boende, mao kolla om jag e sambo eller inte och dom kommer att göra planerade och oplanerade besök.och jag vet vem det är som ringt och anmält mig o sagt att jag är sambo vilket jag garanterat inte är.på måndag ska jag ringa upp dom och ge dom ett av mina utbrott för inte ens snuten får komma in utan husrannskningsorder så varför ska soc göra det??ingen kommer oanmäld hem till mig för att snoka det är en sak som är säker.men dom kan gärna bok tid för o komma o se att jag har första handskontrakt och inte sambo.jag är så galen nu så att jag skulle kunna slå sönder nåt...vilken kränkning va?
    Jag hade känt mig kränkt också, men samtidigt är det ju inte soc fel utan den som anmälde.  Dom måste ju följa sina regler så dom förtjänar nog inte en sån utskällning.. Är nog bättre du ringer dom och förklarar lugnt att du inte vill att folk ska komma oanmälda och att dom inte kan kräva att få göra det men att du hemskt gärna tar emot dom då dom säger till innan och visar upp hemmet o kontrakt för att dom ska kunna se att du inte har nåt att dölja
  • Felicia6
    Carolin E skrev 2009-05-19 15:02:48 följande:
    Nej det sa han inte. Bara att man inte får äta det i mer än ett år. Menar han ett år och sen stopp för alltid eller med uppenhåll bara? Om dessa nu funkar (börjar imorrn), är mitt liv slut igen då om ett år? Han sade att de var beroendeframkallande. Kanske är därför? Och att man inte kan äta dem livet ut..
    Kom in i nya tråden ist och prata mer där, ska svara dig där
Svar på tråden vuxna med adhd add as